Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 15 uke og har vært potte-tett i nesen i de siste 4 ukene. Har prøvd saltvann, nesehorn etc, men bare sterk type Otrivin o.l. hjelper. Da dette er farlig ilengden prøver jeg å begrense bruken, men bl.a. om natten MÅ jeg bare bruke det.

Finnes det noen gode alternativer: akupunktur, pinjeolje, peppermynte-damp....jeg er DESPERAT...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21903-gravid-med-potte-tett-nese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har brukt Otrivin for mye, er det bare en ting som hjelper: Å slutte med det! Det tar noen dager, og det er helt forferdelig, man er pottetett uten å være snørrete. Det er fordi slimhinnen i nesen er helt oppsvulmet. Det går over av seg selv. Saltvannsskylling hjelper kun en kort stund. Det er til å bli sprø av. Jeg føler med deg. Jeg har også store problemer med å sove med tett nese.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære fofo.

Dine plager skyldes nok østrogenstimuleringen av slimhinnene som ikke bare påvirker underlivet. Mange garvide plages derfor med tett nese og dotter i ørene. Unngå regelmessig bruk av Otrivin etc. Noen som har erfaring med råd som hjelper?

Kjære fofo.

Dine plager skyldes nok østrogenstimuleringen av slimhinnene som ikke bare påvirker underlivet. Mange garvide plages derfor med tett nese og dotter i ørene. Unngå regelmessig bruk av Otrivin etc. Noen som har erfaring med råd som hjelper?

Hei.

Føler med deg med den altfor tette nesen... Hadde det sllik selv også, og ble dessverre en slave av Otrivin. Fikk riktignok anbefalt av jordmor å få time hos antroposofisk lege for å få antr. allergimedisin /nesespray, noe jeg ikke gjorde av forskjellige årsaker. Ergo vet jeg ikke om det hjelper, men det kan være verdt et forsøk.

Lykke til.

Gjest gravid uke 28

Hei fofo2001!

Jeg er avhengig av Otrivin nesespray, og har vært det i mange år. Før jeg ble gravid hadde jeg trappet ned og sluttet (som så mange ganger før), og det holdt vel i 3-4 mnd før jeg fikk en forkjølelse, og vips var jeg i gang igjen.

Problemet med nesespray er at man faktisk blir avhengig. Slimhinnen hovner opp hvis man ikke får virkestoffet i sprayen. Så uten å være snørrete føles nesen tett, og med bare litt snørr blir du forferdelig tett.

Slimhinnene blir imidlertid ikke "ødelagt", annet enn at de altså er avhengige av nesespray for å være normale.

Jeg har nå brukt nesespray mer eller mindre sammenhengende igjen i 4 mnd, men prøver å begrense mengden. Om natta MÅ jeg ha, ellers får jeg ikke sove, og våkner med en følelse av at jeg kveles. Nesesprayen har sin faste plass på nattbordet ved siden av vekkerklokka, for jeg må vanligvis ha påfyll en gang eller to i løpet av natta.

Når man først er avhengig av nesespray, så lar ikke nesen seg lure av saltvannsoppløsning.

Mitt råd er egentlig at du bruker nesespray når du føler at du må, men unngå det på dagen. På dagtid kan man lettere tåle å være tett, og dessuten vil man vanligvis fort bli åpen i nesen på dagtid igjen. (For meg etter 3-4 dager med avvenning på dagtid).

På nattestid syns jeg det er fryktelig vanskelig å venne meg av med nesespray, og for meg tar avvenningen normalt ca 2-3 uker fra jeg begynner og til jeg kan "arkivere" nesesprayen i påvente av neste forkjølelse.

Nesesprayen virker lokalt på slimhinnene i nesen, og skal ikke være skadelig for fostret.

Annonse

Hvis du har brukt Otrivin for mye, er det bare en ting som hjelper: Å slutte med det! Det tar noen dager, og det er helt forferdelig, man er pottetett uten å være snørrete. Det er fordi slimhinnen i nesen er helt oppsvulmet. Det går over av seg selv. Saltvannsskylling hjelper kun en kort stund. Det er til å bli sprø av. Jeg føler med deg. Jeg har også store problemer med å sove med tett nese.

Neseplaster som kjøpes på apotek kan hjelpe noe og virkningen blir bedre med menthol salve under nesa i tillegg. Er selv slave av Otrivin og de gangene jeg har klart å slutte har vært på denne måten. Nå er jeg også gravid og jeg "unner" meg en liten sprut før jeg skal sove. Ellers bruker jeg saltvann om dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...