Gå til innhold

Bør man ikke spørre hvor de kommer fra?

Anbefalte innlegg

Gjest kulturforskjeller
Skrevet

Jeg møter av og til utlendinger i jobbsammenheng. Altså utlendinger som snakker gebrokkent og ikke adoptert eller innfødd i landet.

To ganger har jeg opplevd at noen ikke har likt at jeg spør om hvor de kommer fra og fått til svar "huff alle spørr hvor jeg kommer fra". Nå våger jeg aldri å spørre en invandrer hvilket hjemland de har fordi jeg har fått følelsen av at de ikke liker det. Er det uhøflig å spørre pent hvilket land de er fra eller er det bare tilfeldig at jeg har møtt på et par som ikke likte det?

Videoannonse
Annonse
Gjest From Hell
Skrevet

Hvorfor må du absolutt vite hvor de er fra da?

Gjest kulturforskjeller
Skrevet

Må ikke men det er jo et helt vanlig spørsmål. Jeg kommer fra en annen landsdel enn her jeg bor og omtrent alle nye jeg møter spør hvor jeg kommer fra siden de hører jeg har en annen dialekt. Man ønsker jo bare å bli litt kjent.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Er ikke det å vise normal interesse for folk?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg spør utlendinger og norske som snakker annerledes enn meg hvor de er fra. Av ren interesse, ikke noe annet...

Og, jeg spør folk om hvor de er fra om de er fra Oslo også, kanskje man har felles kjente, eller kanskje man har noe annet å snakke om enn jobb om man finner en fellesnevner.

Så får folk heller bare bli sure, jeg spør fordi jeg er interessert - ikke for å være ekkel.

Gjest Æ e mæ c :) kæm e du ?
Skrevet

Det må da bare være hyggelig??

Gjest From Hell
Skrevet

Muligens for kvinner? Jeg driter i om det er en same eller en somalier jeg snakker med om det er i jobbsammenheng...

Gjest personlig informasjon
Skrevet

Det er et helt naturlig spørsmål, men ikke mer naturlig enn å spørre om navn, hvor en bor, hvor / hva en har studert osv. Så hvis man er i en situasjon der det er naturlig å spørre om slike ting, så er det helt ok å spørre hvor en kommer fra.

Gjest Persille
Skrevet

Muligens for kvinner? Jeg driter i om det er en same eller en somalier jeg snakker med om det er i jobbsammenheng...

Om man snakker fag spør man jo ikke plutselig hvor vedkommende kommer fra, men om man har pause, eller er i en sosial sammenheng, så vil det være like naturlig å spørre om opprinnelse som om sivilstand, arbeidshistorie, utdanning, været eller annet som kan skape en felles plattform...

Skrevet

Jeg spurte en gang en venninne av en venninne en gang hvor hun kom fra, hun var helt mørk, jeg tippet Somalia eller noe sånt!

Så sa hun Sverige, og hun snakket jo svensk da, så hun hadde vel rett, fikk vel som fortjent der, he he!

Så når folk spør når de kikker i albumet mitt hvor hun kommer fra, svarer jeg bare Sverige, og da spør de selvfølgelig "hvor kommer hun EGENTLIG fra", og det er sikkert Sverige det da, ikke aner jeg, hun ville iallefall ikke si noe annet!

Skrevet

Jeg spør utlendinger og norske som snakker annerledes enn meg hvor de er fra. Av ren interesse, ikke noe annet...

Og, jeg spør folk om hvor de er fra om de er fra Oslo også, kanskje man har felles kjente, eller kanskje man har noe annet å snakke om enn jobb om man finner en fellesnevner.

Så får folk heller bare bli sure, jeg spør fordi jeg er interessert - ikke for å være ekkel.

Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Takk, Persille, så slapp jeg det. :-)

Skrevet

Jeg spurte en gang en venninne av en venninne en gang hvor hun kom fra, hun var helt mørk, jeg tippet Somalia eller noe sånt!

Så sa hun Sverige, og hun snakket jo svensk da, så hun hadde vel rett, fikk vel som fortjent der, he he!

Så når folk spør når de kikker i albumet mitt hvor hun kommer fra, svarer jeg bare Sverige, og da spør de selvfølgelig "hvor kommer hun EGENTLIG fra", og det er sikkert Sverige det da, ikke aner jeg, hun ville iallefall ikke si noe annet!

Det er jo to varianter av det spørsmålet der: 1. Hvor kommer _du_ fra. 2. Hvor kommer foreldrene dine fra. :-)

Det er klart, en med somaliske foreldre som er født i sverige, er ikke "egentlig" fra somalia :-)

".........................................."

Skrevet

Du snakker altså aldri privat/sosialt med folk du jobber sammen med, eller treffer i jobbsammenheng?

"............................................"

Gjest Persille
Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Takk, Persille, så slapp jeg det. :-)

:)

Skrevet

Jeg synest nå det er kjekt å fortelle hvor jeg er fra når jeg er utenlands. Gøy å se reaksjonene på folk når jeg sier Norway, noen blir helt ville :-)

Jeg husker en morsom episode på jobb. Det kom noen negrer inn bakveien på jobb. Plutselig sto de i gangen. En kollega av meg spurte "Hvor kom dere fra?" De gliste og svarte "Fra somalia".

Skrevet

Her er det i hvert fall ikke helt høflig å spørre. Jeg venter til de forteller det sjøl, uansett kan man jo stort sett se hvor de forskjellige menneskene kommer fra.

Skrevet

Nei, akkurat det er uhøflig nysgjerrighet, akkurat som når det første folk spør meg om er hva det feiler meg.

Det har ikke noe med interesse å gjøre.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, akkurat det er uhøflig nysgjerrighet, akkurat som når det første folk spør meg om er hva det feiler meg.

Det har ikke noe med interesse å gjøre.

Det er mange som spør meg hvor jeg kommer i fra, og det er da bare hyggelig det.

Vi har mange utlendinger på jobben og de prater villig vekk om landet de kommer fra når jeg spør.

Det blir en liten samtale ut av det.

En jeg kjenner på jobben elsker å prate om landet han kommer i fra, og det er lærerikt for meg å høre på han.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Her er det i hvert fall ikke helt høflig å spørre. Jeg venter til de forteller det sjøl, uansett kan man jo stort sett se hvor de forskjellige menneskene kommer fra.

Hvorfor er det uhøflig å spørre?

Ingen har vel grunn til å skamme seg over sin bakgrunn?

Skrevet

Det er mange som spør meg hvor jeg kommer i fra, og det er da bare hyggelig det.

Vi har mange utlendinger på jobben og de prater villig vekk om landet de kommer fra når jeg spør.

Det blir en liten samtale ut av det.

En jeg kjenner på jobben elsker å prate om landet han kommer i fra, og det er lærerikt for meg å høre på han.

Men jeg og prater jo med folk om hvor de kommer fra. Men jeg lar de starte, og det føles mye mer naturlig enn at jeg skal grave og spørre, det er faktisk mange som ikke vil snakke om det.

Bare se på adopsjonforumet hvor mange som blir fornærmet over at det blir spurt hvor ungene kommmer fra. Jeg har funnet ut for lenge siden at jeg lar andre fortelle så tråkker jeg ingen på tærne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...