Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky

På leting etter midler mot forhøyet urinsyre i blodet, kom jeg over noe som på dansk visst heter Venustorn, men også kalles Djevleklo. Devil's Claw på engelsk, det latinske navnet er Radix Harpagophytum Procumbens. Det er en ørkenplante.

Den omtales mange steder på internett, men bare på dansk og engelsk. Den virker velkjent i Danmark, og forekommer hyppig i veterinærmedisinske omtaler! Den fins som gel, te og i tablettform.

Jeg har lyst til å bestille fra Danmark (om det går). I min store og ellers velassorterte helsekostbutikk i Oslo, hadde innehaveren ikke hørt om den og lurte på om den kanskje ikke har passert det strenge, norske gjerdet ...

Middelet er imidlertid sjekket av det danske medisinråd eller hva det het, og tillatt av dem, uten andre bivirkninger bemerket enn hardt for mageslimhinnene ved for stpre doser.

Vet du noe om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227520-djevleklo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Djevleklo er en urt som vokser i savanneområdene i Kalahari i Sør-Afrika. Den er vanskelig å dyrke andre steder, men ble introdusert i Europa av et Tysk firma Sertürner Arznemittel og nå dyrkes urten under kontrollerte betingelser i namibia. I Norge er urten klassifisert som legemiddel, mens den i de fleste andre land selges fritt. Du kan i henhold til EØS lovgivningen fritt importere djevelklo fra Tyskland for inntil tre mnd forbruk. Klassifiseringen av medisinplanter kan virke noe tilfeldig. For eksempel undersøkte jeg planten Ipe Roxo for noen år siden og den var handelsvare i Danmark, registert naturmiddel i Sverige og legemiddel i Norge. Alt basert på den samme rapporten om sikkerhet som var utført i Danmark. Djevelklo brukes blant annet mot leddsmerter og forhøyet urinsyre kan gi leddsmerter. Andre planter med gunstig effekt mot leddsmerter er gurkemeje, ingefær og en plante fra India som kalles Boswelia. Les mer om medisinplanter blant annet på den norske hjemmesiden "Urtekilden" www.rolv.no, som også beskriver djevelklo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227520-djevleklo/#findComment-1718900
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...