drem Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 Hei! Pass på! Jeg var intervju hos jobbformidler for kunde nå nettopp. La oss kalle dem MU. Det er en forkortelse for meget undeholdende. MU henter inn helseopplysninger utover det de har lov til. Jeg har ikke sagt til MU at min kone har nettopp avsluttet brystkreftbehandling. Ved intervjuet MU om følgende : "Med tanke på at du søker jobb her, hvordan passer det med de prosesser din kone gjennomgår nå?" Da svarte jeg at hun også søkte arbeid. Hvilket er sant. Men fra hvor hadde de fått vite dette? Er det vanlig for MU å presse referanser til å oppgi mer enn lovlig, og få referansene til å føle seg ubekvemme? Intervjuet ble derfor lite hyggelig, og jeg følte at MU sin fremtreden er krenkende. Jeg vil i samme åndedrag nevne selskapet bruker et skjema som går utover det som er lovlig i hht personvernloven og arbeidsmiljøvernloven ved kartlegging før tredje intervju. De har overfor min fagforening som er Tekna innrømmet dette. 0 Siter
org Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 Men - er du helt sikker på at "prosessene din kone gikk gjennom" er ensbetydende med kreftbehandling? Sikker på at ikke MU spurte om din kone er veldig opptatt eller noe sån`n? 0 Siter
drem Skrevet 9. april 2006 Forfatter Skrevet 9. april 2006 Men - er du helt sikker på at "prosessene din kone gikk gjennom" er ensbetydende med kreftbehandling? Sikker på at ikke MU spurte om din kone er veldig opptatt eller noe sån`n? Jo, det er nettopp derfor de spør slik. Det kan godt hende. Men hun så meg inn i hvitøyet, og ville ha meg til å si det. Jeg var ikke tvil om hva det dreidde seg om der og da.Jeg er 99% sikker. En av referansene var så uheldig å si at jeg viste stort ansvar ved min kones sykdom, men at hun nå er frisk. Dette har medført at en av de andre ble presset til å si det fordi han trodde de visste det. Poenget er nemlig at de forsøker å få meg til å si slike ting. DE har nemlig ikke lov til å si det selv, for da bryter de konfidensialitet og sin egen konsesjon. 0 Siter
org Skrevet 9. april 2006 Skrevet 9. april 2006 Jo, det er nettopp derfor de spør slik. Det kan godt hende. Men hun så meg inn i hvitøyet, og ville ha meg til å si det. Jeg var ikke tvil om hva det dreidde seg om der og da.Jeg er 99% sikker. En av referansene var så uheldig å si at jeg viste stort ansvar ved min kones sykdom, men at hun nå er frisk. Dette har medført at en av de andre ble presset til å si det fordi han trodde de visste det. Poenget er nemlig at de forsøker å få meg til å si slike ting. DE har nemlig ikke lov til å si det selv, for da bryter de konfidensialitet og sin egen konsesjon. Jeg skjønner - tror jeg. Håper din kone er helt frisk. 0 Siter
drem Skrevet 9. april 2006 Forfatter Skrevet 9. april 2006 Jeg skjønner - tror jeg. Håper din kone er helt frisk. Takk for det, og det er hun. Men den gjengen der - de er syke, og ser spøkelser ved høylys dag. 0 Siter
Gemini Skrevet 10. april 2006 Skrevet 10. april 2006 Kanskje en sak Arbeidstilsynet også er interessert i? 0 Siter
Gjest trond-h Skrevet 10. april 2006 Skrevet 10. april 2006 "Med tanke på at du søker jobb her, hvordan passer det med de prosesser din kone gjennomgår nå?" Sånne åpne spørsmål må du aldri finne på å svare direkte på. Svar heller: "Hva mener du med det ?" Da tvinger du dem til å være mer konkrete og avsløre hvor mye de vet. Vet de for mye, så spør hvor de har den informasjoenen fra og hvorfor de spør om det. Vær rolig og behersket. Husk at de er de som er nesevise, ikke du. Du ikke er nødt til å svare direkte på spørsmål om privatliv, men kan si f.eks. si "Mine private anliggender/familie har ikke influert på fravær eller ytelser i arbeidslivet. Ellers vil jeg sette pris på at mitt privatliv blir respektert." ----------------------------------------- "Er det vanlig for MU å presse referanser til å oppgi mer enn lovlig, og få referansene til å føle seg ubekvemme? " Vet ikke. Aner meg at noen presser referansene sine for langt. Det er vel ikke sikkerhetsklarering du skal gjennom. Derfor har du neppe bruk for paranoide jobbformidlere. Jeg har valgt referanser som er til å stole fullt ut på og ikke finner på noe tull eller gir etter på noe. Forlanger vikarbyrå andre/flere referanser, skjer det ikke med min hjelp. ----------------------------------------- "Intervjuet ble derfor lite hyggelig, og jeg følte at MU sin fremtreden er krenkende." Synes ikke det hørte "meget underholdende" ut. Du må sette grenser for sånne folk. Går de for langt, har du en siste mulighet: Si (veldig rolig, ikke sinna !) at du ikke tror det har noen hensikt å fortsette samtalen lenger. Ta så adjø med dem med en gang. Det er noe du bare gjør når de opptrer krenkende, men vil fotsette samtalen og du skjønner det ikke blir noen jobb på deg likevel. ----------------------------------------- "Jeg vil i samme åndedrag nevne selskapet bruker et skjema som går utover det som er lovlig i hht personvernloven og arbeidsmiljøvernloven ved kartlegging før tredje intervju." Jeg håper inderlig at du går videre med den saken. Gjelder dette et vikarbyrå ? Kanskje ett av de største ? 0 Siter
drem Skrevet 11. november 2007 Forfatter Skrevet 11. november 2007 "Med tanke på at du søker jobb her, hvordan passer det med de prosesser din kone gjennomgår nå?" Sånne åpne spørsmål må du aldri finne på å svare direkte på. Svar heller: "Hva mener du med det ?" Da tvinger du dem til å være mer konkrete og avsløre hvor mye de vet. Vet de for mye, så spør hvor de har den informasjoenen fra og hvorfor de spør om det. Vær rolig og behersket. Husk at de er de som er nesevise, ikke du. Du ikke er nødt til å svare direkte på spørsmål om privatliv, men kan si f.eks. si "Mine private anliggender/familie har ikke influert på fravær eller ytelser i arbeidslivet. Ellers vil jeg sette pris på at mitt privatliv blir respektert." ----------------------------------------- "Er det vanlig for MU å presse referanser til å oppgi mer enn lovlig, og få referansene til å føle seg ubekvemme? " Vet ikke. Aner meg at noen presser referansene sine for langt. Det er vel ikke sikkerhetsklarering du skal gjennom. Derfor har du neppe bruk for paranoide jobbformidlere. Jeg har valgt referanser som er til å stole fullt ut på og ikke finner på noe tull eller gir etter på noe. Forlanger vikarbyrå andre/flere referanser, skjer det ikke med min hjelp. ----------------------------------------- "Intervjuet ble derfor lite hyggelig, og jeg følte at MU sin fremtreden er krenkende." Synes ikke det hørte "meget underholdende" ut. Du må sette grenser for sånne folk. Går de for langt, har du en siste mulighet: Si (veldig rolig, ikke sinna !) at du ikke tror det har noen hensikt å fortsette samtalen lenger. Ta så adjø med dem med en gang. Det er noe du bare gjør når de opptrer krenkende, men vil fotsette samtalen og du skjønner det ikke blir noen jobb på deg likevel. ----------------------------------------- "Jeg vil i samme åndedrag nevne selskapet bruker et skjema som går utover det som er lovlig i hht personvernloven og arbeidsmiljøvernloven ved kartlegging før tredje intervju." Jeg håper inderlig at du går videre med den saken. Gjelder dette et vikarbyrå ? Kanskje ett av de største ? Hei, jeg gikk videre med saken og den endte i Dagsrevyen, og min fagorganisasjon sa opp oppdrag med MU. Det er riktig at MU er ett av de store. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.