Gå til innhold

spørsmål om levemåte.

Anbefalte innlegg

Hei, grunnen til at jeg sendte det forrige innlegget er at jeg trenger en bekreftelse på at jeg kan leve slik jeg gjør uten å tvile på meg selv eller få skyldfølelse. Jeg har lenge hatt depresjoner og tvilt på meg selv. For en stund siden fant jeg plutselig en måte å eksistere som meg selv på, som gjorde at jeg ble bekreftet av andre slik jeg var. Grunnen til dette er at jeg nettopp har lest mange psykologibøker, og har innprentet visse holdninger som gjør at jeg kan være meg selv, og attpåtil virkelig like å leve. Men etter denne artikkelen som jeg leste (mitt forrige innlegg) har jeg igjen fått så mye tvil om meg selv, nettopp fordi så mye av min identitet ligger i min væremåte og holdninger. Artikkelen jeg leste stod i direkte motsetning til slik jeg har levd til nå. Nå er jeg igjen deprimert. (kanskje jeg tar for sterkt innover meg slike tekster) Mye av min identitet ligger i min kjærlighet til å være kreativ, og spontaniteten i så vel musikk som i personlige forhold. Artikkelen kritiserer nettopp slike verdier. Kanskje jeg tenker fullstendig svart-hvitt nå, men jeg klarer ikke å slutte å tvile hver gang jeg gjør noe nå. Jeg må liksom hele tiden spørre meg selv om det jeg gjør er feil, eller om jeg har lov til å nyte slik og slik, og om jeg dette vil få mye konsekvenser. Jeg er rett og slett i en helt fastlåst posisjon. Når jeg først finner en sterk relasjon til meg selv, og en måte å leve på, er det ikke da riktig å leve nettopp slik? Og er det ikke riktig å frigi seg fra rigide forestillinger og forventninger, og bare leve? må man på død og liv analysere hver minste situasjon og handling? Jeg er er ikke antiintellektuell, men det dreper all min livslyst og kreativitet og måtte tenke over absolutt alt jeg gjør. Hvem er det egentlig som har rett til og avgjøre hva som er den riktige måten å leve på? Hvis jeg føler 100% at noe er riktig, er det ikke rett da? Er det ikke ok og leve i nuet? Og hvis jeg ikke skal handle utifra min intuisjon, hva skal jeg liksom da handle utifra? en oppskrift? Jeg skulle gjerne fått ett svar fra en psykolog, jeg trenger det veldig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/218980-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-levem%C3%A5te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...