Gjest Jordnær Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hva slags varig helseskade opptrer hyppigst dersom hypomani/mani ikke behandles? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det undrer jeg og på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1611385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
canticle Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det undrer jeg og på. "Hva slags varig helseskade opptrer hyppigst dersom hypomani/mani ikke behandles?" Vannkopper og tom lommebok? ; ) Man får ingen fysiske helseskader av mani,utenom at man kanskje ikke tar vare på kroppen sin i de maniske periodene. Vi vet ikke engang hva mani kommer av. Hypomani og mani er begreper som skal hjelpe helsepersonell med å gi riktig behandlig. Svært mye av den store litteraturen, musikken og kunsten som er skapt, i tillegg til oppdagelser innen vitenskapen, er brakt til verden av mennesker som i dag ville fått diagnosen manisk om de hadde oppsøkt helsevesenet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1611960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 "Hva slags varig helseskade opptrer hyppigst dersom hypomani/mani ikke behandles?" Vannkopper og tom lommebok? ; ) Man får ingen fysiske helseskader av mani,utenom at man kanskje ikke tar vare på kroppen sin i de maniske periodene. Vi vet ikke engang hva mani kommer av. Hypomani og mani er begreper som skal hjelpe helsepersonell med å gi riktig behandlig. Svært mye av den store litteraturen, musikken og kunsten som er skapt, i tillegg til oppdagelser innen vitenskapen, er brakt til verden av mennesker som i dag ville fått diagnosen manisk om de hadde oppsøkt helsevesenet. Vannkopper må være en spøk. Tom lommebok kan løses på annen måte enn med medisinering. Det kan ordnes gjennom tvungent uttakstak i banken, i stedet for å sperre hele personen inne. Mener du virkelig at det ikke er noen varig helseskade av mani/hypomani dersom den går ubehandlet? Hvorfor skrev da legen i mitt tvangsmedisinerigsvedtak at det var nødvendig med slik behandling for å unngå helseskade? Det var behandlingskriteriet som ble benyttet, ikke farekriteriet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1611989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
canticle Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vannkopper må være en spøk. Tom lommebok kan løses på annen måte enn med medisinering. Det kan ordnes gjennom tvungent uttakstak i banken, i stedet for å sperre hele personen inne. Mener du virkelig at det ikke er noen varig helseskade av mani/hypomani dersom den går ubehandlet? Hvorfor skrev da legen i mitt tvangsmedisinerigsvedtak at det var nødvendig med slik behandling for å unngå helseskade? Det var behandlingskriteriet som ble benyttet, ikke farekriteriet. Jeg tror da ikke at mani gir fysiske skader. Når man ikke vet hva sykdommen kommer av, eller om det overhodet er en konkret sykdom, så er det litt merkelig å fastslå at mani kan gi fysiske helseskader.(utenom oppførsel som skader kroppen) Som legen min sa: "med en brukket fot eller en forkjølelse så kan man behandle kroppen, men med sinnet er det litt vanskeligere" Han mente at legene skulle holde seg til kroppen og at psykologene skulle ta seg av sjelen. Men jeg vet ikke sikkert.så.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Jeg tror da ikke at mani gir fysiske skader. Når man ikke vet hva sykdommen kommer av, eller om det overhodet er en konkret sykdom, så er det litt merkelig å fastslå at mani kan gi fysiske helseskader.(utenom oppførsel som skader kroppen) Som legen min sa: "med en brukket fot eller en forkjølelse så kan man behandle kroppen, men med sinnet er det litt vanskeligere" Han mente at legene skulle holde seg til kroppen og at psykologene skulle ta seg av sjelen. Men jeg vet ikke sikkert.så.. Så fornuftig sagt av legen din da, det var nesten ord av min munn. Godt å vite at det fins slike også. Hva slags psykiske skader kan ubehandlet mani/hypomani gi da? Det stod vitterlig at å unngå helseskade var begrunnelsen for tvangsbehandlingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Vannkopper må være en spøk. Tom lommebok kan løses på annen måte enn med medisinering. Det kan ordnes gjennom tvungent uttakstak i banken, i stedet for å sperre hele personen inne. Mener du virkelig at det ikke er noen varig helseskade av mani/hypomani dersom den går ubehandlet? Hvorfor skrev da legen i mitt tvangsmedisinerigsvedtak at det var nødvendig med slik behandling for å unngå helseskade? Det var behandlingskriteriet som ble benyttet, ikke farekriteriet. Varig helseskade kan for eksempel skje ved mani om virkelighetsoppfatningen er slik at en utsetter seg for fare ved for eksempel å gå over veien uten å se seg for, ligge med ukjente osv. Da det kan være kort vei mellom mani og psykose og også mellom mani og dyp depresjon så kan det også være fare for suicid.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Varig helseskade kan for eksempel skje ved mani om virkelighetsoppfatningen er slik at en utsetter seg for fare ved for eksempel å gå over veien uten å se seg for, ligge med ukjente osv. Da det kan være kort vei mellom mani og psykose og også mellom mani og dyp depresjon så kan det også være fare for suicid.. Da mener jeg at man må vente til en faresituasjon har oppstått før man foretar seg noe fra helsevesenets side. Man kan ikke bruke behandlingskriteriet for å forhindre faresituasjoner. Da er det i såfall en misforstått bruk av loven. Og det er heller ikke derfor man brukte tvang i mitt tilfelle, det var ikke for å unngå faresituasjoner. Det var som sagt for å unngå helseskade. Og da vil jeg gjerne vite hva slags helseskade man høyst sannsynlig får dersom man lar en mani/hypomani gå ubehandlet. Det at ting KAN skje, er jo ingen god nok begrunnelse. Da må vi jo totalforby røyking og alkohol og bilkjøring også. For slike situasjoner vises jo å være statistisk farebringende. Det å gjøre tiltak for å unngå fare, er noe annet enn å gjøre tiltak for å unngå helseskade. Hva består helseskaden i? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
canticle Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Så fornuftig sagt av legen din da, det var nesten ord av min munn. Godt å vite at det fins slike også. Hva slags psykiske skader kan ubehandlet mani/hypomani gi da? Det stod vitterlig at å unngå helseskade var begrunnelsen for tvangsbehandlingen. De fleste vanlige leger sier slikt. Blant medisinere er psykiatere en pariakaste, ikke fordi leger innen psykiatrien er dårlige eller dummere, men fordi det store flertallet at leger ikke ser det som sin oppgave å forsøke å behandle menneskesinnet. Det er kun de siste 30 årene(om man ser bort fra asylene som ble opprettet på 1800-tallet) at psykiaterne har fått så stor innflytelse på det psykiske helsevesenet. Hvis man konkret ser på dette forumet, så kretser veldig mange spørsmål rundt medisinering, selv om medikamentene som blir brukt innen psykiatrien ikke har noe vitenskapelig grunnlag. Vi vet f.eks ikke om depresjon, mani, adhd eller schizofreni skyldes kjemisk ubalanse i hjernen, eller om det er andre faktorer som forårsaker disse plagene. Om det skulle vise seg å være et vitenskapelig grunnlag for at det faktisk er en kjemisk ubalanse som er årsaken, er vi likevel helt i begynnelsen på en utvikling mot en effektiv behandlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margretee Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 i ekstreme tilfeller kan en få noe som kalles manisk delir, og en kan dø av at kroppen blir så utslitt at hjertet stopper. Går det så langt må en behandles med ECT. Bipolare har kortere forventet levetid enn andre, med større fare for hjertesykdommer, overvekt, kreft, høyt blodtrykk etc. Mye kommer vel av at en er så syk i lange perioder og ikke tar vare på helsen? Var en artikkel på www.mentalhealth.com som viste at kvinner med bipolar lidelse har 9 år kortere forventet levetid. Andre grunner er at etter en mani, er som verdens største fylleangst. Der en har oppførsel og gjort handlinger en aldri ville drømme om i friske perioder. Faren for selvmord er størst rett etter kraftige manier. (og på "vei opp fra depresjon" som de fleste vet fra før). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 i ekstreme tilfeller kan en få noe som kalles manisk delir, og en kan dø av at kroppen blir så utslitt at hjertet stopper. Går det så langt må en behandles med ECT. Bipolare har kortere forventet levetid enn andre, med større fare for hjertesykdommer, overvekt, kreft, høyt blodtrykk etc. Mye kommer vel av at en er så syk i lange perioder og ikke tar vare på helsen? Var en artikkel på www.mentalhealth.com som viste at kvinner med bipolar lidelse har 9 år kortere forventet levetid. Andre grunner er at etter en mani, er som verdens største fylleangst. Der en har oppførsel og gjort handlinger en aldri ville drømme om i friske perioder. Faren for selvmord er størst rett etter kraftige manier. (og på "vei opp fra depresjon" som de fleste vet fra før). Hvor mange prosent av ubehandlede rammes av manisk delir? Hvor mange prosent dør som følge av manisk delir? Dersom ECT er eneste behandlingsmetode, er det sannsynlig at den ikke gjennomføres av maniske personer, fordi de nekter dette fordi et kjennetegn ved mani skal være at man ikke har selvinnsikt. ECT krever som kjent frivillig samtykke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margretee Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hvor mange prosent av ubehandlede rammes av manisk delir? Hvor mange prosent dør som følge av manisk delir? Dersom ECT er eneste behandlingsmetode, er det sannsynlig at den ikke gjennomføres av maniske personer, fordi de nekter dette fordi et kjennetegn ved mani skal være at man ikke har selvinnsikt. ECT krever som kjent frivillig samtykke. Hvor mange prosent av ubehandlede rammes av manisk delir? Hvor mange prosent dør som følge av manisk delir? Det driter jeg i, du kan vel søke på nett om du vil finne ut.Men siden alvorlig maniske personer blir tvangsinnlagt så skjer det jo heldigvis sjelden=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ananja Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Så fornuftig sagt av legen din da, det var nesten ord av min munn. Godt å vite at det fins slike også. Hva slags psykiske skader kan ubehandlet mani/hypomani gi da? Det stod vitterlig at å unngå helseskade var begrunnelsen for tvangsbehandlingen. Hei jordnær. Jeg forstår godt at du er opptatt av dette, jeg.. Kan det ha vært fare for at du ville utvikle psykose, som igjen kan føre til helseskade..? Eller hadde du i tidligere maniske faser opptrådt på en måte som kunne medføre helseskade som gjorde at legene mente det var fare for at du ville opptre på samme måte nå? Kan du ikke ta en telefon til den/dem som fattet vedtaket og spørre hva de la i "helseskade"? Det du har opplevd var utvilsomt traumatisk, og jeg synes det er forferdelig å høre om. Jeg må si jeg er blitt litt redd for psykiatrien etter å ha lest om dine erfaringer.. Men jeg håper du snart vil klare å forsone deg med det som har skjedd, legge dette bak deg, vende blikket fremover og håpe på at veien videre vil bli fri og god.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ananja Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 i ekstreme tilfeller kan en få noe som kalles manisk delir, og en kan dø av at kroppen blir så utslitt at hjertet stopper. Går det så langt må en behandles med ECT. Bipolare har kortere forventet levetid enn andre, med større fare for hjertesykdommer, overvekt, kreft, høyt blodtrykk etc. Mye kommer vel av at en er så syk i lange perioder og ikke tar vare på helsen? Var en artikkel på www.mentalhealth.com som viste at kvinner med bipolar lidelse har 9 år kortere forventet levetid. Andre grunner er at etter en mani, er som verdens største fylleangst. Der en har oppførsel og gjort handlinger en aldri ville drømme om i friske perioder. Faren for selvmord er størst rett etter kraftige manier. (og på "vei opp fra depresjon" som de fleste vet fra før). Statistisk sett kortere levetid for bipolare vil jeg anta er en en følge av den livsstil som depresjoner og manier kan medføre. Dette kan sikkert overføres på andre psykiske lidelser også.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ananja Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 i ekstreme tilfeller kan en få noe som kalles manisk delir, og en kan dø av at kroppen blir så utslitt at hjertet stopper. Går det så langt må en behandles med ECT. Bipolare har kortere forventet levetid enn andre, med større fare for hjertesykdommer, overvekt, kreft, høyt blodtrykk etc. Mye kommer vel av at en er så syk i lange perioder og ikke tar vare på helsen? Var en artikkel på www.mentalhealth.com som viste at kvinner med bipolar lidelse har 9 år kortere forventet levetid. Andre grunner er at etter en mani, er som verdens største fylleangst. Der en har oppførsel og gjort handlinger en aldri ville drømme om i friske perioder. Faren for selvmord er størst rett etter kraftige manier. (og på "vei opp fra depresjon" som de fleste vet fra før). Det var det samme du skrev ser jeg nå, men det var først og fremst den siste setningen som var poenget mitt; at kortere levetid sikkert gjelder andre psykiske lidelser også:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217990-helseskade-ved-ubehandlet-hypomanimani/#findComment-1612256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.