Gå til innhold

Hvordan takle dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest rosa pastill

Hadde det på samme måte da jeg var liten. Påkledningen måtte være på en bestemt måte - for at det skulle være behagelig. Tolererte ikke at noe strammet eller, trøya måtte ligge helt glatt inntil huden nedi buksa og stramme likt på begge sider ++.. Hvis jeg ble misfornøyd,måtte alt gjøres _helt_ på nytt, og det ble gjerne en del ganger..

Påkledning tok så lang tid at jeg ofte kom for sent til barnehage/skole.

Tror ikke dette var helt normalt.Selv opplevde jeg dette som veldig slitsomt. Kunne bli så fortvilet og lei at jeg begynte å gråte. Ogjeg vet ikke om det er noen sammenheng, men jeg utviklet etter hvert OCD (tvang). Ser en annen her også nevne det. Når jeg tenker meg om,så var jo dette her også litt tvangspreget.. Det har jeg ikke tenkt på før!

Er fremdeles litt sensitiv, opptatt av at klærne må være behagelige, men ikke så hypersensitiv som den gangen.

Gjest mamma 24-7

Barnet ditt kan ha ekstremt senitiv hud, dette trenger slett ikke dreie seg om grensesetting slik andre her antyder.

Om sensitiv hud skulle være problemet, er det viktig at dette blir tatt på alvor, enkelte barn må bruke klærne med sømmene ut for å kunne klare og ha dem på. Man må og velge klærne til barnet med omhu, men det regner jeg med at du allerede gjør.

Har barnet andre påfallende problemer kanskje?

Jeg vil i første omgang anbefale deg å slutte å vaske klærne hans i skjul. Hvis han ikke oppdager at de er vasket så lærer han jo at klær kan brukes i ukesvis uten å vaskes! Lag en regel som sier at klær kun kan brukes opp til 3 dager (f.eks.). Etter 3 dager er det ingen bønn, da skal de vaskes uansett hvor mye han protesterer!

ull trenger ikke vaskes så ofte. Faktisk kan det være nok å lufte det litt innimellom, hvis det ikke er møkkete.

Nyvasket ull kan også ha en tendens til å klø rett etter vask.

Jeg vet faktisk om flere som reagerer på nyvasket ull, og som har blitt "lurt" litt med vaskingen. Det blir et litt psykologisk triks, og så unngår en uoverenstemmelse på morgenen

Mange unger er svært sensitive for klær som klør. Har selv hatt en gutt som har vært veldig bestemt på hvilke klær som er behagelige og ikke, fra han var på den alderen.

Det at han ikke vil gå med annet en de få klærne han liker, går jo an å løses ved at du kjøper to eller flere sett i samme.

Ull klør ofte når det blir vasket. Mye ull kan bare luftes litt, og brukes over lengre tid, så sant det ikke blir møkkete.

Regner med at du bruker parfymefri vaskemiddel og tøymykner. Gjør du det ikke, bør du prøve med det.

Når det gjelder sokker, prøv å finn noen par han liker, og kjøp mange av dem.

La guttungen være med å bestemme hva han liker, når dere handler klær. Det vil spare deg for mange bortkastede kjøp.

Jeg har kjøpt en del kule klær, som jeg gledet meg til å få på guttungen, men måtte pent nødt til å spare det til nestemann, eller gi det vekk, fordi jeg handlet ut i fra hva jeg likte og ikke han.

Lykke til!!!

Annonse

Gjest mora hans

Barnet ditt kan ha ekstremt senitiv hud, dette trenger slett ikke dreie seg om grensesetting slik andre her antyder.

Om sensitiv hud skulle være problemet, er det viktig at dette blir tatt på alvor, enkelte barn må bruke klærne med sømmene ut for å kunne klare og ha dem på. Man må og velge klærne til barnet med omhu, men det regner jeg med at du allerede gjør.

Har barnet andre påfallende problemer kanskje?

Han har heldigvis ikke andre påfallende problemer, men han er litt "småsær" i enkelte sammenhenger. Vil ikke ta instruksjon f.eks i svømmehall og alpinbakken. Ellers er han en sosial og blid gutt, kjapp i hodet og godt likt av klassekamerater.

Det er helst mot meg og faren han er "vrang".

-et annet eksempel er slalomhjelmen. Den måtte vi ta på og av 8 ganger i kveld, fordi han syntes ørene hans var krøllete under der *himler med øya*

Gjest mora hans

Prøv å ha de underste klærene på vrangen, sokkene også. Da kommer sømmene ut.

Kanskje han -er- veldig følsom, men hva med å la han være den som velger tøyet i butikken og i skapet hjemme?

Han velger selvfølgelig selv hva han skal ha på seg, men det tar jo hundre år når han må prøve alle sokkeparene sine uten å finne ett par som er ok.

Vrangen ut, det skal vi jammen prøve! Takk for tipset !

Gjest mora hans

Hadde det på samme måte da jeg var liten. Påkledningen måtte være på en bestemt måte - for at det skulle være behagelig. Tolererte ikke at noe strammet eller, trøya måtte ligge helt glatt inntil huden nedi buksa og stramme likt på begge sider ++.. Hvis jeg ble misfornøyd,måtte alt gjøres _helt_ på nytt, og det ble gjerne en del ganger..

Påkledning tok så lang tid at jeg ofte kom for sent til barnehage/skole.

Tror ikke dette var helt normalt.Selv opplevde jeg dette som veldig slitsomt. Kunne bli så fortvilet og lei at jeg begynte å gråte. Ogjeg vet ikke om det er noen sammenheng, men jeg utviklet etter hvert OCD (tvang). Ser en annen her også nevne det. Når jeg tenker meg om,så var jo dette her også litt tvangspreget.. Det har jeg ikke tenkt på før!

Er fremdeles litt sensitiv, opptatt av at klærne må være behagelige, men ikke så hypersensitiv som den gangen.

Huff, jeg håper det ikke tar så av.

Jeg var litt sånn sjøl husker jeg. Kunne få fnatt hvis stillongsen krabbet oppover under buksa eller noe annet var ekkelt.

Han er nok litt værre enn meg, men noe av det som gjør at jeg blir så desperat sinna på ham er at jeg kjenner meg utrolig godt igjen sjøl.

Prøver å telle til 100 så godt jeg kan, men...

Gjest mora hans

Ikke noe gæli, helt normalt at han tester grenser som barn skal gjøre, men det blir galt når ikke foreldrene klarer å sette grensene ....

Ja, og hvordan skal grensene settes, da liksom? Tvangspåkledning? Da må jeg nemlig lime fast sokkene hans tror jeg...

Gjest mora hans

Jeg vil i første omgang anbefale deg å slutte å vaske klærne hans i skjul. Hvis han ikke oppdager at de er vasket så lærer han jo at klær kan brukes i ukesvis uten å vaskes! Lag en regel som sier at klær kun kan brukes opp til 3 dager (f.eks.). Etter 3 dager er det ingen bønn, da skal de vaskes uansett hvor mye han protesterer!

Vi har en avtale om at jeg vasker klærne hans uten at han vet det. Altså: han vet at de vaskes, men ikke akkurat når jeg gjør det. Så slipper han å kjenne ekstra godt etter om de klør...

Gjest mamma 24-7

Han har heldigvis ikke andre påfallende problemer, men han er litt "småsær" i enkelte sammenhenger. Vil ikke ta instruksjon f.eks i svømmehall og alpinbakken. Ellers er han en sosial og blid gutt, kjapp i hodet og godt likt av klassekamerater.

Det er helst mot meg og faren han er "vrang".

-et annet eksempel er slalomhjelmen. Den måtte vi ta på og av 8 ganger i kveld, fordi han syntes ørene hans var krøllete under der *himler med øya*

Det er godt han ikke har andre påfallende problemer, det med alpinhjelmen vil jeg si går inn under særhet når det gjelder klær?

Det er godt mulig å bare være hypersensitiv, uten å ha andre problemer.

håper dere finner en løsning som passer for både dere og gutten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...