Gjest Psyken Skrevet 17. mars 2001 Del Skrevet 17. mars 2001 Hei! Problemstilling: Sommer 99 jobbet jeg tett sammen med en person som hadde kyssesyke. Hun bodde også hos oss på denne tida. Høsten 99 fikk jeg "dott" i øret, og ble stiv mellom øret og haka. Samtidig fikk jeg tilbakevendende sår hals. Januar hadde jeg noe som lignet halsbetennelse, kunne nesten ikke svelge. Kollapset nesten på en skitur. Jeg er ellers glad i, og flink til, å gå på ski. Februar ny skitur, og ny "kollaps". Etter noen dager ble jeg liggende som en klut, med diare i ca. 4 uker. Den minste anstrengelse avstedkom kaldsvette, skjelving og dirring i kroppen, pluss diare. Kom meg litt etter litt. Sommeren 2000 var jeg ganske bra, og orket mer, men alt var liksom ikke helt som før. Høsten og vinteren 00/01 og fram til nå har jeg fått tilbakefall, og orker ikke så mye igjen. Hvis jeg tar meg litt ut en dag, er jeg verre dagen etter, og må hvile mer. Legen har tatt alle slags prøver. Litt forhøyet alat, og antistoffer mot kyssesyke ble påvist september 2000, men sykdommen var ikke aktiv da. Ellers ingen funn. EKG normalt. Jeg mener selv alt begynte etter "kollapsen", og tror jeg kan ha hatt kyssesyke da, mens legen mener jeg kan ha hatt det som barn, og at jeg ikke skal tenke mer på det, men gå ut fra at jeg har en depresjon. Jeg kan gå med på at jeg er deprimert for tida, men jeg vet at det kommer av at jeg er syk uten at noe blir påvist. Jeg har også i mange år hatt en lett butikk- og forsamlingsangst uten at det plager meg nevneverdig lenger (jeg er 46 år). Så jeg kjenner angstsymptomene godt, og kjenner at det som plager meg nå, er noe annet. Det er beina og kroppen som ikke bærer meg. Jeg skal ikke se bort fra at jeg blir engstelig av dette, men altså: Jeg tror ikke depresjon/angst er årsaken til mine kollaps og min utmattelse. Er det noen måte jeg kan få svar på? Blir det gitt noen form for behandling for kyssesyke så lenge etterpå? I det hele tatt: Hva tror du, og hva burde jeg gjøre? Takk for at du gadd lese dette lange innlegget! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22349-mononucleose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 18. mars 2001 Del Skrevet 18. mars 2001 Kjære Psyken. Kyssesyke og flere andre virus kan gi langvarig tretthet, også kalt "post viralt tretthetssyndrom". Dine symptomer kan ligne på kyssesyke, men ettersom første antistoffundersøkelse ble tatt etter et år kan det være vanskelig å vite hvor lenge siden du hadde sykdommen. Det finnes ingen behandling for kyssesyke og derfor er det viktigere å finne ut hva som kan gjøres for deg. Leger og psykologer bruker av og til ulike psykiatriske tester for å skille mellom fysiske og mentale plager. Det kan derfor være gunstig å bli henvist til en spesialist i psykiatri. Hvis konklusjonen blir et tretthetssyndrom kan det være nyttig å oppsøke en alternativ behandler som kan gi deg råd om immunstyrkende urter og kostråd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/22349-mononucleose/#findComment-95796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.