Gå til innhold

Hjelp jeg har lav iQ


rose23

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Hva har rettskrivning og høyere utdannelse med hverandre å gjøre? (Med mindre utdannelsen er innen språkfag kanskje).

Jeg kjenner ei med dysleksi som har en doktorgrad.

Tok en test på Brøset(tidligere Reitgjerde) for 5 år siden.I følge den har jeg en IQ på 125.FOR 1 siden tok jeg en Mensa test på internett.21 riktige av "et eller annet".Men så tenkte jeg på følgende,som kanskje er en myte,for alt det jeg vet...nemlig at jo høyere IQ folk har,jo enklere er det for dem å tippe over i putt patt galskap.

Og for det andre:hvor stor nytte har en av en høy IQ i sosiale sammenhenger,hvis en ikke har høy emosjonell,eller sosial intellingens?

Tror ikke du skal bry deg for mye om det der.Selv på grunn av at jeg har 125 i IQ,greide jeg å strøyke i 1MX/1MA på Vgs,3 ganger på rad....

Da hjalp det ikke med 4'ere og 5'ere i de andre fagene....Gi faen i de IQ greiene...det betyr så lite bare du er en ok person!!!Folk kan være så intelligente de bare vil,men samtidig være noen oppblåste blærer rent sosialt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Amoline

Hva har rettskrivning og høyere utdannelse med hverandre å gjøre? (Med mindre utdannelsen er innen språkfag kanskje).

Jeg kjenner ei med dysleksi som har en doktorgrad.

Da jeg tok høyere utdannelse så var det et krav at rettskrivingen var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Da jeg tok høyere utdannelse så var det et krav at rettskrivingen var i orden.

Men det betyr ikke at man har lav iq dersom rettskrivingen ikke er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok høyere utdannelse så var det et krav at rettskrivingen var i orden.

Men det er vel ikke like viktig for alle typer utdanning.

Dessuten er det jo lett å få hjelp med bl.a. rettefunksjon i Word og denslags i dag.

Noe man sikkert ikke gidder å bruke tid på når man skal skrive et innlegg på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest izlin_22

Du er jo ikke noe dummere nå enn før du tok testen iallfall. Den eneste jeg vet av som faktisk er med i Mensa, tok vgs over mange flere år enn normalt, fordi hun hadde hatt anorexi, "noe som tar 10 år å komme over, selv om man er frisk osv", sa typen hennes før han skulle pule meg i russetia. Så hvor viktig er det i bunn og grunn hvordan du gjorde det. Håper det gikk like bra med henne til slutt, som det gjorde med deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke noe dummere nå enn før du tok testen iallfall. Den eneste jeg vet av som faktisk er med i Mensa, tok vgs over mange flere år enn normalt, fordi hun hadde hatt anorexi, "noe som tar 10 år å komme over, selv om man er frisk osv", sa typen hennes før han skulle pule meg i russetia. Så hvor viktig er det i bunn og grunn hvordan du gjorde det. Håper det gikk like bra med henne til slutt, som det gjorde med deg :o)

Nå vet jeg ikke hvilke "IQ-tester" Mensa bruker, men det er mest sannsynlig ikke de med god reliabilitet. Det er kun godkjent helsepersonell, og da særlig psykologer som kan utføre "ordentlige" IQ-tester. Dersom du har fullført en høgskoleutdanning har du per definisjon ingen lav intelligens. Kanskje har du manglende kunnskap på en del områder, men dette handler om HVA du har/kke har lært, ikke om din EVNE til å lære.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvilke "IQ-tester" Mensa bruker, men det er mest sannsynlig ikke de med god reliabilitet. Det er kun godkjent helsepersonell, og da særlig psykologer som kan utføre "ordentlige" IQ-tester. Dersom du har fullført en høgskoleutdanning har du per definisjon ingen lav intelligens. Kanskje har du manglende kunnskap på en del områder, men dette handler om HVA du har/kke har lært, ikke om din EVNE til å lære.

Mvh,

Kanskje greit å vite hva man uttaler seg om

http://www.mensa.no/index.php?hva=29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du skårer 9 av 40 betyr ikke at du er dum. Det står det da ikke heller. Det påpekes bare at du er langt fra å klare kravene til Mensa.

Mensa er kun for de 2 % i verden med høyest IQ.

Går du inn på linken til Mensa, den danske IQ testen, vil du få et bedre inntrykk av hvor du ligger. (Gjør det en dag du er opplagt. Tar 40 min)

Det at du har bra utdanning, og er sosial, har nødvendigvis ikke noe med IQ å gjøre.

Det er mange barn, med høy IQ, som nødvendigvis ikke sitter inne med så mye kunnskap. Det med IQ går mer på logisk forståelse av systemer og sammenhenger.

Jeg fikk bra skår på mensa-testen, men klarte ikke alle. Tok den derfor til jeg hadde alle riktige. Da forsto jeg dem jeg ikke klarte i starten. Øvelse gjør mester!!

40 minutter med streker og prikker, da skal jeg kjede meg bra :-)

Fikk 4 i matte på videregående da, det har vel noe med denne typen IQ å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Nå tok jeg en annen IQ-test på dinside.no, som jeg synest var litt mer fornuftig, og fikk 13 av 20 poeng. Noe som er over snittet :-)

Fyttirakker hvor smart jeg er :-) Gjett om jeg ble høy på pæra nå.

Ha-ha-ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter med streker og prikker, da skal jeg kjede meg bra :-)

Fikk 4 i matte på videregående da, det har vel noe med denne typen IQ å gjøre?

Trenger ikke ta 40 minutter, men du har 40 minutter til rådighet.

Ikke så vanskelig som du kanskje tror.

http://www.iqtest.dk/main.swf

Ofte skårer de med høy IQ, bra i mattematikk. Så det har nok en sammenheng. Men jeg tror ikke du trenger noe særlig mattematikk kunnskaper for å ta denne testen. IQ skal fakisk kunne måles uten særlig mye tillært kunnskap.

Prøv en dag du kjeder deg litt. Det er jo utfordrende å forskøke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 24-7

Wow! Nå tok jeg en annen IQ-test på dinside.no, som jeg synest var litt mer fornuftig, og fikk 13 av 20 poeng. Noe som er over snittet :-)

Fyttirakker hvor smart jeg er :-) Gjett om jeg ble høy på pæra nå.

Ha-ha-ha

*ler*

Så flott at du er så smart da, gleder meg med deg. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ta 40 minutter, men du har 40 minutter til rådighet.

Ikke så vanskelig som du kanskje tror.

http://www.iqtest.dk/main.swf

Ofte skårer de med høy IQ, bra i mattematikk. Så det har nok en sammenheng. Men jeg tror ikke du trenger noe særlig mattematikk kunnskaper for å ta denne testen. IQ skal fakisk kunne måles uten særlig mye tillært kunnskap.

Prøv en dag du kjeder deg litt. Det er jo utfordrende å forskøke noe nytt.

Nå tok jeg denne testen og fikk 96. Ikke akkurat toppscore, men heldigvis innenfor normalen :-) phu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg denne testen og fikk 96. Ikke akkurat toppscore, men heldigvis innenfor normalen :-) phu.

Det var ikke galt det!!

Du har normal IQ, er sosial intelligent, bra utdanning ...

Det bør fungere det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok en test på Brøset(tidligere Reitgjerde) for 5 år siden.I følge den har jeg en IQ på 125.FOR 1 siden tok jeg en Mensa test på internett.21 riktige av "et eller annet".Men så tenkte jeg på følgende,som kanskje er en myte,for alt det jeg vet...nemlig at jo høyere IQ folk har,jo enklere er det for dem å tippe over i putt patt galskap.

Og for det andre:hvor stor nytte har en av en høy IQ i sosiale sammenhenger,hvis en ikke har høy emosjonell,eller sosial intellingens?

Tror ikke du skal bry deg for mye om det der.Selv på grunn av at jeg har 125 i IQ,greide jeg å strøyke i 1MX/1MA på Vgs,3 ganger på rad....

Da hjalp det ikke med 4'ere og 5'ere i de andre fagene....Gi faen i de IQ greiene...det betyr så lite bare du er en ok person!!!Folk kan være så intelligente de bare vil,men samtidig være noen oppblåste blærer rent sosialt....

Helt enig. Scorer også høyt på disse testene...men slet med mattefag på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje greit å vite hva man uttaler seg om

http://www.mensa.no/index.php?hva=29

Hei Gemini!

Dette er et utrolig sent svar på ditt svar til meg. Jeg har faktisk ikke oppdaget før nå at jeg har et "svar til meg". Man får håpe at det ikke sier noe om intelligenskvotienten min :) Jeg HAR prøvd Mensa-testen for noen uker siden, og den er jo morsom. Men den er ikke lik en vanlig IQ-test. Du forstår, jeg tar IQ-tester på andre med jevne mellomrom. Dvs jeg jobber innen psykisk helsevern. Synes i den sammenheng det er veldig givende å se hva folk skriver her inne.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gemini!

Dette er et utrolig sent svar på ditt svar til meg. Jeg har faktisk ikke oppdaget før nå at jeg har et "svar til meg". Man får håpe at det ikke sier noe om intelligenskvotienten min :) Jeg HAR prøvd Mensa-testen for noen uker siden, og den er jo morsom. Men den er ikke lik en vanlig IQ-test. Du forstår, jeg tar IQ-tester på andre med jevne mellomrom. Dvs jeg jobber innen psykisk helsevern. Synes i den sammenheng det er veldig givende å se hva folk skriver her inne.

Mvh,

Det står i alle fall at de testene til Mensa som foregår på ulike lokasjoner rundt om i landet er godkjente. Hjemmetesten som kan tas via Internet er nok en litt enklere variant vil jeg tro, og ikke godkjent.

Det var din påstand om hvem som har rett til å gjennomføre godkjente IQ-tester som jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i alle fall at de testene til Mensa som foregår på ulike lokasjoner rundt om i landet er godkjente. Hjemmetesten som kan tas via Internet er nok en litt enklere variant vil jeg tro, og ikke godkjent.

Det var din påstand om hvem som har rett til å gjennomføre godkjente IQ-tester som jeg reagerte på.

ok. Godkjent er jo ikke det samme som standarisert. Dvs de er ikke testet på en stor gruppe mennesker, i forhold til at de viser det de skal vise og ikke annet osv. Det er stort sett bare Wechslers Adult Intelligence Scale som brukes i klinisk bruk, samt evt Benton. Men nå skal jeg ikke kverulere mer :)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...