Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hansert

hei.Jeg er en mann på 52 år med prostataplager. Har fått stadfestet forstørret godartet prostata. Er inne til undersøkelse 3 ganger pr. år med sjekk av psa verdi etc. Størrelsen på prost.har økt fra 6 cm3 til 10 cm3 på ca 3 år. PSA verdi har det siste året ligget på 4.5 og biopsi er utført. Har store tisseproblemer for tiden. Hver gang jeg er inne til undersøkelse så er det forskjellige leger.Rådene jeg får spriker like mye som endring av lege. Jeg bruker Omnic til daglig. Ved siste undersøkelse fikk jeg resept på Avodart 0.5 mg som skal redusere prostata med ca 30 %. Har ikke begynt på tablettene ennå da jeg i ettertid leste om bivirkninger. Jeg er en aktiv idrettsmann og er litt skeptisk på å starte med denne kuren. Virker på meg som Avodart reduserer produksjon av testosteron. jeg bruker også naturmiddelet Curbicin uten at jeg synes at det hjelper. Legene har frarådet meg og bruke alternative naturmedisiner da det ikke er dokumentert noe effekt av dem. Har også spurt om bortskraping av en del av prost. men har ikke fått noe konkret svar på det. Har du noen gode råd å gi meg ? Er det andre naturmiddler som du event. kan anbefale? Er det det leger i norge som har stor kompetanse på området? Fritt sykehusvalg? mvh52 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224158-prostataplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Prostata øker normalt i størrelse med alderen og det skyldes sannsynligvis påvirkning av testosteron som i prostata omdannes til dihydrotestosteron og som igjen stimulerer kjertelen til å vokse. Et annet moment er kostholdet der lavt inntak av omega 3 fettsyrer, soya og andre plantesteroler kan bidra til at kjertelen er irritert og hoven. Av naturmidler med effekt på prostata finnes det best dokumentasjon for tilskudd av dvergpalme, soya og omega 3 fettsyrer. Det finnes mer enn tyve kontrollerte studier av dvergpalme og de fleste viser positive effekter på vannlating. Her som ellers dinnes det studier som ikke viser effekt også. Det finnes også enkelte studier som viser effekt av pollenpreparater (Cernitol, gresskarfrø og brennesle. En norsk lege med kunnskap om naturmidler innen urologi er Ken Purvis ved Andrologisk senter i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224158-prostataplager/#findComment-1682539
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...