Gå til innhold

Tvangs- og frivillige (akutt)innleggelser


Gjest for øyeblikket fri

Anbefalte innlegg

Gjest for øyeblikket fri

Kan man legges inn frivillig selv om man i realiteten ikke har noe valg? Kan man i utgangspunktet nekte, men si noe sånnt som at "hvis alternativet er tvangsinnleggelse, så vil jeg heller legge meg inn frivillig"?

Hvis man først er lagt inn, får man lettere utgang etter avtale hvis man er der frivillig enn hvis man er lagt inn på tvangsparagraf? Kan en frivillig innleggelse omgjøres til tvangsinnleggelse hvis pasienten ønsker å reise hjem før behanlder på avdelingen mener det er forsvarlig?

Ting er vanskelig nå og jeg lurer på hva som skjer når/hvis jeg forteller hvordan jeg har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vandreulven

Psykisk helsevernlovens § 2-3 om forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern sier følgende:

"Ingen som er under psykisk helsevern etter eget samtykke kan overføres til tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår."

Hvorvidt psykiatrien følger opp dette i praksis er mer usikkert. Jeg baserer det videre på kun enkeltuttalser:Dersom de vil bruke tvang så kjører de over til legevakten, eller får en ekstern lege til å overføre.

Loven er altså klar. Men det er jo ikke vanskelig å tenke seg at man gjør en teoretisk utskriving fra sykehusets side, og så legger inn på tvang i neste øyeblikk. Dette er ikke lovgivers hensikt. Men jeg mistenker at praksis kan være slik. Men jeg håper det ikke.

Jeg håper noen flere svarer på dette. For det er en problemstilling som er høyst relevant for meg selv også.

Hele loven: http://lovdata.no/all/hl-19990702-062.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Til det første du skriver: "hvis alternativet er tvangsinnleggelse, så vil jeg heller legge meg inn frivillig"

Dette forsøkte jeg selv å si, men ble ikke hørt. Det betyr ikke at det samme vil gjelde for deg.

De kan ha erfaringer med folk som skriver seg raskt ut dersom de få frivillig, derfor bruker de tvang for sikre seg mot dette. Dette kan legitimeres i lovens § 3-3 annet ledd: "Tvungent psykisk helsevern kan bare anvendes når frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, ELLER det er åpenbart formålsløst å forsøke dette."

Men gjelder dette også for tvungen observasjon, §3-8? Kan man begå tvungen observasjon hvis man er villig til å være der frivillig? Interessant spørsmål for meg faktisk.

Håper noen andre også svarer på alle dine spørsmål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk helsevernlovens § 2-3 om forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern sier følgende:

"Ingen som er under psykisk helsevern etter eget samtykke kan overføres til tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår."

Hvorvidt psykiatrien følger opp dette i praksis er mer usikkert. Jeg baserer det videre på kun enkeltuttalser:Dersom de vil bruke tvang så kjører de over til legevakten, eller får en ekstern lege til å overføre.

Loven er altså klar. Men det er jo ikke vanskelig å tenke seg at man gjør en teoretisk utskriving fra sykehusets side, og så legger inn på tvang i neste øyeblikk. Dette er ikke lovgivers hensikt. Men jeg mistenker at praksis kan være slik. Men jeg håper det ikke.

Jeg håper noen flere svarer på dette. For det er en problemstilling som er høyst relevant for meg selv også.

Hele loven: http://lovdata.no/all/hl-19990702-062.html

Dette er 14 år siden så jeg vet ikke om det er relevant, men jeg var frivillig innlagt. Da brukte de en nødparagraf for å få meg tvangsinnlagt. De trodde det var selvmordsfare, dessuten var jeg ikke glad i medisinene de vill gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

§2-3.Forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern.

Ingen som er under psykisk helsevern etter eget samtykke kan overføres til tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår.

Så ingen kan tvinge deg til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

§2-3.Forbud mot overføring fra frivillig til tvungent psykisk helsevern.

Ingen som er under psykisk helsevern etter eget samtykke kan overføres til tvungent psykisk helsevern mens det frivillige vernet pågår.

Så ingen kan tvinge deg til noe som helst.

Problemet er at en slik lov kan omgås, slik jeg antydet i mitt innlegg.

Dette håper NHD vil svare innsenderen av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss wings

Problemet er at en slik lov kan omgås, slik jeg antydet i mitt innlegg.

Dette håper NHD vil svare innsenderen av denne tråden.

Hvis det du sier er sant,skal jeg også begynne å bryte loven.

Det er jo det de gjør da,nestemann blir meg,og jeg skal ikke ha straff,for det får ikke de....=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Hvis det du sier er sant,skal jeg også begynne å bryte loven.

Det er jo det de gjør da,nestemann blir meg,og jeg skal ikke ha straff,for det får ikke de....=)

Det er ikke snakk om direkte lovbrudd. Fordi man gjør jo en faktisk utskrivning fra frivillig. Men vel, jeg kan ikke uttale meg grundig om dette, for jeg har bare hørt et par ansatte som har uttalt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En skal søke å få til frivillig behandling før en går til tvangsinnleggelse. Dette må du i så fall akseptere i "rimelig" tid før innleggelsen.

Du kan ikke på dørterskelen til en tvangsinnleggelse unngå denne ved å si at du vil legge deg inn frivillig, for deretter å skrive deg ut under henvisning til konverteringsforbudet. Frivilligheten må komme noe tidligere.

Om du imidlertid gåt med på frivillighet, skal dette forsøkes. Om du da saboterer alt opplegg, vil dette bli tatt med i vurdering neste gang. Du kan kanskje oppnå en utsettelse med det.

Konverteringsforbudet står sterkt. Det kan imidlertid oppstå nødrettssituasjoner der en må holde noen tilbake for å forhindre ekstremt alvorlige handlinger som bl.a. mord eller selvmord. Helsepersonell kan bli straffet om de lar være å hindre slike hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

En skal søke å få til frivillig behandling før en går til tvangsinnleggelse. Dette må du i så fall akseptere i "rimelig" tid før innleggelsen.

Du kan ikke på dørterskelen til en tvangsinnleggelse unngå denne ved å si at du vil legge deg inn frivillig, for deretter å skrive deg ut under henvisning til konverteringsforbudet. Frivilligheten må komme noe tidligere.

Om du imidlertid gåt med på frivillighet, skal dette forsøkes. Om du da saboterer alt opplegg, vil dette bli tatt med i vurdering neste gang. Du kan kanskje oppnå en utsettelse med det.

Konverteringsforbudet står sterkt. Det kan imidlertid oppstå nødrettssituasjoner der en må holde noen tilbake for å forhindre ekstremt alvorlige handlinger som bl.a. mord eller selvmord. Helsepersonell kan bli straffet om de lar være å hindre slike hendelser.

Takk! Nå var det ikke meg (for engangs skyld) som startet denne tråden. Men det var nyttig for meg å få høre hvordan en overlege tenker omkring dette temaet. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

Det er ikke snakk om direkte lovbrudd. Fordi man gjør jo en faktisk utskrivning fra frivillig. Men vel, jeg kan ikke uttale meg grundig om dette, for jeg har bare hørt et par ansatte som har uttalt seg.

Ja de får gjøre som de vil for min del,angår ikke meg....

Men mener hvis de bryter loven,er de vel neppe et godt eksempel for andre,men det er vel ikke demmes bord heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

En skal søke å få til frivillig behandling før en går til tvangsinnleggelse. Dette må du i så fall akseptere i "rimelig" tid før innleggelsen.

Du kan ikke på dørterskelen til en tvangsinnleggelse unngå denne ved å si at du vil legge deg inn frivillig, for deretter å skrive deg ut under henvisning til konverteringsforbudet. Frivilligheten må komme noe tidligere.

Om du imidlertid gåt med på frivillighet, skal dette forsøkes. Om du da saboterer alt opplegg, vil dette bli tatt med i vurdering neste gang. Du kan kanskje oppnå en utsettelse med det.

Konverteringsforbudet står sterkt. Det kan imidlertid oppstå nødrettssituasjoner der en må holde noen tilbake for å forhindre ekstremt alvorlige handlinger som bl.a. mord eller selvmord. Helsepersonell kan bli straffet om de lar være å hindre slike hendelser.

Søke frivillig behandling,kan det innebære å prøve å få folk til å ta medikamenter også?

Slik at de sier at det er opp til en selv å velge,medikamenter eller ikke?

Det skal vel ganske mye til før man blir tvangsmedisinert?

Mener,når en behandler sier "vil ikke tvinge deg til å ta medikamenter,du må komme til meg,men må opplyse om det,siden jeg tror det kan hjelpe deg".

Da er det jo frivillig.

Og når man er der frivillig,kan man ikke bli tvangs-medisinert?

Når man ikke er til fare for andre eller seg selv.men bare har en annen oppfatning av "verden" enn de fleste.

Det er lov sant,man skader ingen andre da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest for øyeblikket fri

En skal søke å få til frivillig behandling før en går til tvangsinnleggelse. Dette må du i så fall akseptere i "rimelig" tid før innleggelsen.

Du kan ikke på dørterskelen til en tvangsinnleggelse unngå denne ved å si at du vil legge deg inn frivillig, for deretter å skrive deg ut under henvisning til konverteringsforbudet. Frivilligheten må komme noe tidligere.

Om du imidlertid gåt med på frivillighet, skal dette forsøkes. Om du da saboterer alt opplegg, vil dette bli tatt med i vurdering neste gang. Du kan kanskje oppnå en utsettelse med det.

Konverteringsforbudet står sterkt. Det kan imidlertid oppstå nødrettssituasjoner der en må holde noen tilbake for å forhindre ekstremt alvorlige handlinger som bl.a. mord eller selvmord. Helsepersonell kan bli straffet om de lar være å hindre slike hendelser.

Hva med utgangen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss wings

Søke frivillig behandling,kan det innebære å prøve å få folk til å ta medikamenter også?

Slik at de sier at det er opp til en selv å velge,medikamenter eller ikke?

Det skal vel ganske mye til før man blir tvangsmedisinert?

Mener,når en behandler sier "vil ikke tvinge deg til å ta medikamenter,du må komme til meg,men må opplyse om det,siden jeg tror det kan hjelpe deg".

Da er det jo frivillig.

Og når man er der frivillig,kan man ikke bli tvangs-medisinert?

Når man ikke er til fare for andre eller seg selv.men bare har en annen oppfatning av "verden" enn de fleste.

Det er lov sant,man skader ingen andre da....

Det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søke frivillig behandling,kan det innebære å prøve å få folk til å ta medikamenter også?

Slik at de sier at det er opp til en selv å velge,medikamenter eller ikke?

Det skal vel ganske mye til før man blir tvangsmedisinert?

Mener,når en behandler sier "vil ikke tvinge deg til å ta medikamenter,du må komme til meg,men må opplyse om det,siden jeg tror det kan hjelpe deg".

Da er det jo frivillig.

Og når man er der frivillig,kan man ikke bli tvangs-medisinert?

Når man ikke er til fare for andre eller seg selv.men bare har en annen oppfatning av "verden" enn de fleste.

Det er lov sant,man skader ingen andre da....

Tvangsmedisinering er kun tillatt hvis du er under tvungent psykisk helsevern. (Tvangsinnlagt eller under tvang uten opphold i institusjon.) Du skal være tydelig informert om at du er under tvungent psykisk helsevern, og om adgangen til å klage til kontrollkommisjonen.

At du er tvangsinnlagt er ikke nok til at du kan tvangsmedisineres. For tvangsmedisinering må det fattes et eget, skriftlig vedtak. Normalt skal ikke tvangsmedisineringen settes i gang før tre dager etter vedtaket. Vedtak om tvangsmedisinering kan klages på til fylkeslegen. Klager du, skal tvangsmedisineringen ikke startes før etter at klagen er behanldet (og avslått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

Tvangsmedisinering er kun tillatt hvis du er under tvungent psykisk helsevern. (Tvangsinnlagt eller under tvang uten opphold i institusjon.) Du skal være tydelig informert om at du er under tvungent psykisk helsevern, og om adgangen til å klage til kontrollkommisjonen.

At du er tvangsinnlagt er ikke nok til at du kan tvangsmedisineres. For tvangsmedisinering må det fattes et eget, skriftlig vedtak. Normalt skal ikke tvangsmedisineringen settes i gang før tre dager etter vedtaket. Vedtak om tvangsmedisinering kan klages på til fylkeslegen. Klager du, skal tvangsmedisineringen ikke startes før etter at klagen er behanldet (og avslått).

Tusen hjertelig takk for svaret,du er snill....=)

Lettet minst ti kilo nå,phu!

Er under frivillig og ikke tvang,så da er jo ingenting ang tvang relevant for meg.

Men får nerver noen ganger,tenk hvis,tenk hvis...

Orker ikke gå til psykolog lenger tror jeg,blir bare "surrete" i hode.

Takk takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svaret,du er snill....=)

Lettet minst ti kilo nå,phu!

Er under frivillig og ikke tvang,så da er jo ingenting ang tvang relevant for meg.

Men får nerver noen ganger,tenk hvis,tenk hvis...

Orker ikke gå til psykolog lenger tror jeg,blir bare "surrete" i hode.

Takk takk takk!

Glad for å være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...