Gjest Desorientert Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hva med ulike hukommelsesteknikker, som skal gjøre det lettere å huske? Det er jo nyttig for alle og enhver, og kanskje du kunne trene opp hukommelsen på de områdene der du nå sliter, med bedre teknikker enn de du (ubevisst) bruker idag? Hjernen har en stor uutnyttet kapasitet hos oss alle, det gjelder bare å finne måter å klare å ta disse ressursene i bruk. Vet ikke om du har hørt om det, men funksjonshemmede barn (ofte svært omfattende funksjonshemmede) som gjennomgår trening etter Petö- eller Doman-metoden, har ofte svært gode resultater, langt ut over de beste antakelser fra leger og andre spesialister. Nettopp fordi andre deler av hjernen trenes opp for å erstatte de skadde deler. Selv om dine problemer er på et annet nivå, så er det jo mulig at tilsvarende opptrening av hjernen kan ha en effekt hos deg? Jeg anvender en masse ulike tekninker. Likevel tar det mer tid for meg å lære navn og basis utseende til en person enn det man rekker i løpet av Per Hansen og Rune Nilsen i rask rekkefølge. Jeg opplever at det sosialt sett ofte ikke er plass til å gjøre ting på den måten som funker for meg som et større problem enn det at hodet er kronglete på området. Fortauskanter kan være et større problem en å være avhengig av rullestol... Om jeg gjør ting på litt andre måter skaper det ikke merarbeid eller problemer for andre, men ofte sterk irritasjon fordi det virker irasjonelt. Det er uttrolig vanskelig å få formidlet at enkelte ting må jeg gjøre på min sære måte om jeg skal få det gjort. Av og til hadde det vært deilig med en eller annen diagnose eller et skilt eller noe som gav meg lov til å være meg selv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Jeg anvender en masse ulike tekninker. Likevel tar det mer tid for meg å lære navn og basis utseende til en person enn det man rekker i løpet av Per Hansen og Rune Nilsen i rask rekkefølge. Jeg opplever at det sosialt sett ofte ikke er plass til å gjøre ting på den måten som funker for meg som et større problem enn det at hodet er kronglete på området. Fortauskanter kan være et større problem en å være avhengig av rullestol... Om jeg gjør ting på litt andre måter skaper det ikke merarbeid eller problemer for andre, men ofte sterk irritasjon fordi det virker irasjonelt. Det er uttrolig vanskelig å få formidlet at enkelte ting må jeg gjøre på min sære måte om jeg skal få det gjort. Av og til hadde det vært deilig med en eller annen diagnose eller et skilt eller noe som gav meg lov til å være meg selv. mvh Kan dette være noe for deg? http://www.normedia.no/program.php?program=126 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elfi Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Tusen takk for ditt svar og din interesse! Jeg føler meg lite hjemme i den audielle forklarings-modellen på dysleksi. Jeg har aldri hatt språkproblemer og var ganske så liten da jeg konstruerte lange setninger med korrekt gramatikk og uttale. Lesekoden knekte jeg nesten umiddelbart. Men når det ble mange bokstaver på en gang ble de som små maur som beveget seg rundt omkring. Har litt samsynsproblemer uten at det heller kan forklare det hele. Men jeg ble veldig overrasket da jeg i voksen alder ble gjort oppmerksom på at det normale er at bokstavene står _helt_ stille. Under skoletiden fikk jeg ingen oppfølging i forhold til dysleksi ut over at jeg var et par ganger hos skolepsykologen som konstaterte at jeg hadde problemer med lange vanskelige ord. For å si det i datidens språk var jeg ikke dum nok. (Altså ca 3 timers oppfølging over 12 år.) Foreldrene mine sørget imidlertid mesterlig for at jeg lærte å lese og skrive, samt bruke mine sterke sider til å kompensere med. Gikk ut av videregående med topp karakterer, verden for mine føtter, samt alvorlige nakke- og skulderplager som ingen visste at jeg hadde. Da som nå synes jeg det vanskeligste er å tette igjen gapet mellom forventningene fra omverdenen og det jeg faktisk klarer å prestere til hvilken pris. Ting som jeg tar ganske lett, kan virke imponerende på andre. Mens det jeg kjemper som en gal for å få til, stresser så jeg nesten blir syk, tas som en ren selvfølge at jeg skal klare. "Men synes det er noe merkelig at så store problemer som du forteller om, skulle skyldes dysleksi, i allefall ikke det alene.. Men for all del, det er bare mine tanker." Etter som jeg ikke har funnet noen diagnoser og merkelapper som jeg føler meg hjemme i, har jeg valgt å lage min egen foreløpige definisjon: Dysleksi er ikke årsaken, det er et av symptomene på en systemsvikt som har med visuell persepsjon og visuell hukommelse og gjøre. De fleste problemene er en eller annen utgave av dette temaet. I forhold til ting som kan terpes på, f.eks. rettskriving, har jeg gode muligheter til å jobbe meg ut av de verste vanskene. I forhold til ting som ikke kan pugges, som f.eks. kid.nr. er det et like stort problem hver gang. Det kunne vært interessant å få hodet undersøkt. ;-) Men jeg er sterkt i tvil om hva som vil være den praktiske nytten. Har en lett hjernerystelse i bagasjen, men den er av nyere dato. Akkurat nå har jeg viklet meg inn i en kommite på skolen til ungene. Problemet er at jeg ikke vet hvem jeg sitter i kommite med selv om vi har hatt flere møter. Stedssansen kan man alltids harselere med så folk ler og tilgir. Men dette er bort i mot klin umulig å forklare for vanlige mennesker med normale hjerner. Argh! Igjen takk for svaret ditt! Det er oppmuntrende at noen skjønner hva jeg snakker om. Jeg skal ikke trekke det for langt med å vise til min sak, men mine problemer kommer fra nakken, Der fikk jeg hard støyt. og jeg har fortsatt smerter, selv mange år etter uhellet. Og i tillegg så kommer altså dette med orienteringsvansker Har opplevd å komme inn i gangen til min vennine og plutselig ikke vite hvilken dør jeg skulle gå videre. Store kjøpesentre er et mareritt. Vanskelig å finne veien ut igjen. Finner nok en utgangsdør, men da kan jeg komme ut på en annen side av huset og da er jeg solgt. Det er slitsomt og stressende, det er sikkert. Til slutt vil jeg si: Få deg en skikkelig hodeundersøkelse nå - og husk å få med nakkeproblemene ! Beste hilsen elfi . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Desorientert Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Kan dette være noe for deg? http://www.normedia.no/program.php?program=126 Tusen takk for linken! Det kan absolutt være nyttig. Spesielt til tyngre fagstoff. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Desorientert Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Jeg skal ikke trekke det for langt med å vise til min sak, men mine problemer kommer fra nakken, Der fikk jeg hard støyt. og jeg har fortsatt smerter, selv mange år etter uhellet. Og i tillegg så kommer altså dette med orienteringsvansker Har opplevd å komme inn i gangen til min vennine og plutselig ikke vite hvilken dør jeg skulle gå videre. Store kjøpesentre er et mareritt. Vanskelig å finne veien ut igjen. Finner nok en utgangsdør, men da kan jeg komme ut på en annen side av huset og da er jeg solgt. Det er slitsomt og stressende, det er sikkert. Til slutt vil jeg si: Få deg en skikkelig hodeundersøkelse nå - og husk å få med nakkeproblemene ! Beste hilsen elfi . Takk for svar! Man går inn på do, snur seg rundt og finner ikke veien ut igjen... Jeg har kjørt meg bort på en parkeringsplass med rom for 7(syv) biler. ;-) Hvilken nytteverdi tror du resultatet av diverse hodeundersøkelser kan ha? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Tusen takk for ditt svar og din interesse! Jeg føler meg lite hjemme i den audielle forklarings-modellen på dysleksi. Jeg har aldri hatt språkproblemer og var ganske så liten da jeg konstruerte lange setninger med korrekt gramatikk og uttale. Lesekoden knekte jeg nesten umiddelbart. Men når det ble mange bokstaver på en gang ble de som små maur som beveget seg rundt omkring. Har litt samsynsproblemer uten at det heller kan forklare det hele. Men jeg ble veldig overrasket da jeg i voksen alder ble gjort oppmerksom på at det normale er at bokstavene står _helt_ stille. Under skoletiden fikk jeg ingen oppfølging i forhold til dysleksi ut over at jeg var et par ganger hos skolepsykologen som konstaterte at jeg hadde problemer med lange vanskelige ord. For å si det i datidens språk var jeg ikke dum nok. (Altså ca 3 timers oppfølging over 12 år.) Foreldrene mine sørget imidlertid mesterlig for at jeg lærte å lese og skrive, samt bruke mine sterke sider til å kompensere med. Gikk ut av videregående med topp karakterer, verden for mine føtter, samt alvorlige nakke- og skulderplager som ingen visste at jeg hadde. Da som nå synes jeg det vanskeligste er å tette igjen gapet mellom forventningene fra omverdenen og det jeg faktisk klarer å prestere til hvilken pris. Ting som jeg tar ganske lett, kan virke imponerende på andre. Mens det jeg kjemper som en gal for å få til, stresser så jeg nesten blir syk, tas som en ren selvfølge at jeg skal klare. "Men synes det er noe merkelig at så store problemer som du forteller om, skulle skyldes dysleksi, i allefall ikke det alene.. Men for all del, det er bare mine tanker." Etter som jeg ikke har funnet noen diagnoser og merkelapper som jeg føler meg hjemme i, har jeg valgt å lage min egen foreløpige definisjon: Dysleksi er ikke årsaken, det er et av symptomene på en systemsvikt som har med visuell persepsjon og visuell hukommelse og gjøre. De fleste problemene er en eller annen utgave av dette temaet. I forhold til ting som kan terpes på, f.eks. rettskriving, har jeg gode muligheter til å jobbe meg ut av de verste vanskene. I forhold til ting som ikke kan pugges, som f.eks. kid.nr. er det et like stort problem hver gang. Det kunne vært interessant å få hodet undersøkt. ;-) Men jeg er sterkt i tvil om hva som vil være den praktiske nytten. Har en lett hjernerystelse i bagasjen, men den er av nyere dato. Akkurat nå har jeg viklet meg inn i en kommite på skolen til ungene. Problemet er at jeg ikke vet hvem jeg sitter i kommite med selv om vi har hatt flere møter. Stedssansen kan man alltids harselere med så folk ler og tilgir. Men dette er bort i mot klin umulig å forklare for vanlige mennesker med normale hjerner. Argh! Igjen takk for svaret ditt! Det er oppmuntrende at noen skjønner hva jeg snakker om. Kanskje kiropraktikk eller annen behandling av nakke/skulder-plager kan hjelpe litt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Desorientert Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Kanskje kiropraktikk eller annen behandling av nakke/skulder-plager kan hjelpe litt? Takk for svar. Jo, det hjelper sammen med fysisk aktivitet på muskelplager og hodepine. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218160-nhd-d%C3%A5rlig-stedssans-orienteringsevne-diagnose/page/2/#findComment-1614890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.