Gå til innhold

Visste du at...?


Gjest Katten er et ørkendyr

Anbefalte innlegg

Gjest Katten er et ørkendyr

FAKTA OM EIERLØSE KATTER:

- Norge har en dyrevernspolitikk som vi dessverre ikke kan være stolt over. Mange andre europeiske land, har et mye mer velutviklet hjelpeprogram for eierløse dyr. Det meste av denne hjelpen er finansiert av veldedighet. Dette er land som ikke er så rike som Norge, likevel tar de seg råd.

- I forhold til Norge, har Danmark 6-7 ganger så mange mennesker som støtter dyrevernorganisasjoner som har katten med i sine programmer.

-Kattens pels har ikke det samme vannavstøtende fettlaget som mange andre nordiske dyr, er katten våt i 5-6 minusgrader, kan den lett fryse ihjel hvis den ikke finner ly.

- Føder en katt ungene sine ute, og temperaturen er mindre enn 6 grader, dør de nyfødte ungene hennes.

- Katten er et ørkendyr, og trenger flere tusen år på å tilpasse seg klimaet i Norge.

- 90% av alle henvendelser dyrevernorganisasjoner får, handler om katter.

- Hjemløse katter her i Norge, er et menneskeskapt problem. Hadde disse dyrene fått leve i sitt naturlige element, hadde det ikke fantes katter i Norge.

- Hundrevis av katter får dødssprøyten på statens regning hvert år fordi det ikke finnes noe skikkelig nettverk til disse. Dessuten er det få som leverer inn en frisk, ung pus til avliving, selv om den er hjemløs.

- Når katten formerer seg etter et år blir til kanskje 10 -12 eierløse katter. La oss si at 5 av disse 12 kattene blir levert inn til avliving og at 2 av dem er så heldige å bli tatt hånd om av et hjelpesenter.

- Dumper man barne EN katt går hundrevis av etterkommerne en hvileløs vandring gjennom livet. De fleste av disse hendelsene kunne vært unngått hadde vi hjulpet denne ene katten fra starten av. Hadde denne ene katten blitt sterilisert/kastrert, hadde ikke denne onde sirkelen startet. På sikt hadde vi fått kattebestanden ned, og vi hadde sluppet å være vitne til alle disse vanskjøttede dyrene. Og for ikke å snakke om hvor mye penger som kunne vært spart.

Sammenlagt, med det det koster å avlive 5 katter og det hjelpesenteret bruker på å sterilisere 2 katter er vi nå kommet oppi 4 - 5000 kroner! Det har det kostet samfunnet, uten noe som helst bedring.

- Dette, i tillegg til alle de lidelsene de resterende kattene må igjennom. Og ikke for å snakke om barna våre som blir vitner til alle disse vanskjøttede dyrene som går rundt i boligfelt, i byer osv.

Hvilken grobunn dette skaper for kynisme er også noe vi bør tenke på. Hadde Norge hatt flere hjelpesenter for disse dyrene hadde ikke dette skjedd i så stor grad som det gjør idag.

- Stat og kommuner har sagt klart og tydelig nei til støtte av dette tiltaket. I likhet med andre velutviklede land, hviler dette ansvaret på veldedighet. Med de dårlige statistikkene Norge har når det gjelder dyrevern, er det virkelig på tide noe blir gjort for å bedre forholdene for dyrene.

- Så lenge det offentlige og private glimrer med sitt fravær, dør hundrevis av katter her i Norge, enten av underernæring, frost eller sykdommer. Europas mest populære kjæledyr dør foran øynene på oss. Noen får dødssprøyten, de fleste andre en langsom og smertefull død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest idahope

Har just sendt brev til journalister og politikere jeg. Vi må hjelpe disse kattene NÅ, kan ikke sitte på rumpa og ikke gjøre noe lenger.

Andre burde gjøre det samme!!! Her er en link til de man kan skrive til.

Skriv til politikere:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#politiske_partier

Skriv til avisene/blader:

http://dyrebeskyttelsen.no/portal/presskontakter.shtml#presse

Stå på !Katten er et øskendyr"!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode poenger her. Det mest fantastiske, og patetiske, er folk som har ukastrerte katter (han og/eller hun) som går rundt og forårsaker dette - og som er frekke nok til å kalle seg dyre/kattevenner. Vi har minst et par stykker av de i forumet også - noe annet ville jo vært rart..

"................................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg hate katter enda mer enn jeg gjorde før.

Vi har skjønt poenget nå!

Hva er poenget med å svare sånn? Jeg tror du har "skjønt" forsvinnende lite, egentlig. Og hvordan er det mulig å la seg irritere over at andre er opptatt av ting en selv ikke er opptatt av? I tillegg til dette utrolig barnslige "jeg hater"-rølet.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode poenger her. Det mest fantastiske, og patetiske, er folk som har ukastrerte katter (han og/eller hun) som går rundt og forårsaker dette - og som er frekke nok til å kalle seg dyre/kattevenner. Vi har minst et par stykker av de i forumet også - noe annet ville jo vært rart..

"................................................"

I Norge er det visst vanlig å gi hunkatter P-piller istedenfor å kastrere ...noe som både er lite sikkert (kaster katten opp maten, kaster den opp pillen også) og gir større fare for kreft. Folk jeg kjenner i USA har aldri hørt om å gi katter P-piller; der steriliserer man gjerne katter så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge er det visst vanlig å gi hunkatter P-piller istedenfor å kastrere ...noe som både er lite sikkert (kaster katten opp maten, kaster den opp pillen også) og gir større fare for kreft. Folk jeg kjenner i USA har aldri hørt om å gi katter P-piller; der steriliserer man gjerne katter så tidlig som mulig.

Katter bør ikke få p-piller hvis man aldri har tenkt at de skal få kull. Det gir, som du sier, stor sjanse for kreft. Men f.eks for en oppdretter som har et par kull på en katt, så er det selvfølgelig naturlig å la den gå på p-piller mellom kullene. Dog ikke i mer enn to år.

"..............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Hva er poenget med å svare sånn? Jeg tror du har "skjønt" forsvinnende lite, egentlig. Og hvordan er det mulig å la seg irritere over at andre er opptatt av ting en selv ikke er opptatt av? I tillegg til dette utrolig barnslige "jeg hater"-rølet.

"............................................."

Unnskyld da. Kan bøye meg til "misliker sterkt" hvis det gir deg ro i sjelen. Etter din logikk burde jeg sikkert ikke svare deg heller.

Jeg har aldri skrevet en slik replikk før, men det er det mange andre som gjør relativt ofte. Spesielt i Idol og Hotel Cæsar-tråder. Plager det deg plutselig fordi du liker katter?

Er selvsagt pro dyrevern, men nå ble det vel mye kattestyr her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode poenger her. Det mest fantastiske, og patetiske, er folk som har ukastrerte katter (han og/eller hun) som går rundt og forårsaker dette - og som er frekke nok til å kalle seg dyre/kattevenner. Vi har minst et par stykker av de i forumet også - noe annet ville jo vært rart..

"................................................"

Og måtte de alle føle seg truffet og skyldsbevisst, slik at det bar sporenstreks til doktor dyregod og operasjonsbordet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Føder en katt ungene sine ute, og temperaturen er mindre enn 6 grader, dør de nyfødte ungene hennes.

Det stemmer bare! Eller jo om katta forlater ungene sine uten å tørke de. Katter er utrolig dyktig til å overleve! Kattemora vil først og fremst alltid finne en egnet plass til å legge ungene, som skjermer de fra det verste av vær og vind. Ingen katter legger ungene uten beskyttelse og ly, såfremt mora ikke vil ha ungene, men da er det som regel noe feil på de slik at de dør uansett(ingen regel uten unntak!).

I tillegg tilpasser katters pels seg til temperaturen, sånn at kattungenes pels vil kjapt bli tykk nok til å klare temperaturen den lever i. I tillegg er det svært sjelden at katter bare føder 1 unge, sånn at ungene også holder hverandre varme, de korte periodene mora er borte.

En av kattene våre la ungene ute på altanen midt på vinteren(vi bor i nordnorge og det var svinkaldt i perioden vi oppdaga de!). Da hadde de ligget der i over en uke, da de hadde fått øyne, men har aldri sett tykkere pels på katter! Ungene så rett og slett ut som ulldotter, og dette er korthårede katter altså!

Katter har utrolig evne til å overleve! Både til å finne mat og å tilpasse seg fysisk! Men synes selvfølgelig det er trasig med ville katter. Og i byene er det jo tungt for de å finne mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og måtte de alle føle seg truffet og skyldsbevisst, slik at det bar sporenstreks til doktor dyregod og operasjonsbordet!

:)

Hadde det enda vært så vel. Disse amøbene (sorry, men jeg finner ikke noe bra å si om folk som gjør sånt) har en imponerende evne til å ignorere det.

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Føder en katt ungene sine ute, og temperaturen er mindre enn 6 grader, dør de nyfødte ungene hennes.

Det stemmer bare! Eller jo om katta forlater ungene sine uten å tørke de. Katter er utrolig dyktig til å overleve! Kattemora vil først og fremst alltid finne en egnet plass til å legge ungene, som skjermer de fra det verste av vær og vind. Ingen katter legger ungene uten beskyttelse og ly, såfremt mora ikke vil ha ungene, men da er det som regel noe feil på de slik at de dør uansett(ingen regel uten unntak!).

I tillegg tilpasser katters pels seg til temperaturen, sånn at kattungenes pels vil kjapt bli tykk nok til å klare temperaturen den lever i. I tillegg er det svært sjelden at katter bare føder 1 unge, sånn at ungene også holder hverandre varme, de korte periodene mora er borte.

En av kattene våre la ungene ute på altanen midt på vinteren(vi bor i nordnorge og det var svinkaldt i perioden vi oppdaga de!). Da hadde de ligget der i over en uke, da de hadde fått øyne, men har aldri sett tykkere pels på katter! Ungene så rett og slett ut som ulldotter, og dette er korthårede katter altså!

Katter har utrolig evne til å overleve! Både til å finne mat og å tilpasse seg fysisk! Men synes selvfølgelig det er trasig med ville katter. Og i byene er det jo tungt for de å finne mat.

Det er jo faktisk forskjell på katter. F.eks så er norsk skogkatt - renavlet eller en naturlig, nordisk langhårskatt, godt egnet for norske vintre. En egyptisk mau er til sammenlikning fortapt utendørs i en norsk vinter.

"................................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det enda vært så vel. Disse amøbene (sorry, men jeg finner ikke noe bra å si om folk som gjør sånt) har en imponerende evne til å ignorere det.

".............................................."

Ja, de synes oppriktig at det er alle de andres ansvar å kastrere/sterilisere kattene sine, fordi; hadde alle andre gjort det, hadde det ikke vært noe problem at deres egne katter var fruktbare som fy.

Folk er herlige!

Blæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de synes oppriktig at det er alle de andres ansvar å kastrere/sterilisere kattene sine, fordi; hadde alle andre gjort det, hadde det ikke vært noe problem at deres egne katter var fruktbare som fy.

Folk er herlige!

Blæ.

Ikke sant? :-)

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dordy Can

Katter bør ikke få p-piller hvis man aldri har tenkt at de skal få kull. Det gir, som du sier, stor sjanse for kreft. Men f.eks for en oppdretter som har et par kull på en katt, så er det selvfølgelig naturlig å la den gå på p-piller mellom kullene. Dog ikke i mer enn to år.

"..............................................."

P-sprøyte som gies hver 3.måned er mye mindre farlig å gi katten. Selv om den kanskje er dyrere (ikke mye) så bør den som kaller seg dyrevenn og ikke ønsker at katten skal få et kull investere i en sånn sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dordy Can

Nå begynner jeg hate katter enda mer enn jeg gjorde før.

Vi har skjønt poenget nå!

Du trenger da ikke lese dette er om du ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-sprøyte som gies hver 3.måned er mye mindre farlig å gi katten. Selv om den kanskje er dyrere (ikke mye) så bør den som kaller seg dyrevenn og ikke ønsker at katten skal få et kull investere i en sånn sprøyte.

Bedre, uten tvil. Men kastrering er best. Nå vet jeg ikke hva p-sprøyte koster, men selv kastrering av hunkatt trenger ikke koste så mye hvis man sjekker litt priser rundtomkring. Hankatter er veldig rimelige å kastrere, og et mye enklere inngrep.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk forskjell på katter. F.eks så er norsk skogkatt - renavlet eller en naturlig, nordisk langhårskatt, godt egnet for norske vintre. En egyptisk mau er til sammenlikning fortapt utendørs i en norsk vinter.

"................................................"

Sant nok. Men nå er jeg villig til å vedde stortåa mi på at nesten alle villkattene som fins i Norge er nordiske huskatter, som er flinke å tilpasse seg! Folk som ikke tar vare på kattene sine betaler stort sett ikke i dyre dommer for rasekatter.

Må bare få poengtert enda en gang at jeg ikke synes det er greit med villkatter da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men nå er jeg villig til å vedde stortåa mi på at nesten alle villkattene som fins i Norge er nordiske huskatter, som er flinke å tilpasse seg! Folk som ikke tar vare på kattene sine betaler stort sett ikke i dyre dommer for rasekatter.

Må bare få poengtert enda en gang at jeg ikke synes det er greit med villkatter da!

Sannsynligvis. Men på de kaldeste tidene er det faktisk en god del som fryser ihjel.

"..............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Du trenger da ikke lese dette er om du ikke vil?

Neida. Angrer på at jeg var så krass. Dårlig dag + at det har vært mye kattesnakk på 100 nyeste i det siste. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...