Gjest nyansatt på skolen Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Var en ungdomsskoleelev som tok av livet av seg nyleg her jeg bo. Hun sa fra samme dag til en medelev at nå kom hun til å gjøre det. 14 år ble jenta. Men ingen visste at hun slet før den tid. Vi skal ta henne på alvor, men det er snakk om hva som er den beste hjelpen for henne nå. Er enig med NHD at enkelte hurtigløsning kan gjøre det vondt verre for eleven. Derfor må det vi foretar oss være nøye gjennomtenkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1620820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Godt spørsmål. Dette kan skolen være med på å hjelpe til med, men de har ikke spisskompetanse på denne problematikken og kunne nok trengt hjelp fra PPT eller BUP. Jenta har ikke noen annen diagnose enn generelle lærevansker. Tror ikke hun kan få en "finere" diagnose heller, men det er hva hun har behov for her som blir det viktigste Tenkte slett ikke at hun trengte en "finere" diagnose, men kanskje en som kunne fortelle mer om hvilke behov hun har. (om hun skulle få en annen diagnose da) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1620841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Vi skal ta henne på alvor, men det er snakk om hva som er den beste hjelpen for henne nå. Er enig med NHD at enkelte hurtigløsning kan gjøre det vondt verre for eleven. Derfor må det vi foretar oss være nøye gjennomtenkt. Da er det kanskje best dette tas til en tverfaglig drøfting, så kan man få flere syn på saken ut fra flere kompetanseområder. Skolen kan jo gjerne begynne med å inkalle PPT, helsesøster og foreldre til et samarbeidsmøte. Så kan dere drøfte der hva jenta vil være best tjent med. Det er utrolig hvor samarbeidsvillige foreldre kan bli, om de føler at problemene blir tatt på alvor i stedet for at de får skylda for dem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1620844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nyansatt på skolen Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Da er det kanskje best dette tas til en tverfaglig drøfting, så kan man få flere syn på saken ut fra flere kompetanseområder. Skolen kan jo gjerne begynne med å inkalle PPT, helsesøster og foreldre til et samarbeidsmøte. Så kan dere drøfte der hva jenta vil være best tjent med. Det er utrolig hvor samarbeidsvillige foreldre kan bli, om de føler at problemene blir tatt på alvor i stedet for at de får skylda for dem Det skal settes opp tverrfaglige møter hvor eleven og divere instanser skal være med. Jeg er enig i at noen foreldre kan komme skjevt ut i forhold til skolen og det blir skolens oppgave å møte dem på en bra måte. Det blir en vanskelig balansegang mellom hva man kan stille som krav til foreldrene og samtidig beholde en god tone under møtet. Jeg er helt fersk her, så vet ikke så mye om hvordan disse tverrfaglige møtene foregår. Jenta har blitt utredet og PPT konkluderer med at det dreier seg om generelle lærevansker, altså at hun er generelt svak og trenger et spesielt tilrettelagt tilbud. Det får hun også, men det er tydelig at det også trengs mere tiltak på den sosiale biten og ikke bare den faglige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1620861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Det skal settes opp tverrfaglige møter hvor eleven og divere instanser skal være med. Jeg er enig i at noen foreldre kan komme skjevt ut i forhold til skolen og det blir skolens oppgave å møte dem på en bra måte. Det blir en vanskelig balansegang mellom hva man kan stille som krav til foreldrene og samtidig beholde en god tone under møtet. Jeg er helt fersk her, så vet ikke så mye om hvordan disse tverrfaglige møtene foregår. Jenta har blitt utredet og PPT konkluderer med at det dreier seg om generelle lærevansker, altså at hun er generelt svak og trenger et spesielt tilrettelagt tilbud. Det får hun også, men det er tydelig at det også trengs mere tiltak på den sosiale biten og ikke bare den faglige. Flott at det blir satt opp tverfaglig møte. Jeg vet jo ikke så mye om jenta, bare det du har fortalt, og det er langtfra nok til å trekke noen konklusjoner. Allikevel vil jeg driste med til å foreslå på møtet videre utredning på BUP, spesielt om dere kunne trenge veiledning derfra for å møte jentas behov. Og dette med å spekulere i om det er noe med foreldrene, sa jeg ikke for å være sleivete på noen som helst måte. Personlig så ville jeg mye heller at noen spekulerte i det, enn at de spekulerte i hjemmeforholdene (har blitt utsatt for den siste varianten selv) Hilsen en som er mamma til to med utviklingsforstyrrelser av forskjellige slag, og nok har trekk av dette selv også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1620870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Det skal settes opp tverrfaglige møter hvor eleven og divere instanser skal være med. Jeg er enig i at noen foreldre kan komme skjevt ut i forhold til skolen og det blir skolens oppgave å møte dem på en bra måte. Det blir en vanskelig balansegang mellom hva man kan stille som krav til foreldrene og samtidig beholde en god tone under møtet. Jeg er helt fersk her, så vet ikke så mye om hvordan disse tverrfaglige møtene foregår. Jenta har blitt utredet og PPT konkluderer med at det dreier seg om generelle lærevansker, altså at hun er generelt svak og trenger et spesielt tilrettelagt tilbud. Det får hun også, men det er tydelig at det også trengs mere tiltak på den sosiale biten og ikke bare den faglige. "Jenta har blitt utredet og PPT konkluderer med at det dreier seg om generelle lærevansker, altså at hun er generelt svak og trenger et spesielt tilrettelagt tilbud. Det får hun også, men det er tydelig at det også trengs mere tiltak på den sosiale biten og ikke bare den faglige." Slike ting får meg til å stille spørsmål ved om vi ikke har blitt for redde for å bruke spesialklasser og spesialskoler. For det første fordi mange barn og ungdommer ikke lærer noe annet av å "integreres" enn at de ikke duger. For det andre fordi en del barn trenger så mye spisskompetanse at det er tvilsomt at en tilfeldig valgt skole og lærer vil kunne stille opp med dette, og om de klarer det kommer det ofte for sent, eller opplegget halter til alle kanter. Jeg stusser på om elevgruppen, personalet og aller mest den som trenger spesiell tilrettelegging alltid er like tjent med integreringsmodellen. Ville det blitt bedre for alle, mer hjelp til de som trengte det, mer hjelp per krone og timeverk, om man tillot større grad av spesialisering. Våre lærerhøyskoler utdanner primært allmennlærere for klasseundervisning. Så kommer lærerne ut i jobb og skal finne ut av alskens spesialiteter. Slikt kan fort halte til alle kanter. Det er nesten ikke mulig for ét menneske å bli dyktig på alle de ulike områdene det kan kreves spisskompetanse på for en allmenlærer. Taperne blir først og fremst elevene med spesielle behov, men også medelever som kan bli salderingspost og lærerne som får umulige krav rettet mot seg. Det er helt klart ulemper med alt som tar enkeltpersoner ut av "normalopplegget". Men jeg synes pendelen har svinget for langt i rettning full integrering av alle. Det kan aldri bli noe annet enn en illusjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1621237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vet det for godt..... Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Dette er ikke et spørsmål om jenta skal ha hjelp eller ikke, men hvordan denne hjelpen best mulig skal organiseres. Ofte kan hjelp som ikke er godt nok gjennomtenkt gjøre situasjonen langt verre for eleven. Vet det kan gjøre situasjonen værre,det er grunnet mangelfull kompetanse..tragisk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218707-hvis-en-elev-sier-til-en-annen-at-hun-vil-ta-livet-av-seg/page/2/#findComment-1622438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.