Gå til innhold

Crohn's sykdom og akupunktur

Anbefalte innlegg

Optimistisk

Hei, vet du noe om hvilken virkning akupunktur kan ha på Crohn's sykdom?

Vet du også om en webside som legger ut informasjon om forskningen rundt denne sykdommen?

Jeg har hatt Crohn's sykdom i 12 år (siden jeg var 17 år gammel), og ingen i min familie har denne sykdommen. Når jeg nå i ettertid leser om koblinger mellom melk og Crohn's sykdom, lurer jeg på om faktisk melk kan være grunnen til at denne sykdommen slo ut på meg. Når jeg var fra 7-17 år drakk jeg mye melk, og da mener jeg som en kalv... . Det gikk gjerne en liter til hvert måltid. Kan dette ha vært utslagsgivende mon tro?? Bare jeg ikke får munn og klovsyke... .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22253-crohns-sykdom-og-akupunktur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Optimistisk.

Vi kjenner ikke helt årsaken til Crohns sykdom, men både immunologiske faktorer, bakterieinfeksjoner og diett kan spille inn. Oftest vil en melkeintoleranse slå ut tidligere (1-4 års alder) og mange venner seg til å tåle melk bedre med tiden. Jeg er derfor tvilende til at melk spiller noen rolle her. Mange alternative behandlere anbefaler styrking av tarmfloraen med melkesyrebakterier (melkefritt tilskudd), kortvarig faste og frukt og grønnsakjuicer ved akutte forværringer, kosttilskudd fra naturlige kilder, omega 3 tilskudd og du kan gjerne også forsøke akupunktur. Det er gjort flere undersøkelser som viser at aukupunktur kan være gunstig mot diare og magesmerter av ulike årsaker, men undersøkelser av effekten ved ulcerøs colitt og crohns sykdom er mangelvare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...