Gå til innhold

NHD Synonympreperater og mellomlegg

Anbefalte innlegg

Nå har min kjære mor fått prakket på seg klomipramin istedetfor anafranil. Jeg tviler ikke på at disse medisinene er likeverdige, men det kan og har gitt en uheldig noceboeffekt.

Prisforskjellen i dette tilfellet er jo ubetydelig.

Er det regler for hvor stor prisforskjellen må være før man innfører generika? Og hvis ikke, kan ikke noen presse på for å få en slik regel.

Har nå bedt min mor å sporenstreks dra på apoteket og kreve anafranil, som har fungert i fem år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218790-nhd-synonympreperater-og-mellomlegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ingi1365380494

Hei,

jeg trodde at virkestoffene måtte være nøyaktig de samme for at man kan påtvinges en annen medisin, og det gjelder jo ikke i din mors tilfelle??

Jeg syns dette virker veldig rart ihvertfall, at ikke hun kan beholde samme medisin som hun alltid har fått.

Hei,

jeg trodde at virkestoffene måtte være nøyaktig de samme for at man kan påtvinges en annen medisin, og det gjelder jo ikke i din mors tilfelle??

Jeg syns dette virker veldig rart ihvertfall, at ikke hun kan beholde samme medisin som hun alltid har fått.

Det gjelder nok i min mor sitt tilfelle, og hun, som andre, kan kreve orginalpreparatet ved å betale mellomlegget som alle andre, men når man er litt opp i årene og ikke er helt inne i reglene blir det somoftest til at man tar det farmasøyten kommer med.

Men selv om preparatet er det samme fører det med seg en viss skepsis. Når man i, som i tillfellet med min mor, har vært veldig syk før medisinering, for så å fungere bra når riktig kombinasjon av medisiner er funnet, blir hun urolig når det ikke står anafranil på pakken, og uro avler ofte uro hos personer med psykiske lidelser.

Man bør ikke unødig bekymre personer ved å dele ut generisk psykofarma. Det er en grunn til at man tar de tablettene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har skrevet mange ganger om dette tidligere.

Generisk substitusjon til eldre og personer med psykiske lidelser burde vært forbudt.

Hensikten var at pasienten og RTV (samfunnet) skulle spare penger. Konsekvensen er a.) det du beskriver hos din mor, og b.) apotekene har stukket av med nesten hele "innsparingen".

I dette tilfellet koster Anafranil og Klomipramin eksakt det samme (173,80 kr / 100 tabl), men apoteket har sikkert fått Klomipramin billigere fra produsenten, så det tjener mer på å prakke dette på din mor.

Pasienten har rett til å motsette seg et bytte. Jeg stempler konsekvent alle resepter med "Ikke generisk substitusjon".

Vi leger greier ikke å påvirke dette. Kan dere pårørende ta det opp med våre helsepolitikere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...