Gå til innhold

Fordeling av permisjon


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

Hva med at du har de første månedene, og at dere etter f.eks 4-5 mnd deler sånn at begge jobber 50% og er hjemme 50%? Vinn-vinn-situasjon. :D

Hehe... Og enda bedre blir det hvis det er 40-60, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    9

  • annegunn

    5

  • Mirabell

    3

  • Sofies mamma

    2

fei1365380229

Jeg håper ikke du kaller barnet ditt for "krapylet" når det har kommet ut..........blir litt stum når jeg hører slike betegnelser.

Krapylet var da et fint "kosenavn" da. Her har vi flere krapyl og de har overhodet ikke tatt skade av det. Kjært barn har mange navn vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

Jeg tror nok at det ender med at han tar tre måneder - jeg trenger bare litt tid til å venne meg til tanken.

Jeg ser jo absoultt fordelen med å ha en mann som lærer seg å ta det fulle og hele ansvar i en lengre periode.

For øyeblikket så har han litt idylliske tanker om hvor bra det blir å få en hjemmeværende kone. Han ser for seg middag på bordet hver dag når han kommer hjem osv..

Jeg prøver å fortelle ham at det er ikke sikkert at det er overskudd til denslags de første månedene...

"Han ser for seg middag på bordet hver dag når han kommer hjem osv.."

hahahaha. Han skulle prøvd selv. Jeg klarte absolutt ikke det. Var helt utslitt når samboeren kom hjem. I begynnelsen var det et slit bare å komme seg ut på en liten tur. Energinivået var tilnærmet lik null av all nattevåken og skrikingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å gjøre som Åsemor og prust foreslår - ta deltidspermisjon begge to det siste halvåret (sånn ca.). Del heltidspermisjonen ved at begge jobber annenhver dag eller annenhver uke.

Dette er IKKE tidskonto, men deltidspermisjon. Noen, til og med enkelte trygdekontor, forveksler disse begrepene og mener at ikke pappapermisjonen kan tas på deltid, men det er feil.

Du får fordelen av å komme igang på jobben tidlig (de kan ikke klage på at du jobber 50% i den perioden du egentlig kunne jobbet 0%), du slipper styret med å amme før du drar på jobb halvparten av dagene, og du slipper følelsen av at du ser lite til babyen.

Barnefaren unngår evt. problemer med langt fravær på jobben (det er mye enklere for alle at han kommer "imorgen" eller neste uke, ikke om X måneder), han rekker ikke å bli lei og sløv av å ha "fri" lenge, og han får likevel en lang periode hvor han er alene med babyen.

Nettopp det at han tror alt skal bli så idyllisk når du skal være hjemme, er et signal om at du ikke bør være det altfor lenge. Det går ofte greit å holde ting perfekt hvis du har en bitteliten baby som sover halve dagen. Men det stiller seg annerledes når ungen er omtrent ett år, må gjetes hele tiden og roter og klår. Da er det mange som har kommet inn i et fast mønster der mor tar alt husarbeid pluss alt som har kommet i tillegg pga. det nye familiemedlemmet. Det kan til en viss grad forebygges ved å dele permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hva med at du har de første månedene, og at dere etter f.eks 4-5 mnd deler sånn at begge jobber 50% og er hjemme 50%? Vinn-vinn-situasjon. :D

Ja, jeg ser at flere foreslår dette. Jeg visste faktisk ikke at dette var mulig, så det må vi diskutere.

Kan jo absolutt være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg håper ikke du kaller barnet ditt for "krapylet" når det har kommet ut..........blir litt stum når jeg hører slike betegnelser.

Uff, du skjønner vel at betegnelsen "krapylet" er et humoristisk kjælenavn??!

Jeg syntes at det er så mange over-klissete kjælenavn, som jeg ikke kjenner meg hjemme i.

Før kalte jeg den for "ræka", men jeg innser jo at den betegnelsen er sørgelig upresis nå når den faktisk ser ut som en baby ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Jeg anbefaler å gjøre som Åsemor og prust foreslår - ta deltidspermisjon begge to det siste halvåret (sånn ca.). Del heltidspermisjonen ved at begge jobber annenhver dag eller annenhver uke.

Dette er IKKE tidskonto, men deltidspermisjon. Noen, til og med enkelte trygdekontor, forveksler disse begrepene og mener at ikke pappapermisjonen kan tas på deltid, men det er feil.

Du får fordelen av å komme igang på jobben tidlig (de kan ikke klage på at du jobber 50% i den perioden du egentlig kunne jobbet 0%), du slipper styret med å amme før du drar på jobb halvparten av dagene, og du slipper følelsen av at du ser lite til babyen.

Barnefaren unngår evt. problemer med langt fravær på jobben (det er mye enklere for alle at han kommer "imorgen" eller neste uke, ikke om X måneder), han rekker ikke å bli lei og sløv av å ha "fri" lenge, og han får likevel en lang periode hvor han er alene med babyen.

Nettopp det at han tror alt skal bli så idyllisk når du skal være hjemme, er et signal om at du ikke bør være det altfor lenge. Det går ofte greit å holde ting perfekt hvis du har en bitteliten baby som sover halve dagen. Men det stiller seg annerledes når ungen er omtrent ett år, må gjetes hele tiden og roter og klår. Da er det mange som har kommet inn i et fast mønster der mor tar alt husarbeid pluss alt som har kommet i tillegg pga. det nye familiemedlemmet. Det kan til en viss grad forebygges ved å dele permisjonen.

For meg er nok det vektigste argumentet at det er bra for både parforholdet og fars forhold til barnet, at han har relativt mye av permisjonen.

Jeg syntes at forslaget om 50% av permisjonen er en ganske god idè, og jeg har tenkt å ta det opp med samboeren.

Det ville i alle fall løse problemet med at jeg ville føle stort savn og skyldfølelse ved å dra tilbake til full jobb når knøttet er bare syv, åtte måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Undersøkelser viser at i familier der pappaene har tatt større del i permisjonen enn den pålagte, er skilsmissetallene mye lavere. Noe å tenke på kanskje? :-)

Ja, og det er nok det viktigste argumentet for at samboeren skal ta ganske mye av permisjonen.

Jeg VIL jo gjerne at han skal få et godt og intimt forhold til ungen, og jeg tror det er viktig for husfreden, at han også får en lang periode med ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å gjøre som Åsemor og prust foreslår - ta deltidspermisjon begge to det siste halvåret (sånn ca.). Del heltidspermisjonen ved at begge jobber annenhver dag eller annenhver uke.

Dette er IKKE tidskonto, men deltidspermisjon. Noen, til og med enkelte trygdekontor, forveksler disse begrepene og mener at ikke pappapermisjonen kan tas på deltid, men det er feil.

Du får fordelen av å komme igang på jobben tidlig (de kan ikke klage på at du jobber 50% i den perioden du egentlig kunne jobbet 0%), du slipper styret med å amme før du drar på jobb halvparten av dagene, og du slipper følelsen av at du ser lite til babyen.

Barnefaren unngår evt. problemer med langt fravær på jobben (det er mye enklere for alle at han kommer "imorgen" eller neste uke, ikke om X måneder), han rekker ikke å bli lei og sløv av å ha "fri" lenge, og han får likevel en lang periode hvor han er alene med babyen.

Nettopp det at han tror alt skal bli så idyllisk når du skal være hjemme, er et signal om at du ikke bør være det altfor lenge. Det går ofte greit å holde ting perfekt hvis du har en bitteliten baby som sover halve dagen. Men det stiller seg annerledes når ungen er omtrent ett år, må gjetes hele tiden og roter og klår. Da er det mange som har kommet inn i et fast mønster der mor tar alt husarbeid pluss alt som har kommet i tillegg pga. det nye familiemedlemmet. Det kan til en viss grad forebygges ved å dele permisjonen.

Du glemte bort meg....

Gjett hvem som har gitt meg ideen, forresten, en gang for lenge siden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte bort meg....

Gjett hvem som har gitt meg ideen, forresten, en gang for lenge siden....

Noen av mine viktigste oppgaver her på DOL er å overbevise folk om at man kan ha vellykkede svangerskap uten kvalme, og at begge foreldrene kan ta deltidspermisjon samtidig :-)

Indirekte tror jeg faktisk jeg har lært det bort til enkelte trygdekontor-ansatte også. På tide de begynner å lese sine egne brosjyrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Noen av mine viktigste oppgaver her på DOL er å overbevise folk om at man kan ha vellykkede svangerskap uten kvalme, og at begge foreldrene kan ta deltidspermisjon samtidig :-)

Indirekte tror jeg faktisk jeg har lært det bort til enkelte trygdekontor-ansatte også. På tide de begynner å lese sine egne brosjyrer...

Ja, jeg tror det var du Laban som tipset meg om den muligheten da jeg var gravid med andremann!

Vi delte 50/50 i to måneder fra hun var 7 mnd, deretter 20/80 i tre måneder.

50/50 fungerte ypperlig. Det fungerte ikke så bra for meg å bare være på jobb én dag i uka. Vi gjorde det slik fordi mannen min alltid har veldig mye å gjøre på sin jobb om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mine viktigste oppgaver her på DOL er å overbevise folk om at man kan ha vellykkede svangerskap uten kvalme, og at begge foreldrene kan ta deltidspermisjon samtidig :-)

Indirekte tror jeg faktisk jeg har lært det bort til enkelte trygdekontor-ansatte også. På tide de begynner å lese sine egne brosjyrer...

Uten kvalme? Hæ? Hva mener du?....

Men jeg tror det blir en bra vår, med hhv 40 og 60% stilling. Og to timer lønnet ammeperm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Uten kvalme? Hæ? Hva mener du?....

Men jeg tror det blir en bra vår, med hhv 40 og 60% stilling. Og to timer lønnet ammeperm...

Ja, det var greie arbeidsdager i den tida - kom på jobb halv ni og jobbet til halv tre-tre (brukt 1 - 1,5 time ammefri) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan både skjønne hva du mener og samtidig være sterkt uenig.

Du gir ham jo ikke noe som helst, men det vet du jo. Om han tar de siste 3 mnd, så har jo du vært hjemme i tre kvart år allerede. Syns nesten at han skal 'få lov' til det.

Her i huset hadde det passet utmerket om barnefar hadde tatt en god del av permisjonstiden, men det ønsket han ikke fordi det ville vært vanskelig å få til med jobbsituasjonen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det enkelt. Jeg vil ha all permisjon, og det får jeg!

For mannen min er det ikke noe valg å være hjemme over lengre tid uansett. Og han har heller ikke særlig lyst.

Jeg trives veldig godt hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

For oss er det enkelt. Jeg vil ha all permisjon, og det får jeg!

For mannen min er det ikke noe valg å være hjemme over lengre tid uansett. Og han har heller ikke særlig lyst.

Jeg trives veldig godt hjemme.

Er det slik at kvinner som tar hele permisjonen blir mistrodd for å "grabbe til seg" hele permisjonen?

Merker jo på tilbakemeldingene her inne at mine holdninger blir sterkt kritisert, og at slike som meg er ansvarlig for at likestilligen ikke går fremover...

Merker du noe til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at kvinner som tar hele permisjonen blir mistrodd for å "grabbe til seg" hele permisjonen?

Merker jo på tilbakemeldingene her inne at mine holdninger blir sterkt kritisert, og at slike som meg er ansvarlig for at likestilligen ikke går fremover...

Merker du noe til slikt?

De jeg snakker med om slikt kjenner til familiesituasjonen vår, og forstår at det ikke er noen særlig mulighet for å gjøre det anderledes.

Dessuten virker det som om de jeg "henger med" er litt mer tradisjonelt tenkende på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frida Fantastica

Er det slik at kvinner som tar hele permisjonen blir mistrodd for å "grabbe til seg" hele permisjonen?

Merker jo på tilbakemeldingene her inne at mine holdninger blir sterkt kritisert, og at slike som meg er ansvarlig for at likestilligen ikke går fremover...

Merker du noe til slikt?

I mitt miljø er det vanlig at mannen tar 3-4 måneder, og det er mannen som mistenkes for å ha gammeldagse holdninger, og å tro han er uunnværlig på jobben hvis han bare har den obligatoriske måneden. Og i hvertfall så lenge den obligatoriske måneden blir brukt på ferietur sammen med mor som har ferie. De jeg kjenner av menn som bare hadde en måned, er helt klare på at neste gang vil de ha mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Det er en selvfølge for oss begge at mannen min bare har fedrekvoten (5 uker) + 2 uker ved fødsel, jeg har resten. Vi prioriterer amming høyt og begge synes det er minst stress at jeg blir hjemme da. I tillegg prioriterer han barn og fmailie utenom jobb. Vi velger også å ta ut mest mulig ferie og ikke overtid i denne småbarnstiden. Alle var kjempefornøyde med den løsningen. Det var aldri noe vi diskuterte heller. Det var helt naturlig for begge.

"Vi prioriterer amming høyt og begge synes det er minst stress at jeg blir hjemme da."

Og med dette mener du at de som deler permisjonen annerledes ikke prioriterer amming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

"Vi prioriterer amming høyt og begge synes det er minst stress at jeg blir hjemme da."

Og med dette mener du at de som deler permisjonen annerledes ikke prioriterer amming?

Nei, selvsagt ikke. Alle har ulike opplevelser av hva som skaper stress f.eks. For oss er det den beste løsningen. Vi trives begge med å prioritere på den måten og det gir oss de beste hverdagene, både på dagtid når det er arbeid og på fritiden. Det skaper totalt sett mest overskudd for alle og gir best grunnlag for ammingen.

Andre kan ha helt andre løsninger som apsser best for de (selv om de ammer selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...