Gå til innhold

Belter/tvangstrøye/neddoping

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• ananja

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• thinkerbell

2

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette brukes kun i unntakstilfeller ved utagering som ikke lar seg stoppe på andre måter.

Vi har ca 400 innleggelser per år. Maksimalt 5 av disse blir lagt i belter.

Belter er festet til sengen. Det finnes magebelte og belter til håndledd og ankler. Vanligvis er det nok å bruke magebelte.

Tvangstrøye er vel det vi kaller transportbelter. Tenk deg en skjorte i solid stoff der det er festet remmer til mansjettene slik at en begrenser muligheten til å slå/bruke armene slik en vil.

Dette brukes kun i unntakstilfeller ved utagering som ikke lar seg stoppe på andre måter.

Belter er festet til sengen. Det finnes magebelte og belter til håndledd og ankler. Vanligvis er det nok å bruke magebelte.

Tvangstrøye er vel det vi kaller transportbelter. Tenk deg en skjorte i solid stoff der det er festet remmer til mansjettene slik at en begrenser muligheten til å slå/bruke armene slik en vil.

Takk:) Det var beroligende å høre..!

Er tvangstrøye og belter det samme?

Annonse

Gjest Jordnær

Du skriver: "Dette brukes kun i unntakstilfeller ved utagering som ikke lar seg stoppe på andre måter."

Dette er ikke helt korrekt.

Min utagering kunne også blitt stoppet dersom man hadde latt være å begå et tvangsvedtak, eller dersom man hadde opphevet et allerede vedtatt tvangsvedtak. Min utagering hadde en ytre årsak, i selve tvangsvedtaket. Loven tillater jo tvangsvedtak uten at det er noen utagerende tilstand tilstede.

Og har man først blitt lagt i belter en gang, så brukes også belter deretter nærmest rutinemessig for å forhindre potensiell utagerende adferd. Man skal gjøre fint lite protest eller antydning til dette før man på nytt havner i belter.

Men du har rett, ananja. Klarer du å holde deg i skinnet og ikke protestere mot tvangsvedtak og tvangstiltak, så går det så bra så. Det er bare noen av oss som ikke godtar å bli tråkket like mye på tærne som andre, og da protesterer vi.

I de fleste sammenhenger er den en god egenskap å ha. Men i tvangspsykiatrien, og i andre totalitære systemer, er det verre.

Men dersom man har utagering som en del av en sykdom, altså med indre årsaker, så har sikker NHD rett i det han skriver, det kan ikke jeg si noe om, ettersom jeg aldri har utagert uten en ytre årsak, som lett kunne fjernes.

Og takk for en interessant opplysning om at kun 5 av 400 innleggelser ender i beltelegging. Hmmm.. Det vil si kun 1,25 % av pasientene. Da begynner jeg faktisk å skjønne hvorfor jeg får så lite forståelse for mine synspunkter på dette forumet og hvorfor dette med tvangsbruk er et tema som ikke er mer på den politiske dagsordenen enn det faktisk er.

Tror du belteleggingsandelen på ditt sykehus er representativt for hele landet, NHD?

Samme her.. belter/tvangstrøye gir meg klaustrofobi bare ved tanken..

Jeg ble lagt i jern og fikk beina surret sammen med plastikkreimer en gang. Lå slik en hel natt på glatcelle, og minner fra denne natta dukker opp hver eneste dag, selv om det er 6 år siden det skjedde.

Du skriver: "Dette brukes kun i unntakstilfeller ved utagering som ikke lar seg stoppe på andre måter."

Min utagering kunne også blitt stoppet dersom man hadde latt være å begå et tvangsvedtak, eller dersom man hadde opphevet et allerede vedtatt tvangsvedtak. Min utagering hadde en ytre årsak, i selve tvangsvedtaket. Loven tillater jo tvangsvedtak uten at det er noen utagerende tilstand tilstede.

Og har man først blitt lagt i belter en gang, så brukes også belter deretter nærmest rutinemessig for å forhindre potensiell utagerende adferd. Man skal gjøre fint lite protest eller antydning til dette før man på nytt havner i belter.

Men du har rett, ananja. Klarer du å holde deg i skinnet og ikke protestere mot tvangsvedtak og tvangstiltak, så går det så bra så. Det er bare noen av oss som ikke godtar å bli tråkket like mye på tærne som andre, og da protesterer vi.

I de fleste sammenhenger er den en god egenskap å ha. Men i tvangspsykiatrien, og i andre totalitære systemer, er det verre.

Men dersom man har utagering som en del av en sykdom, altså med indre årsaker, så har sikker NHD rett i det han skriver, det kan ikke jeg si noe om, ettersom jeg aldri har utagert uten en ytre årsak, som lett kunne fjernes.

Og takk for en interessant opplysning om at kun 5 av 400 innleggelser ender i beltelegging. Hmmm.. Det vil si kun 1,25 % av pasientene. Da begynner jeg faktisk å skjønne hvorfor jeg får så lite forståelse for mine synspunkter på dette forumet og hvorfor dette med tvangsbruk er et tema som ikke er mer på den politiske dagsordenen enn det faktisk er.

Tror du belteleggingsandelen på ditt sykehus er representativt for hele landet, NHD?

Vel, jeg vet sannelig ikke hvor bra jeg hadde taklet tvangsbruk selv, hvor rolig og samarbeidsvillig jeg hadde klart å forholde meg.

Har ingen problemer med å forstå at man lett kan opptre panisk i en sånn situasjon; man blir jo rett og slett redd?! Ubehagelig bare å tenke på..

Hvordan man forholder seg, vil vel avhenge mye av foranledningen for innleggelsen; det hender vel man ser nødvendigheten av det hele. I de tilfeller hvor man ikke gjør det derimot..

Har heldigvis aldri opplevd noe sånt.. Synes det er veldig trist at du har vært utsatt for dette!

Jeg ble lagt i jern og fikk beina surret sammen med plastikkreimer en gang. Lå slik en hel natt på glatcelle, og minner fra denne natta dukker opp hver eneste dag, selv om det er 6 år siden det skjedde.

Huff..det hørtes forferdelig ut. Slike opplevelser kan jo faktisk gi traumer.. Jeg har ikke opplevd tvang, men blir litt skremt av å høre om brutaliteten i det..

Annonse

"Og har man først blitt lagt i belter en gang, så brukes også belter deretter nærmest rutinemessig for å forhindre potensiell utagerende adferd. Man skal gjøre fint lite protest eller antydning til dette før man på nytt havner i belter."

Hvor tar du dette fra? Din egen erfaring?

Hvor lenge er det lov å ha en pasient i belteseng?

Hva er rutinene for oppfølging av en pasient som får en slik "behandling", mens pasienten er fastspent?

Brukes det rutinemessig beroligende medikamenter for å forkorte tiden det er nødvendig å bruke fysisk tvang, evt for å unngå bruk av fysisk tvang? Brukes musikk, behagelig belysning eller andre ting for å lette traumet en slik behandling må være?

Hvilken oppfølging mhp traumer får pasienter i etterkant av en slik behandling?

mvh

Gjest Jordnær

"Og har man først blitt lagt i belter en gang, så brukes også belter deretter nærmest rutinemessig for å forhindre potensiell utagerende adferd. Man skal gjøre fint lite protest eller antydning til dette før man på nytt havner i belter."

Hvor tar du dette fra? Din egen erfaring?

Ja, det tar jeg fra min egen erfaring.

Pluss at historien til Maja Thune i hennes bok "Jeg har en drøm" (Lanser Forlag, 2004)tilsier at jeg ikke er alene om denne erfaringen.

Gjest Jordnær

Hvor lenge er det lov å ha en pasient i belteseng?

Hva er rutinene for oppfølging av en pasient som får en slik "behandling", mens pasienten er fastspent?

Brukes det rutinemessig beroligende medikamenter for å forkorte tiden det er nødvendig å bruke fysisk tvang, evt for å unngå bruk av fysisk tvang? Brukes musikk, behagelig belysning eller andre ting for å lette traumet en slik behandling må være?

Hvilken oppfølging mhp traumer får pasienter i etterkant av en slik behandling?

mvh

Meget gode spørsmål.

For øvrig vil jeg si at medikamenter også er fysisk tvang.

Belter er mekanisk tvang. Medikamenter er kjemisk tvang.

Jeg ser frem til faglige svar på spørsmålene dine.

Gjest Jordnær

Huff..det hørtes forferdelig ut. Slike opplevelser kan jo faktisk gi traumer.. Jeg har ikke opplevd tvang, men blir litt skremt av å høre om brutaliteten i det..

Endelig begynner jeg å se at det er fornuftig at jeg er på dette forumet.

Noen (som ikke har opplevd tvangsbruken) begynner faktisk å forstå problemstillingen.

Gjest Jordnær

Endelig begynner jeg å se at det er fornuftig at jeg er på dette forumet.

Noen (som ikke har opplevd tvangsbruken) begynner faktisk å forstå problemstillingen.

Hver eneste person som forstår problemstillingen, er et skritt i en ønsket retning.

Det blir nærmest som å sanke stemmer foran et politisk valg.

Når vi blir mange nok vil til slutt Stortinget forstå at psykiatrien må løse konflikter og utagering på andre måter enn med de midlene de gjør idag.

Det tar tid. Men all endring tar tid. Spesielt det å endre ting som folk flest tror er god og fungerende helsetjeneste.

Meget gode spørsmål.

For øvrig vil jeg si at medikamenter også er fysisk tvang.

Belter er mekanisk tvang. Medikamenter er kjemisk tvang.

Jeg ser frem til faglige svar på spørsmålene dine.

Om jeg måtte velge mellom å være fastspent til en benkt fra topp til tå ved full bevissthet eller bli neddopet, ville det ikke være et valg for meg. Dop meg ned og vekk meg når det er over.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...