Gå til innhold

Hva er en 'psykiatrisk pasient' ?


Gjest Tidligere psykiatrisk pasient

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

amerikafareren

Jeg kan godt si at jeg har hatt angst og depresjon slik som "halve Norge". Det blir feil å tro at vi som har en eller annen gang slitt med slikt blir farlige. Jeg synes kanskje det er drøyt å si at jeg var psykiatrisk pasient, og ikke er jeg det nå i hvert fall. Jeg har aldri vært innom en psykiater, men ofte til gynekolog. Jeg har aldri vært gynekologisk pasient. Jeg var en del hos fastlegen min og var pasient der både for det ene og det andre. Jeg fant dol da jeg begynte å lete på nettet etter noe om angst.

Det har aldri falt meg inn at samfunnet ville nekte meg å ha våpen, like lite som det har falt meg inn å skaffe meg våpen. Hvis alle middelaldrende damer som har slitt med seg selv skulle blitt ansett som farlige da blir det ikke mange igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasient ja

Da vil jeg heller anbefale et speil.

Bare for at det funker for deg vil ikke si at det funker for meg da. Vi to har ikke samme speilbilde vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere psykiatrisk pasient

Hvem er det egentlig som opplyser om at det er en tidligere psykiatrisk pasient?

Hvis det sto tidligere gynekologisk ;) pasient ville vel dette være et brudd på taushetsplikten såframt vedkommende ikke hadde fortalt dette selv?

Neste så man angrer på at man engang søkte om hjelp, men hadde jo ikke noe valg da.

Spørsmålet må vel heller bli hva vi kan gjøre for at psykiatriske pasienter ikke skal bli behandlet som en identisk gruppe, få mere informasjon ut til den "store" befolkningen. Dette er det etter min mening også media sin oppgave, og også oss som er/har vært psyke og de som arbeider innenfor psykiatrien.Vi må tørre å snakke, gi uttrykk for våre holdninger. Det har til nå vært alt for mye hysj-hysj innenfor psykiatrien, etter min mening.

Har selv sett at folk skvetter til og blir "rare" når jeg nevner at jeg har angst, akkurat som om dette er helt tabu å si. Dette gjelder helst den eldre generasjon da, de som er litt yngre er heldigvis litt enklere å forholde seg til.

Det der var et tankekors ja! HVOR får pressen disse opplysningene fra? Kanskje forteller pårørende eller den psyke selv at de er psykiatrisk pasient? Ellers må det jo somdu sier være brudd på taushetsplikten hos institusjonene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Bare for at det funker for deg vil ikke si at det funker for meg da. Vi to har ikke samme speilbilde vet du.

Jeg er ikke stolt over å trenge terapi. At livbet mitt var vanskelig var bare en kjensgjerning. Jeg har _valgt_ å gå i terapi, for å få et bedre liv. Det er å ta tak i livet sitt for meg. Jeg er stolt av _å ha gått_ og _å gå_ i en tøff terapi. Jeg håper du ikke skammer deg hvis du går selv, og hvis du tror det er for pyser å gå i en skikkelig terapi, vet du ikke hva du snakker om.

Du sa du ville se på dyra i zoo. Det var frekt, og jeg var frekk tilbake. Infantilt kanskje, men bad deg titte i et speil. Det var heller ikke spesielt morro.

Ingen grunn til å være frekk selv om andre er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pasient ja

Jeg er ikke stolt over å trenge terapi. At livbet mitt var vanskelig var bare en kjensgjerning. Jeg har _valgt_ å gå i terapi, for å få et bedre liv. Det er å ta tak i livet sitt for meg. Jeg er stolt av _å ha gått_ og _å gå_ i en tøff terapi. Jeg håper du ikke skammer deg hvis du går selv, og hvis du tror det er for pyser å gå i en skikkelig terapi, vet du ikke hva du snakker om.

Du sa du ville se på dyra i zoo. Det var frekt, og jeg var frekk tilbake. Infantilt kanskje, men bad deg titte i et speil. Det var heller ikke spesielt morro.

Ingen grunn til å være frekk selv om andre er det.

Du var da ikke frekk, mot deg selv kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg er ikke stolt over å trenge terapi. At livbet mitt var vanskelig var bare en kjensgjerning. Jeg har _valgt_ å gå i terapi, for å få et bedre liv. Det er å ta tak i livet sitt for meg. Jeg er stolt av _å ha gått_ og _å gå_ i en tøff terapi. Jeg håper du ikke skammer deg hvis du går selv, og hvis du tror det er for pyser å gå i en skikkelig terapi, vet du ikke hva du snakker om.

Du sa du ville se på dyra i zoo. Det var frekt, og jeg var frekk tilbake. Infantilt kanskje, men bad deg titte i et speil. Det var heller ikke spesielt morro.

Ingen grunn til å være frekk selv om andre er det.

Vi snakker ikke samme språk. Så var det en konklusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Det samme som man gjør på ZOO, kikker på alle de rare dyra.

Hold deg unna psykiatriforum dersom du ikke har bedre å gjøre, finn noe annet å leke med, legoklosser er sikkert tingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amoline

Synes det er litt nifst dette jeg. Har nemlig tenkt å bli frisk engang, men det blir jeg kanskje aldri da i andres øyne?

Kanskje hvis jeg sier "bø", så springer de? (ha-ha).

Skremmende hvor mye fordommer og uvitenhet som enda henger igjen, men ting går framover selv om det går veldig tregt. Journalistene skulle vel hatt seg et stort kurs om psykiatriske pasienter de også. Det er jo de som ødelegger mye med uttalelsene sine.

Journalistene vet sikkert mer enn vi tror, men en del av jobben deres er polarisering ved spissforumlering, ved det så oppnår de skandalisering, noe som igjen selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasient ja

Hold deg unna psykiatriforum dersom du ikke har bedre å gjøre, finn noe annet å leke med, legoklosser er sikkert tingen ;)

Ja, kanskje det. Barberblader å leke med er vel forbeholdt dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det. Barberblader å leke med er vel forbeholdt dere.

For min del må du gjerne prøve leketøyene "våre". Du ser da ut til å passe fint inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...