Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest Lurrerunt

Pga. en veldig ekkel opplevelse under en gynekologisk undersøkelse da jeg var 19 (nå er jeg 27) så har jeg nå totalt skrekk for å blottlegge meg sånn foran en lege. Det er ikke snakk om at jeg kan klare det! Dette hindrer meg så mye at jeg ikke vet om jeg noengang kan tørre å bli gravid for da _må_ jeg jo...

Legen min sier at jeg før eller senere må ta en undersøkelse og at jeg like godt kan gjøre det nå. Men for meg er det helt uaktuelt å forsøke.

Legen min forstår det ikke og sier at vi kan ta det gradvis osv, men jeg nekter. Jeg vil ikke prøve engang.

_Må_ man ta GU når man ikke er gravid? Skjønner at jeg må hvis jeg skal får barn, men den tid, den sorg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/224740-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• jubalong70

3

• Mary Poppins

3

• Hatsumomo

2

Neeeeei, egentlig må du vel ikke det. Men, det er jo en grei undersøkelse å ta for å oppdage evt. livmorhalskreft på et tidlig stadium. Skal du vente til du får symptomer kan det være for sent...

Er det absolutt ingen måte du kan se for deg at du skal klare å gjennomføre en GU?

Føler med deg. Første gang jeg tok GU var en heller dårlig opplevelse. Det gikk lang tid til neste gang, da hos en annen lege. Det var en helt annen opplevelse. Pga den dårlige opplevelsen 1 gang, gruer jeg meg fordervet hver gang, men helt uten grunn. Går så fint. Den gangen du bestemmer deg for å gjøre det bør du absolutt gå til en gynekolog og ikke en vanlig almennpraktiserende. Det kan ikke sammenlignes!!!! En gyn er mye, mye flinkere. Det er tross alt det h*n gjør det meste av arbeidsdagen. Pluss at de har mye mer proffesjonelt utstyr, ultra osv. Istedetfor den lange flate benken, halvsitter du i e stol. Bare det hjelper synes jeg...

Gjest M.Angelica

Føler med deg. Første gang jeg tok GU var en heller dårlig opplevelse. Det gikk lang tid til neste gang, da hos en annen lege. Det var en helt annen opplevelse. Pga den dårlige opplevelsen 1 gang, gruer jeg meg fordervet hver gang, men helt uten grunn. Går så fint. Den gangen du bestemmer deg for å gjøre det bør du absolutt gå til en gynekolog og ikke en vanlig almennpraktiserende. Det kan ikke sammenlignes!!!! En gyn er mye, mye flinkere. Det er tross alt det h*n gjør det meste av arbeidsdagen. Pluss at de har mye mer proffesjonelt utstyr, ultra osv. Istedetfor den lange flate benken, halvsitter du i e stol. Bare det hjelper synes jeg...

"Istedetfor den lange flate benken, halvsitter du i e stol."

Det har jeg aldri opplevd hos lege. Har jeg bare vært heldig eller?

Mary Poppins

Jeg har aldri opplevd en flat benk hos legen, har kun sittet i stol jeg.

Annonse

Gjest Lurrerunt

Neeeeei, egentlig må du vel ikke det. Men, det er jo en grei undersøkelse å ta for å oppdage evt. livmorhalskreft på et tidlig stadium. Skal du vente til du får symptomer kan det være for sent...

Er det absolutt ingen måte du kan se for deg at du skal klare å gjennomføre en GU?

Nei, jeg kan ikke forestille meg at jeg kan klare det. Andre ting jeg er redd for kan jeg klare å overtale meg selv til å gjøre, men ikke dette :-( Jeg ville heller ha spist en mark eller det som verre er. Jeg føler at jeg aldri kommer til å klare det. Begynner å gråte bare jeg tenker på det... Vanskelig å skrive dette nå til og med :-(

Gjest PandaMiranda

En tanke: La oss si at du ønsker å bli gravid om fem eller ti år. Hvis du ikke har gjort noe i mellomtiden for å takle dette, kan det komme for brått på for deg. Kanskje du kan bruke tiden til å gjøre små forberedende tiltak?

Hva slags ubehagelig opplevelse er det snakk om?

Hvis det var en mannlig lege som tråkket over grensene dine, kan du kanskje gå til en kvinnelig?

Hvis det var noe med hardhendt framferd, kan du kanskje gjøre deg fortrolig med anatomien på egen hånd, så du kan forklare gynekologen på hvilken måte hun eller han må være forsiktig?

Og absolutt passe på at du finner en du kan stole på, som forstår deg?

Kan det være at du kan bearbeide dette hos psykolog først?

Nei, jeg kan ikke forestille meg at jeg kan klare det. Andre ting jeg er redd for kan jeg klare å overtale meg selv til å gjøre, men ikke dette :-( Jeg ville heller ha spist en mark eller det som verre er. Jeg føler at jeg aldri kommer til å klare det. Begynner å gråte bare jeg tenker på det... Vanskelig å skrive dette nå til og med :-(

Uff, så fryktelig for deg. Har du snakket med noen profesjonelle om dette?

Hvordan ser du på det med å bli gravid da?

Kjære deg - jeg føler med deg! På grunn av seksuelle overgrep i barndommen hadde jeg også samme problemer. Jeg gikk til slutt til en GU hos en kvinnelig gynekolog og gråt meg gjennom hele seansen. Og etterpå kunne jeg ikke slutte å gråte. Men en tid senere gikk jeg til den legen som da hadde fulgt meg over lang tid, og da gikk det helt fint. Det var en mannlig lege, men det har aldri plaget meg. Jeg tenker at du bør gå hos en du har tillit til fremfor alt. Kan godt være en gynekolog, men da kan du kanskje få komme dit noen timer først og bare snakke med vedkommende? Vet ikke om det går an, men så lenge man betaler kan de da ikke si noe på det.

Jeg sier som MA og MP - lang, flat benk??? Begge de fastlegene jeg har hatt har en helt vanlig gu-stol.

Min fastlege er et prakteksemplar og er en engel av forsiktighet og diskresjon når han tar gu på meg.

Gjest Lurrerunt

Uff, så fryktelig for deg. Har du snakket med noen profesjonelle om dette?

Hvordan ser du på det med å bli gravid da?

Jeg vet ikke helt om jeg tør å bli gravid. Men samtidig kan det jo hende at jeg da skjønner nødvendigheten av å gjøre det og skjønner at jeg bare _må_.

Har ikke snakket med noen om dette. Synes det er grusomt nok å tenke på det og å skrive om det her. Også tenker jeg at det kanskje ikke er noe poeng å snakke med noen om det for jeg skal jo aldri gjøre det likevel...

Annonse

Gjest klem til deg

Jeg håper du får tatt det en dag. Jeg hadde celleforandringer og om jeg ikke fikk tatt den celleprøven kunne det blitt kreft.

Gjest Lurrerunt

Takk for svar alle sammen :-)

Jeg er lettet over det noen av dere skriver om, at man ikke nødvendigvis må ta GU. Jeg trenger egentlig ingen råd om hvordan jeg skal kunne klare det, for det er totalt uaktuelt... Men hvis jeg mot formodning plutselig skulle få mot nok til å gjøre det så skal jeg ta med rådene deres.

Jeg gjør hva som helst for å slippe. Da kan jeg heller dø av den kreften som ikke blir oppdaget... Dette er _virkelig_ ille for meg :-(

Men takk for støttende ord!

Gjest Frutt

Takk for svar alle sammen :-)

Jeg er lettet over det noen av dere skriver om, at man ikke nødvendigvis må ta GU. Jeg trenger egentlig ingen råd om hvordan jeg skal kunne klare det, for det er totalt uaktuelt... Men hvis jeg mot formodning plutselig skulle få mot nok til å gjøre det så skal jeg ta med rådene deres.

Jeg gjør hva som helst for å slippe. Da kan jeg heller dø av den kreften som ikke blir oppdaget... Dette er _virkelig_ ille for meg :-(

Men takk for støttende ord!

Med det forholdet du har til å vise frem butikken, er det nok ingen fare for at du noen gang blir gravid uansett.

Gjest Lurrerunt

Jeg tar ikke GU hos fastlegen, jeg tar det hos en kvinnelig gynekolog. GU er ingen drømmesituasjon for de fleste, vil jeg tro, men må man så må man.

Om du bor i Oslo kan jeg tipse deg om en veldig hyggelig kvinnelig gynekolog. :-)

Jeg bor i Oslo. Kan godt få navnet hennes, sånn at jeg evt. kan gå til henne om en 10-15 år... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...