Gå til innhold

Rygg-prolaps

Gjest Vector (for øyeblikket horisontal)

Anbefalte innlegg

Mann 43 år, yrkesaktiv og 4-barnsfar.

Fikk diagnosen prolaps i en av de nederste ryggvirvlene for i begynnelsen av februar. Det begynte medvoldsomme smerter på venstre side i korsryggen. I tillegg har jeg en øm testikkel på venstre side, som i har verket de siste 2 årene. Årsaken er nok at jeg ble født med begge testikler i bukhulen, og først operert for dette i 10-årsalderen. I tillegg måtte denne ene reopereres i 12-årsalderen p.g.a. ytre påvirkning.

Da jeg kom til legen i februar var jeg egentlig ganske engstelig og redd for kreft.Før diagnosen var stil spurte jeg også samme lege om jeg kunne hjelpe til under flytting til ny bolig, hvilket han mente jeg bare skulle gjøre. (Det viste seg egentlig umulig, men jeg kjørte da kassebil selv om jeg knapt kom ut og inn av bilen) Jeg hadde da ikke bare smerter i ryggen men også store smerter i lysken. Dette med kreft ble undersøkt (Ultralyd) og avkreftet. Det er altså 2 separate ting jeg plages med. Ryggen som gir store smerter mot venstre ben og lysken på samme side som testikkelen som krangler. Jeg er henvist til ureolog, med vurdering på om testikkelen skal fjernes, men opplever at det er ryggen som forårsaker de største smertene. Imidlertid har fastlege satt i gang det han kaller konservativ behandling av ryggen, hvilket innebærer passivitet og maks løft på 8kg, samt at jeg tygger Ibux og paralgin forte som sukkertøy når smertene er for ille. Opplever ellers at jeg har gode og dårlige dager, da jeg blir hardt straffet av for mye aktivitet.

Livet har ikke vært helt snilt, da vi nettopp har flyttet i ny bolig og hatt dødsfall i nærmeste familie i denne tiden. Det har derfor vært vanskelig å være nok i ro i tillegg til 4 barn som skal følges opp m.h.t. skole og fritidsaktiviteter. Samtidig gjennomfører jeg en deltidsutdanning på andre året. I desperasjon har jeg fått 4 behandlinger hos kiropraktor, men synes dette ikke hjalp nevneverdig. Trener ellers hver dag på egenhånd øvelser som jeg har funnet hos kiropraktisk forening på nett.På fredag har jeg selv bestilt time hos naprapat, da jeg har fått høre at dette skal kunne hjelpe.

Kort sagt er jeg desperat etter å bli frisk og få tilbake det livet jeg hadde for 8 uker siden. Det er kort sagt naturstridig at en mann på 43 år midt i livet skal ligge rolig. Det er jo ikke bare mitt liv som rammes av dette, men en hel familie på 6! I tillegg rammes min fremtidige yrkeskarriere av det samme. Jeg er også frustrert over manglende informasjon om hva jeg kan forvente fremover, eller hvordan jeg skal forholde meg.En lege bør vel kunne gjøre annet enn å skrive sykemeldinger og skrive respter på smertestillende? Dessuten i tvil om det er riktig å prioritere behandling av testikkel fremfor ryggprolaps. Ganske fortvilet egentlig.

Jeg ønsker synspunkter på den behandlingen jeg har fått, eventuelt alternativ behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225645-rygg-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pekka

Av det jeg kan se så har du rett i at ryggen må prioriteres før lysken. Dersom du har prolaps i sakral 3-4, så vil det gi seg utslag i b.l.a blærelidelser, knesmerter, lumbago, isjias, smerter eller hyppig vannlating. Det kan også gi hovne ben og føtter med dårlig sirkulasjon.

Av ren nyskjerrighet spør jeg, har du i tidligere år fått/hatt problemer med nakken?

Legg kalde omslag på ryggen når det er som verst. Jeg ønsker deg lykke til videre. Fryktelig synd at det skal være så vanskelig for leger å gi litt informasjon og forklaringer. Stå på! Du kommer gjennom dette, men ikke kjør deg ut, slapp av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225645-rygg-prolaps/#findComment-1698394
Del på andre sider

Av det jeg kan se så har du rett i at ryggen må prioriteres før lysken. Dersom du har prolaps i sakral 3-4, så vil det gi seg utslag i b.l.a blærelidelser, knesmerter, lumbago, isjias, smerter eller hyppig vannlating. Det kan også gi hovne ben og føtter med dårlig sirkulasjon.

Av ren nyskjerrighet spør jeg, har du i tidligere år fått/hatt problemer med nakken?

Legg kalde omslag på ryggen når det er som verst. Jeg ønsker deg lykke til videre. Fryktelig synd at det skal være så vanskelig for leger å gi litt informasjon og forklaringer. Stå på! Du kommer gjennom dette, men ikke kjør deg ut, slapp av.

Hei og takk for litt trøst og forståelse. Har ikke hatt nakkeproblemer, annet enn stiv nakke i forbindelse med stress ev, feil liggestilling. Dette har vanligvis gitt seg i løpet av 2-3- dager. Har ellers ikke problemer med vannlating o.s.v. men tidvis store smerter i lysken.

Uansett opplevde jeg noe merkelig når jeg trente rtggen i dag. På en av øvelsen skal jeg ligge på ryggen og la knærne svinge fra side til side. Første gangen jeg gjorde det i dag knaste det til i korsryggen, uten smerter. Etter trening føler jeg meg vesentlig bedre, Mulig det er ønsketenking, men håper dette er et godt tegn. Skal til naprapat etterpå, så får vi se hvordan det går.

Uansett er det naturstridig at stor frisk aktiv "kæll" som meg ligger nede for telling. Det har vært og er en prøvelse. Må si det sliter en del psykisk også.

God Påske!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225645-rygg-prolaps/#findComment-1698530
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Jeg kan skjønne at det er frustrerende å få vondt i ryggen midt i livet og under flytting. Det er ikke helt uvanlig for 40-åringer å få prolapser og heldigvis blir de fleste bra av seg selv i løpet av noen måneder. Kroppen helbreder prolapser ved at de tørker inn og trykket på nerveroten blir mindre. I mellomtiden kan man bruke smertestillende eller eventuelt akupunktur. Nasjonale anbefalinger er at man skal være i bevegelse så mye man orker, men unngå tunge løft og vridninger. Du kan selv lese og få mere informasjon på ryggnett.no eller ryggforeningen.no eller rygginfo.no. I noen få tilfeller må prolapser opereres der det oppstår lammelser eller problemer med avføring og vannlating. Når det gjelder dine testikkelsmerter kan du godt utrede disse mens du går sykemeldt. Husk at ryggsmerter av og til kan gi strålesmerter ned i testiklene og lysken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225645-rygg-prolaps/#findComment-1702665
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...