Gå til innhold

Beregning av behandlingtid

Anbefalte innlegg

Jeg har disse diagnosene: unnvikende pf, paranoid pf, generalisert angst, sosial fobi, agorafobi og depressiv.

Jeg er realtivt ung og svært motivert for å jobbe med meg selv og har ressurser. Har god selvinnsikt og å ta utdannelse og komme i jobb er veldig viktig for meg.

Er det mulig å si en ca tid for hvor lang tid det kan ta å bli relativt "frisk" hvis det går an å bruke det i ordet i den grad folk flest er friske? Behandlingtiden er jeg ute etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218537-beregning-av-behandlingtid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Frisk" er jo et ganske kategorisk ord å bruke, som du jo selv er inne på. Jeg tror at hvis man har en personlighetsforstyrrelse, så vil man bli noe hemma av den hele livet, uansett. Man kan oppleve at noen plager blir dempet, og utvikle seg som menneske. Men man kan jo ikke bli et annet menneske.

Det er ellers irriterende at leger alltid skal trekke frem den kognitive terapien. Det virker som at det er den av de psykologiske terapien (og tilhørende forskningsrapporter)de skjønner seg på. Kanskje fordi man kan snakke om kogntiv terapi på samme måte som man snakker om et knekt bein på (rasjonelt, objektivt, utvetydig, målbart, konkret).

"Frisk" er jo et ganske kategorisk ord å bruke, som du jo selv er inne på. Jeg tror at hvis man har en personlighetsforstyrrelse, så vil man bli noe hemma av den hele livet, uansett. Man kan oppleve at noen plager blir dempet, og utvikle seg som menneske. Men man kan jo ikke bli et annet menneske.

Det er ellers irriterende at leger alltid skal trekke frem den kognitive terapien. Det virker som at det er den av de psykologiske terapien (og tilhørende forskningsrapporter)de skjønner seg på. Kanskje fordi man kan snakke om kogntiv terapi på samme måte som man snakker om et knekt bein på (rasjonelt, objektivt, utvetydig, målbart, konkret).

Nei, jeg har ikke tenkt å bli hemmet av dem resten av livet.

Det er mange psykologer som jobber kognitivt, ikke "rent" kognitivt men med her og nå som det viktigste hovedfokus. Jeg mener at det er det viktigste hovedfokuset.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er til å leve med at du synes det er irriterende at leger forholder seg til vitenskapelig dokumentasjon.

I dette tilfellet var faktisk svaret gitt etter konferanse med en professor i psykologi :-)

Annonse

Det er til å leve med at du synes det er irriterende at leger forholder seg til vitenskapelig dokumentasjon.

I dette tilfellet var faktisk svaret gitt etter konferanse med en professor i psykologi :-)

Jeg skrev ikke at det er irriterende at leger forholder seg til vitenskapelig dokumentasjon.

Jeg skrev at det er EN VISS TYPE vitenskapelig dokumentasjon som ser ut til å være populær blant leger (men det gjelder jo også mange psykologer). Nemlig den positivistiske, kvantitive.

Du skjønner forskjellen?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skrev ikke at det er irriterende at leger forholder seg til vitenskapelig dokumentasjon.

Jeg skrev at det er EN VISS TYPE vitenskapelig dokumentasjon som ser ut til å være populær blant leger (men det gjelder jo også mange psykologer). Nemlig den positivistiske, kvantitive.

Du skjønner forskjellen?

ok.

Vis meg den andre dokumentasjonen for behandlingen av disse lidelsene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...