Gå til innhold

Hvordan vil du føde?


Gjest lille rosinen

Anbefalte innlegg

Gjest lille rosinen

Hva slags forventninger har dere til fødselen? Smertestillende? Under vann? Akupunktur? Stående, liggende, sittende?

Det er vanskelig å PLANLEGGE en fødsel på forhånd, men de fleste har vel noen tanker på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mirakel*2

jeg vil bruke badekar som smertestillende. Jeg ville ha det sist gang også, men det ble ikke tid. Dusjet bare litt hjemme, noe som hjalp. Fødte uten noen form for smertestillende, og jeg vil prøve det denne gangen også, selv om det føltes som om jeg skulle dø på det verste;) Når dusjen hjalp så er sikkert badekar kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har født tre ganger og hadde sett for meg at jeg ville føde stående. Det var klin umulig å få til fordi beina ville ha sviktet under meg uansett.

Før første fødsel hadde jeg et ønske om å føde i vann, samt få epidural. Siden jeg måtte velge en av delene ble det epidural. Når jeg fødte måtte jeg derfor ligge på rygg.

Andre gang var det setefødsel uten smertestillende og jeg måtte igjen ligge på ryggen og føde.

Tredje gang var det en normal fødsel med et par-tre super av lystgass på de siste par pressriene. Jeg fikk nå ligge slik jeg selv ville og da lå jeg på siden og fødte. Aldri i livet om jeg hadde klart å reise meg opp!

Du kan si det sånn at jeg alltid har lurt på hvordan det er mulig å føde stående ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thekla84

Jeg skal føde innen 3 uker nå og har tenkt mye på hvordan jeg skal føde. Jeg vil bruke badekar som smertestillende. Har aldri født før men har hatt positiv erfaring med varm dusj da jeg hadde kraftige mens-smerter. Dessuten vil jeg prøve lystgass hvis det begynner å bli fælt nok, men skal prøve å unngå alle kunstige bedøvelser så lenge jeg klarer. Blir det for gale så spør jeg etter noe. Og så vil jeg prøve å gå mye, ta med cd-spiller og bærbar dvd-spiller slik at jeg og sambo kan slå ihjel tiden om fødselen blir dratt ut eller når jeg har rie-pauser ;) Skal ha med meg ting hjemmefra som betyr mye. Blandt annet en svamp som jeg har hatt fra liten av og som lukter slik det gjør i barndomshjemmet mitt, for den lukter så trygt. Lukter har betydd mye i dette svangerskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist hadde jeg bare ett ønske og det var å sitte i badekaret lengst mulig. Dette var derimot ikke noe godt i det hele tatt, så etter tre rier var jeg ute igjen.

Er jammen ikke lett å planlegge noe nei, så jeg får ta ting som de kommer denne gang. Alikvel ser jeg litt for meg hvordan jeg vil ha det.

Om det er mulighet (og tid for) akupunktur ønsker jeg å prøve det denne gang. I tillegg ønsker jeg å være mer på beina i forhold til sist sånn at tyngdekraften kan få vesla lenger ned. Ellers tar jeg det som det kommer. Tror jeg klarer meg uten epidural og lystgass, men ser ikke på det som noe nederlag om jeg skulle måtte bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke signatur

Det er nok dumt å planlegge for mye, da blir man lett skuffet.

Jeg hadde planlagt å føde stående på kne i en sackosekk begge gangene, fordi jeg hadde fått høre at det skulle være det mest skånsomme når man har bekkenløsning. Jeg tok med meg saccosekk hjemmefra for å være sikker på at den ikke skulle være opptatt. Men begge gangene endte det med keisersnitt under full narkose, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang tenkte jeg ikke så veldig mye over det, annet enn at jeg ville ha epidural om det ble ille....og det ble det veldig fort, siden jeg ble satt på drypp for å starte fødselen etter 13 dager på overtid. Det var likevel helt for jævlig, og jeg kunne ikke fatte og begripe at det var mennesklig mulig å føde uten smertestillende.

Hadde derfor ingen illusjoner om noen ting før andre fødsel.

Ble da ikke satt på drypp, og fødsel startet 14 dager over termin. Ble spurt om jeg ville prøve badekar som smertelindring, og tenkte "hvorfor ikke?". Der ble jeg ikke lenge, det var bare ubehagelig. Jeg lå der og fløt, og hadde ingen steder å "holde meg fast skikkelig" når riene kom. Stod derfor opp og hang over senga mens jeg fikk akupunkturnåler i ryggen. Det hjalp faktisk!!!

Etterpå var det kun lystgass under toppene ved pressriene som var nødvendig. Utrolig. Det var to fødsler fra to forskjellige verdner. Begge ganger fødte jeg liggende/sittene på ryggen, og det syntes jeg var helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ventet nr. 1 hadde jeg mange tanker og forventninger til fødselen. Det endte med seteleie, prematur vannavgang og akutt keisersnitt. Men det var en flott opplevelse likevel!

Så var nr. 2 på vei, og jeg tenkte igjen at jeg ikke ønsket medikamentell smertelindring så lenge jeg maktet det uten. I tillegg ville jeg bruke visualisering under riene. Akupunktur ville jeg ha, og gjerne badekar.

Vel, fødselen tok 70 timer. Jeg fikk akupunktur som jeg ikke følte hjalp i det hele tatt. Jeg fikk tilbud om Petidin og Bricanyl en natt for å klare å sove, men takket definitivt nei. Mot slutten fikk jeg ligge i badekar, og det var nydelig.

Under riene visualiserte jeg, og følte det hjalp veldig. Så for meg at jeg lå på en flytemadrass på sjøen i karibien!

Lillesøster ble født uten noe smertelindring, mens jeg lå på siden. Hadde ønsket å ligge på magen over en saccosekk, men det klarte jeg ikke.

Med nr. 3 hadde jeg egentlig få forventninger, men jeg ønsket også denne gangen å klare meg uten medikamentell smertelindring.

Det tok litt tid før riene virkelig tok tak. Men etter et timelangt bad i badekar ble det fart på sakene. Det ble helt sinnsykt vondt, og jeg fikk akupunktur som gjorde meg nesten bevisstløs mellom riene. Det var godt det!

Siden alt var så vondt klarte jeg ikke å bevege meg i det hele tatt. Lå på ryggen den siste tiden. Etterhvert måtte de heise meg litt mer opp i sittende stilling, og jeg trodde jeg skulle dø av smerte.(Men jeg overlevde...)

Til slutt kom lillebror ut etter 28 timer.

Og nå, nå skal jeg ikke ha fler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som stod klinkende klart for meg var at hvis jeg ville ha epidural så skulle jeg stå beinhardt på for å få det.

Det ble epid. på to av tre fødsler, den siste gikk helt uten smertelindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertestillende: -Ja takk.

Jeg vil helst også unngå å ligge for mye i senga, men bevege meg rundt dersom jeg orker. Andre planer og ønsker har ikke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ventet nr. 1 hadde jeg mange tanker og forventninger til fødselen. Det endte med seteleie, prematur vannavgang og akutt keisersnitt. Men det var en flott opplevelse likevel!

Så var nr. 2 på vei, og jeg tenkte igjen at jeg ikke ønsket medikamentell smertelindring så lenge jeg maktet det uten. I tillegg ville jeg bruke visualisering under riene. Akupunktur ville jeg ha, og gjerne badekar.

Vel, fødselen tok 70 timer. Jeg fikk akupunktur som jeg ikke følte hjalp i det hele tatt. Jeg fikk tilbud om Petidin og Bricanyl en natt for å klare å sove, men takket definitivt nei. Mot slutten fikk jeg ligge i badekar, og det var nydelig.

Under riene visualiserte jeg, og følte det hjalp veldig. Så for meg at jeg lå på en flytemadrass på sjøen i karibien!

Lillesøster ble født uten noe smertelindring, mens jeg lå på siden. Hadde ønsket å ligge på magen over en saccosekk, men det klarte jeg ikke.

Med nr. 3 hadde jeg egentlig få forventninger, men jeg ønsket også denne gangen å klare meg uten medikamentell smertelindring.

Det tok litt tid før riene virkelig tok tak. Men etter et timelangt bad i badekar ble det fart på sakene. Det ble helt sinnsykt vondt, og jeg fikk akupunktur som gjorde meg nesten bevisstløs mellom riene. Det var godt det!

Siden alt var så vondt klarte jeg ikke å bevege meg i det hele tatt. Lå på ryggen den siste tiden. Etterhvert måtte de heise meg litt mer opp i sittende stilling, og jeg trodde jeg skulle dø av smerte.(Men jeg overlevde...)

Til slutt kom lillebror ut etter 28 timer.

Og nå, nå skal jeg ikke ha fler!

Det er egentlig slike tråder som dette jeg burde unngå det nærmeste halvåret ;-)

Jeg fikk 15 ml Petidin før uttaket, mener jeg å huske, og makan til effekt på hele meg. Hihi. Følte meg helt full, ble uvel, men ikke så mye at jeg ble kvalm. Måtte følges inn på selve uttaksrommet. Blir nesten uvel bare ved tanken.

Jeg vil definitivt ikke ha sløvende og beroligende medikamenter under fødselen - tror jeg. Det må være ubehagelig å være så sløv under en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig slike tråder som dette jeg burde unngå det nærmeste halvåret ;-)

Jeg fikk 15 ml Petidin før uttaket, mener jeg å huske, og makan til effekt på hele meg. Hihi. Følte meg helt full, ble uvel, men ikke så mye at jeg ble kvalm. Måtte følges inn på selve uttaksrommet. Blir nesten uvel bare ved tanken.

Jeg vil definitivt ikke ha sløvende og beroligende medikamenter under fødselen - tror jeg. Det må være ubehagelig å være så sløv under en fødsel.

Ja, petidin hører jeg bare negativt om. Ei legevenninne av meg fortalte en gang at det har vært undersøkelser gjort som viser at barn født av mødre som fikk petidin under fødsel har større sjanse for å bli narkomane som unge voksne...

Jeg ville jo helst klare meg uten noe, men måtte jeg ha noe skulle det være epidural. Jeg skrev i brevet til føden at jeg ikke under noen omstendigheter ville ha petidin. Ble faktisk litt ergelig når de tilbød meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, petidin hører jeg bare negativt om. Ei legevenninne av meg fortalte en gang at det har vært undersøkelser gjort som viser at barn født av mødre som fikk petidin under fødsel har større sjanse for å bli narkomane som unge voksne...

Jeg ville jo helst klare meg uten noe, men måtte jeg ha noe skulle det være epidural. Jeg skrev i brevet til føden at jeg ikke under noen omstendigheter ville ha petidin. Ble faktisk litt ergelig når de tilbød meg det.

Ja, det var jo litt rart.

Sykepleieren advarte oss mot at vi kunne bli sløve, vi fikk også hver vår seng vi som skulle ha uttak den dagen. Jeg var bråkjekk og tenkte i mitt stille sinn at jeg nok ikke trengte å legge meg ned - men plutselig så suste det og jeg måtte pent legge meg ned ja.

Svettet som en gris og var utrolig varm og susen. Om det hadde god smertestillende effekt vet jeg ikke, men jeg hadde ikke akkurat lyst til å ta uttaket uten heller for å finne det ut.

Konklusjon, ingen petidin på meg mer, om jeg kan slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var jo litt rart.

Sykepleieren advarte oss mot at vi kunne bli sløve, vi fikk også hver vår seng vi som skulle ha uttak den dagen. Jeg var bråkjekk og tenkte i mitt stille sinn at jeg nok ikke trengte å legge meg ned - men plutselig så suste det og jeg måtte pent legge meg ned ja.

Svettet som en gris og var utrolig varm og susen. Om det hadde god smertestillende effekt vet jeg ikke, men jeg hadde ikke akkurat lyst til å ta uttaket uten heller for å finne det ut.

Konklusjon, ingen petidin på meg mer, om jeg kan slippe.

Petidin er jo ikke smertestillende, men sløvende. Så din reaksjon er sikkert i følge boka. Høres ikke morsomt ut.

Da er det morsommere å føde, ja!!! (Helt sant!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest propell1

Jeg skal føde på ABC klinikken og vet at jeg ikke får epidural eller noe sånt. Har gått til akupunktur siden januar pga slarkete hofter og kjenner at det hjelper, så jeg har god tro på at det vil hjelpe som smertelindring også. (innbiller meg at virkningen har mye med tro å gjøre) Kommer også til å prøve vann, ser at folk har forskjellige erfaringer med det. Om mulig vil jeg gjerne føde sittende på spesialkrakk, en lege i familien sier at det er forsket på det og at det i stor grad kan forhindrer at man revner. Jordmoren har også snakket om visualisering, at jeg skal tenke at jeg er på et surfebrett og så skal hun og mannen min hjelpe meg å holde meg på når bølgene kommer.

Jeg tror absolutt at det kommer til å gjøre JÆVLI' vondt, men jordmoren sa at det er helt vanlig å miste motet underveis. Det er da hun skal hjelpe meg videre. Egentlig gleder jeg meg til hele opplevelsen, og spesielt til "premien" etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg var veldig glad for at jeg ikke hadde planlagt så mye. Hadde naturligvis tenkt på det og funnet ut at jeg skulle gjøre det som fallt meg inn der og da. En er ikke helt seg selv da en skal føde. JEg er veldig glad for at jeg ikke hadde planlagt så mye, for ingenting ble slik jeg kunne forestille meg. Skal ikke si det var ille, det kunne vært verre. Men det ble keisersnitt og det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Så det ble igrunn et nederlag. Så tenk igjennom den sansynligheten også.

Jeg har for trangt bekken så jeg kommer ikke til å kunne føde noen gang. Siden jeg to keisersnitt har jeg nemlig ikk født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg har bekkenløsning greier jeg ikke å ligge på ryggen og da blir det nok stående på alle fire i senga eller stående rett opp og ned.

Skal prøve det som kan prøves før jeg må ha epidural, men må jeg så må jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petidin er jo ikke smertestillende, men sløvende. Så din reaksjon er sikkert i følge boka. Høres ikke morsomt ut.

Da er det morsommere å føde, ja!!! (Helt sant!)

Sier du det?

Fikk lokalbedøvelse i tillegg, så du har gjerne rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

I og med at jeg har bekkenløsning greier jeg ikke å ligge på ryggen og da blir det nok stående på alle fire i senga eller stående rett opp og ned.

Skal prøve det som kan prøves før jeg må ha epidural, men må jeg så må jeg.

Jeg _måtte_ ligge på ryggen fordi jeg fikk epidural. Det er mulig det ble slik fordi jeg var veldig godt bedøvd og ikke hadde særlig følelse i beina. Dessuten måtte jordmor ligge på magne min for å hjelpe til med å trykke (jeg kjente ikke når jeg hadde rier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig slike tråder som dette jeg burde unngå det nærmeste halvåret ;-)

Jeg fikk 15 ml Petidin før uttaket, mener jeg å huske, og makan til effekt på hele meg. Hihi. Følte meg helt full, ble uvel, men ikke så mye at jeg ble kvalm. Måtte følges inn på selve uttaksrommet. Blir nesten uvel bare ved tanken.

Jeg vil definitivt ikke ha sløvende og beroligende medikamenter under fødselen - tror jeg. Det må være ubehagelig å være så sløv under en fødsel.

Problemet med petidin er at det går over i morkaken, og at barnet bruker opp til 3 døgn på å kvitte seg med stoffet. De kan da bli ukonsentrerte og irritable, og det kan skape vansker for ammestarten. Hvis barnet blir født innen 2 - 3 timer etter at moren fikk petidin, kan barnet også få pusteproblemer (men her finnes det motgift).

Dette var ting jeg ikke visste da jeg lå med ineffektive åpningsrier på n'te timen og noen satte ei sprøyte med petidin i baken på meg for å få fortgang på åpningen.

Heldigvis så ikke babyen min ut til å være forstyrret av stoffet da hun ble født, men jeg vil likevel håpe jeg kan unngå petidin denne gangen!

Pokker - nå blir vel 7-åringen min narkoman om et par år. (Den der tar jeg med en klype salt, ass!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...