Gå til innhold

hvordan hadde dere reagert på å få en diagnose på nonverbale lærevansker?


Anbefalte innlegg

Gjest Emalie

Jeg fikk mitt livs eller årets største sjokk i dag. Tok en nevropsykologisk undersøkelse for et halvt år siden, da jeg selv har mistenkt at jeg sliter med oppmerksomhet.

Så har fastlegen fått det, og de konkluderer med nonverbale lærevansker.

evnemessig og intelligensmessig er jeg normal, men det er et sprik mellom verbal og utføringsdelen.

men jeg er bare så sjokkert. Hadde forventet mye men ikke dette. Har lest om dette her, og det virker som om et er skikkelig seriøse greier. At det omfatter store sosiale lærevansker. Jeg er ikke kjempesosial, men ingen sosial avviker heller, selv om jeg sliter med å forstå ansiktsuttrykk og mimikk.

Jeg er ellers akademiker og studerer på hovedfagsnivå.

Hva hadde dere tenkt hvis dere hadde fått antydet en slik diagnose?

Hvor sikre er disse testene?

Fortsetter under...

Gjest Emalie

Må bare si at jeg tviler på tolkningen av testen. Nonverbale lærevansker bør ha en jevn dårlig profil. Hva skåret du dårlig på da?

jeg skåret visst dårlig på de praktiske testene , og da spesielt på terningsmønster og matriser.

på verbaldelen var jeg visst over middels.

Må bare si at jeg tviler på tolkningen av testen. Nonverbale lærevansker bør ha en jevn dårlig profil. Hva skåret du dårlig på da?

bb71: Jeg regner med at Emalie har tatt en evnetest som heter WAIS og den er delt inn i to deler. En verbal og en nonverbal. Hvis man skårer veldig dårlig på begge deltester så blir man kalt for psykisk utviklingshemmet. Skårer man dårlig på den verbale delen og bra på den nonverbale tyder det på språkvansker og hvis man skårer bra på den verbale, men dårlig på den nonverbale så tyder det på nonverbale lærevansker.

Emalie: Du sier at du skåret over gjennomsnittet på den verbale delen og at du alt i alt var normal intelligensmessig. Dvs at du f.eks. fikk 125 IQ-poeng på verbaldelen og 75 IQ-poeng på nonverbaldelen. Gjennomsnittet blir dermed 100, som er gjennomsnittet i befolkningen. Dermed kan en si at du har en normal intelligens, men at du sliter med de nonverbale testene. Rom/retning, hukommelse, logikk, konsentrasjon osv er blant det som testes i den delen.

Gjest Emalie

bb71: Jeg regner med at Emalie har tatt en evnetest som heter WAIS og den er delt inn i to deler. En verbal og en nonverbal. Hvis man skårer veldig dårlig på begge deltester så blir man kalt for psykisk utviklingshemmet. Skårer man dårlig på den verbale delen og bra på den nonverbale tyder det på språkvansker og hvis man skårer bra på den verbale, men dårlig på den nonverbale så tyder det på nonverbale lærevansker.

Emalie: Du sier at du skåret over gjennomsnittet på den verbale delen og at du alt i alt var normal intelligensmessig. Dvs at du f.eks. fikk 125 IQ-poeng på verbaldelen og 75 IQ-poeng på nonverbaldelen. Gjennomsnittet blir dermed 100, som er gjennomsnittet i befolkningen. Dermed kan en si at du har en normal intelligens, men at du sliter med de nonverbale testene. Rom/retning, hukommelse, logikk, konsentrasjon osv er blant det som testes i den delen.

takker for innspill. Men etter det jeg har lest om denne diagnosen så er dette en sosial lærevanske også. At man feks har store sosiale problemer når man har en slik vanske. Jeg regner meg som normalt sosial.ikke kjempeutadvendt, men ikke spesielt sjenert heller.

Kan jeg bare ha disse vanskene som du beskriver og som jeg kan si meg enig i, uten at de sosiale vanskene er så utpregede?

Gjest Emalie

bb71: Jeg regner med at Emalie har tatt en evnetest som heter WAIS og den er delt inn i to deler. En verbal og en nonverbal. Hvis man skårer veldig dårlig på begge deltester så blir man kalt for psykisk utviklingshemmet. Skårer man dårlig på den verbale delen og bra på den nonverbale tyder det på språkvansker og hvis man skårer bra på den verbale, men dårlig på den nonverbale så tyder det på nonverbale lærevansker.

Emalie: Du sier at du skåret over gjennomsnittet på den verbale delen og at du alt i alt var normal intelligensmessig. Dvs at du f.eks. fikk 125 IQ-poeng på verbaldelen og 75 IQ-poeng på nonverbaldelen. Gjennomsnittet blir dermed 100, som er gjennomsnittet i befolkningen. Dermed kan en si at du har en normal intelligens, men at du sliter med de nonverbale testene. Rom/retning, hukommelse, logikk, konsentrasjon osv er blant det som testes i den delen.

et annet spørsmål...

Jeg leste noe som skremte meg litt. Har dette noe med Asperger syndrom å gjøre? Det sto i "hjerne og atferd" at de to diagnosene som regel var sammenflettet. Er jeg på noe autismespekter?

Håper du kan svare meg på dette her.

Annonse

jeg skåret visst dårlig på de praktiske testene , og da spesielt på terningsmønster og matriser.

på verbaldelen var jeg visst over middels.

Ja, det kan jo forsåvidt passe, må innrømme at jeg i farten blandet med generelle lærevansker...

Har sakset dette:

"Kjennetegn

En evne som vanligvis er god hos barn med nonverbale lærevansker, er et godt muntlig språk. Han beskriver elever med slike vansker som verbalt aktive, ofte snakkesalige og med et godt ordforråd. Likeså har de gjerne gode evner til å lytte og pugge, og teknisk sett er de ofte gode lesere. – Men selv om slike barn kan være normalt intelligente, har de vansker med å løse nye problemer, med å forholde seg til nye situasjoner og med sosial kommunikasjon og tilpasning.. Disse barna er teknisk sett gode lesere, men får gjerne vansker med leseforståelse oppover i skolealder. Men som regel sliter de aller mest med resonering for å løse matematiske oppgaver. Og så har de problemer med å oppfatte og bearbeide nye eller sammensatte synsinntrykk. Svak rom- og retningssans gjør det vanskelig å orientere seg, dermed er det ikke lett å mestre nye og sammensatte motoriske ferdigheter.

Likner Asperger

Nonverbale lærevansker er ingen ”offisiell” medisinsk eller psykiatrisk diagnose. Men mange av de typiske forståelsesvansker og sosiale vansker som kjennetegner nonverbale lærevansker, kan minne om autismespekteret, spesielt Asperger syndrom. Når et barn eller en ungdom blir utredet for mulige nonverbale lærevansker, kan det derfor være lurt å undersøke om det også kan dreie seg om Asperger syndrom. Svært mange av de som har Asperger, har nonverbale lærevansker i tillegg. Men mange av de som har nonverbale lærevansker, har ikke nødvendigvis Asperger syndrom."

Når det er sakt er jo hele diagnosen en stor sekk,

et annet spørsmål...

Jeg leste noe som skremte meg litt. Har dette noe med Asperger syndrom å gjøre? Det sto i "hjerne og atferd" at de to diagnosene som regel var sammenflettet. Er jeg på noe autismespekter?

Håper du kan svare meg på dette her.

Her må jeg nok svare pass... Jeg har autorisasjon til å ta disse testene, men kan veldig lite om sammenhengen mellom autisme og nonverbale lærevansker. Psykologer er mye flinkere til sånne ting (jeg studerer spesialpedagogikk).

Jeg kan egentlig ikke forstå at det er nødvendig å ha sosiale problemer når man har nonverbale lærevansker. Tror ikke dette er et must, men jeg har som sagt ikke så mye peiling på akkurat det der.

et annet spørsmål...

Jeg leste noe som skremte meg litt. Har dette noe med Asperger syndrom å gjøre? Det sto i "hjerne og atferd" at de to diagnosene som regel var sammenflettet. Er jeg på noe autismespekter?

Håper du kan svare meg på dette her.

Vel, det er vel slik at mange med asperger har nonverbale lærevansker, ikke nødvendigvis omvendt.

bb71: Jeg regner med at Emalie har tatt en evnetest som heter WAIS og den er delt inn i to deler. En verbal og en nonverbal. Hvis man skårer veldig dårlig på begge deltester så blir man kalt for psykisk utviklingshemmet. Skårer man dårlig på den verbale delen og bra på den nonverbale tyder det på språkvansker og hvis man skårer bra på den verbale, men dårlig på den nonverbale så tyder det på nonverbale lærevansker.

Emalie: Du sier at du skåret over gjennomsnittet på den verbale delen og at du alt i alt var normal intelligensmessig. Dvs at du f.eks. fikk 125 IQ-poeng på verbaldelen og 75 IQ-poeng på nonverbaldelen. Gjennomsnittet blir dermed 100, som er gjennomsnittet i befolkningen. Dermed kan en si at du har en normal intelligens, men at du sliter med de nonverbale testene. Rom/retning, hukommelse, logikk, konsentrasjon osv er blant det som testes i den delen.

Jeg rota litt i hodet her jeg... tenkte på generelle lærevansker.

takker for innspill. Men etter det jeg har lest om denne diagnosen så er dette en sosial lærevanske også. At man feks har store sosiale problemer når man har en slik vanske. Jeg regner meg som normalt sosial.ikke kjempeutadvendt, men ikke spesielt sjenert heller.

Kan jeg bare ha disse vanskene som du beskriver og som jeg kan si meg enig i, uten at de sosiale vanskene er så utpregede?

Hei. Er ingen ekspert, men skrev oppgave om lærevansker i høyere utdanning og var såvidt innom nonverbale lærevansker. Såvidt jeg skjønner, så er de sosiale problemene gjerne en konsekvens av dårlig forståelse av ansiktsmimikk o.l.

Da har det mye å si både hvor store problemer man har og ikke minst hvordan man kompenserer for dette v hjelp av andre evner. Som med alle lærevansker finnes det både stor variasjon både i alvorlighet og kompensering.

Høres ut som om du har klart deg bra! Ikke se på dette som en dom eller som noe som definerer hvem du er. Hvis du kan bruke det til å forstå deg selv bedre og til å få bedre måter å takle ting du sliter med - gjør det.

Hvis ikke - ikke bry deg med den! Du er den du er uavhengi av diagnosen! Lykke til!

  • 17 år senere...
pedagog og mor til 4

Min sønn fikk denne diagnosen av BUP sitt nevropsykriatriske team. Når gikk igjennom hva denne diagnosen er og dens utfordringer, passer den som hånd i hanske for min gutt. Jeg er for at dettevsksl bære en diagnose selv, men det må komme fra spesialpedagogiske team hos BUP med riktig kunnskap om dette. En fastlege bør ikke kunne uten videre eller bare etter en test sette denne diagnosen. 

Jeg mener også etter å ha lest meg opp og ned på dokumenter om forskjellige diagnoser, både av interesse fordi jeg srlv er pedagog og har jobbet med barn i flere år, og fordi vi skjønte at vårt barn var annerledes, men vi slet med å komme i gang med utredning pga skole, at dette er en diagnose av nevrodivergent grad. Mange rundt oss tror han enten er en høytfungerende autist eller har adhd. Dette er fordi han har utfordringer med å se sndre sider enn sin egen i ting som skjer, hvordan han påvirker andre med det han sier og gjør, og at ingenting skjer gjennomtenkt, men bare blir dumpet ut der. Munndiare omtrent hele dagen, snakking som er høylytt, hyperfokus med grundig innlevelse og volum, har en fart alt gjøres i og at å skynde seg er det samme som å fortsette å gjøre ting i sMme tempo. Å lære nye ting tar enormt med tid, men kan hå fortere om det er forklart på "hans måte og på hans gorståelsesnivå". Hvordan han er en rigid regelrytter og at verden knuser rundt ham når planer han lager ikke går som han vil. Selv faste rutineting ødelegger. Og jeg ser absolutt likheter som trekkes inn fra begge to. Å forklare denne lærevansker til andre som ikke er pedagoger er vanskelig. Analoger BUP brukte for oss er brukt i forklaring, men å si det er litt som å ha ADHD og autisme på en gang får større forståelse. Dette kan selvsagt endre seg etter som tiden går, dette endelig blir en godkjent diagnose og blir mer kjent utad i verden. 

 

Annonse

pedagog og mor til 4 skrev (9 minutter siden):

Min sønn fikk denne diagnosen av BUP sitt nevropsykriatriske team. Når gikk igjennom hva denne diagnosen er og dens utfordringer, passer den som hånd i hanske for min gutt. Jeg er for at dettevsksl bære en diagnose selv, men det må komme fra spesialpedagogiske team hos BUP med riktig kunnskap om dette. En fastlege bør ikke kunne uten videre eller bare etter en test sette denne diagnosen. 

Jeg mener også etter å ha lest meg opp og ned på dokumenter om forskjellige diagnoser, både av interesse fordi jeg srlv er pedagog og har jobbet med barn i flere år, og fordi vi skjønte at vårt barn var annerledes, men vi slet med å komme i gang med utredning pga skole, at dette er en diagnose av nevrodivergent grad. Mange rundt oss tror han enten er en høytfungerende autist eller har adhd. Dette er fordi han har utfordringer med å se sndre sider enn sin egen i ting som skjer, hvordan han påvirker andre med det han sier og gjør, og at ingenting skjer gjennomtenkt, men bare blir dumpet ut der. Munndiare omtrent hele dagen, snakking som er høylytt, hyperfokus med grundig innlevelse og volum, har en fart alt gjøres i og at å skynde seg er det samme som å fortsette å gjøre ting i sMme tempo. Å lære nye ting tar enormt med tid, men kan hå fortere om det er forklart på "hans måte og på hans gorståelsesnivå". Hvordan han er en rigid regelrytter og at verden knuser rundt ham når planer han lager ikke går som han vil. Selv faste rutineting ødelegger. Og jeg ser absolutt likheter som trekkes inn fra begge to. Å forklare denne lærevansker til andre som ikke er pedagoger er vanskelig. Analoger BUP brukte for oss er brukt i forklaring, men å si det er litt som å ha ADHD og autisme på en gang får større forståelse. Dette kan selvsagt endre seg etter som tiden går, dette endelig blir en godkjent diagnose og blir mer kjent utad i verden. 

 

Vedkommende er nok ikke her inne lenger, det er tross alt 17 ÅR siden denne tråden ble startet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...