Gå til innhold

Cipralex - dosering og tilvenning

Gjest bekymrer meg for fremtiden også nå

Anbefalte innlegg

Gjest bekymrer meg for fremtiden også nå

Jeg har nå brukt Cipralex i ca 4 uker, først 5 mg i 14 dager og nå 10 mg i ytterligere 14 dager. Utgangspunktet var "angstfølelse", uro og lettere psykisk ubalanse, men nå synes jeg uroen og svingningene i humør og psyke ikke er blitt noe bedre. Merket vel en viss bedring etter ca 10 dager med bare 5 mg, dog ikke bra nok til at jeg bare kunne holde meg på den dosen, men bivirkningene ifm. opptrappingen henger i enda og er så ille at jeg lurer på om det skal være sånn.

Enten må jeg opp på enda høyere dose, (er 15 mg vanlig?), alternativt bør jeg vente litt lenger før jeg vurderer det? Eller så er det feil medisin?

Liker ikke dette her. Jeg er av min egen oppfatning og i mine venners, families og kollegaers øyne en klok og ressurssterk jente, og så har jeg plutselig mistet kontrollen på min egen psyke ifm. en oppstått situasjon i livet. Legen min er helt sikker på at jeg kommer til å finne tilbake til mitt gamle jeg igjen, og at jeg skal klare meg videre uten medisiner, men nå lurer jeg. Det kjennes ikke bra ut akkurat nå i alle fall...

Vel det ble litt utenom hva jeg egentlig hadde tenkt å spørre om. Men godt å få sagt det likevel. Noen som kan svare på spørsmålet mitt om tilvenning og hvor lenge man bør vente før man vurderer ytterligere opptrapping?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228590-cipralex-dosering-og-tilvenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg måtte vente i 4 uker på 10 mg før jeg gikk opp til 15 og jeg merker stor forskjell fra 10 til 15 mg.

Begynner nå og få det bedre etter en del bivirkninger under opptrapping,

små svimmelhetsanfall øket angst og uro.

Mulig du blir bedre på 15mg men man skal vente i 4 til 8 uker fra 10 til 15.

Gjest Veronika27

Hei.

Jeg måtte vente i 4 uker på 10 mg før jeg gikk opp til 15 og jeg merker stor forskjell fra 10 til 15 mg.

Begynner nå og få det bedre etter en del bivirkninger under opptrapping,

små svimmelhetsanfall øket angst og uro.

Mulig du blir bedre på 15mg men man skal vente i 4 til 8 uker fra 10 til 15.

Hei

Enig med mbo. Det tar en tid før angsten blir dempet.

Begyte selv på Cipralex for 2 mnd siden. Angsten er der enda selv om den er mye mindre. Jeg fikk også veldig økt angst da jeg startet med cipralexen.

bugge -jenta

Kjære deg!

Jeg går selv på cipralex, og mange rundt meg likeså. Du er nå midt i opptrappingsfasen, og jeg ville ikke vurdert så mye på dette tidspunktet. Du må stå på 10 mg en stund til før du eventuelt går opp til 15 mg. Vet ikke helt hvor mange uker, men noen uker til, mener jeg å huske.

Jeg selv har gått på 10 mg en stund nå, men fordi jeg er der "nede", og før har gått på 15 mg, begynte jeg i går å trappe opp. Svimmel og trykk i hodet etter første pille. Regner med det gir seg om en uke -10 dager.

Min konklusjon. For tidlig å si noe om dette er medisinen for deg. Du har gått på den så kort, men vent med å gå opp til 15 mg.

Cipralex er en utmerket medisin for meg, men den første uken jeg gikk på det hadde jeg slikt tåkesyn at jeg ikke kunne lese hva som stod på TV(og jeg er langsynt), jeg var kvalm, søvnforstyrret, trøtt, svimmel, hadde litt trøbbel med magen, og blodtrykksfall. Det har dog gått seg til, og medisinen er utmerket på meg. Så ikke gi den noen dom ennå.

4 uker er ikke lenge i denne sammenhengen.

Håper det går seg til.

Vennlig hilsen

• 17 år senere...

Det sies at den økte angsten avtar innen to uker, jeg har gått to uker på 2;5 - ekstremt økt uro og angst og så roet det seg littnfør det tok seg opp igjen og ble til en føl uvirkelighetsfølelse osv, helt låst. Begynte derfor å trappe opp til 5, men nå er det helg krise igjen. Blir det da to nye uker i helvete? For de to ukene gjelder fra siste opptrapp? Og trodde den økte angsten / bivirkningene skulle bli litt mindre ved opptrapping

Anonymkode: 194bd...059

Annonse

Trinity80 skrev (1 time siden):

Dette er grunnen til at jeg droppet doseøkningen. Hoppet rett i det med helvete i 3-4 uker før det ble helt stabilt. Startet på anbefalt dose for angst og depresjon. 

Var det ille så lenge ja.. men er et helvete på lav dose også, og legen mente det ville være litt mindre ille på opptrapping. Men var jo fortsatt ganske ille etter to uker på den laveste.. hadde trodd det skulle blitt bedre/:

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Var det ille så lenge ja.. men er et helvete på lav dose også, og legen mente det ville være litt mindre ille på opptrapping. Men var jo fortsatt ganske ille etter to uker på den laveste.. hadde trodd det skulle blitt bedre/:

Ja da vil jeg påstå at etter at flere erfarer at å starte på lav dose for så å øke er nesten like ille som å hoppe i det med full anbefalt dose. Da velger jeg det siste. Da drar man jo det ut samt at man får kanskje full virkning senere også. Man er jo keen på å få det bra så fort det lar seg gjøre?

En annen ting, ikke alle tåler alle AD like bra. Om man bruker veldig lang tid på opptrapping så bruker man jo (overdrevet) et halvt liv på å finne riktig AD😅 Jeg selv måtte surre med 7-8 typer før jeg fant riktig match. 

Trinity80 skrev (30 minutter siden):

Ja da vil jeg påstå at etter at flere erfarer at å starte på lav dose for så å øke er nesten like ille som å hoppe i det med full anbefalt dose. Da velger jeg det siste. Da drar man jo det ut samt at man får kanskje full virkning senere også. Man er jo keen på å få det bra så fort det lar seg gjøre?

En annen ting, ikke alle tåler alle AD like bra. Om man bruker veldig lang tid på opptrapping så bruker man jo (overdrevet) et halvt liv på å finne riktig AD😅 Jeg selv måtte surre med 7-8 typer før jeg fant riktig match. 

Hvordan merket du at du ikke tålte de andre da? 
det at du ble forverret i oppstarten var tydeligvis ikke det da, siden du fikk match med den du fikk økt angst av..

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan merket du at du ikke tålte de andre da? 
det at du ble forverret i oppstarten var tydeligvis ikke det da, siden du fikk match med den du fikk økt angst av..

På noen merket at jeg ikke hadde noen bivirkninger utrolig nok. Heller ingen virkning. På noen ble jeg bare så kvalm og svimmel at det var uholdbart. Kunne ikke stå oppreist. Psykiske symptomer tåler jeg faktisk bedre enn fysiske. På noen av de visste jeg ikke opp ned, klarte ikke redegjøre for meg eller å snakke. Det var hverken snakk om angst eller depresjonssymptomer, dette var bare hjernen som ikke fungerte.

Men nå er det forståelse for at genetikken spiller en rolle for toleranse av AD. Noen steder tar de en test først før du får anbefalt AD.

Inntil denne praksisen blir vanlig, får vi bare teste - prøve og feile og prøve igjen. Jeg er ialf en av de heldige noen AD fungerer på! Enormt lei meg for de som det ikke fungerer på. 

Trinity80 skrev (10 timer siden):

På noen merket at jeg ikke hadde noen bivirkninger utrolig nok. Heller ingen virkning. På noen ble jeg bare så kvalm og svimmel at det var uholdbart. Kunne ikke stå oppreist. Psykiske symptomer tåler jeg faktisk bedre enn fysiske. På noen av de visste jeg ikke opp ned, klarte ikke redegjøre for meg eller å snakke. Det var hverken snakk om angst eller depresjonssymptomer, dette var bare hjernen som ikke fungerte.

Men nå er det forståelse for at genetikken spiller en rolle for toleranse av AD. Noen steder tar de en test først før du får anbefalt AD.

Inntil denne praksisen blir vanlig, får vi bare teste - prøve og feile og prøve igjen. Jeg er ialf en av de heldige noen AD fungerer på! Enormt lei meg for de som det ikke fungerer på. 

Okei så det at man får psykiske symptomer betyr ikke at man ikke tåler de eller at det er feil da..

Trinity80 skrev (10 timer siden):

Hvordan merka du at hjernen ikke fungerte? Merka andre det på deg? Ga det seg når du slutta?

Annonse

Okei så det at man får psykiske symptomer betyr ikke at man ikke tåler de eller at det er feil da..

Absolutt ikke. Psykiske symptomer (bivirkninger) betyr jo også t medisinen har virkning. Man må bare være tålmodig nok til å se om det er ønsket virkning.

På noen AD som jeg avsluttet var det ikke forenelig med å være oppreist som jeg skrev. Da vet man kanskje at man bør gi seg. Ligge i sengen uten mat/ drikke/ med skjelvinger og uklart hodet ukesvis uten bedring er ikke holdbart. 

Og hvor lenge gikk du på de når «hjernen ikke fungerte» før du slutta?

Den ene jeg testet ga jeg meg etter 3 dager. Da kastet jeg bare opp hele tiden og hjernen kortsluttet. Skjønte at dette var noe kroppen ikke ville ha😉

Hvordan merka du at hjernen ikke fungerte? Merka andre det på deg? Ga det seg når du slutta?

Merket også på brainzaps. Det er litt som å få elektrisk sjokk i hjernen. Høres brutalt ut men er bare litt brutalt. DET orket jeg ikke å gå med. 

Familien merket det på meg, og det sluttet etter noen få dager siden jeg ikke hadde gått på medisinene så lenge☺️ Vr ikke noe feststemning må jeg si. 

Trinity80 skrev (19 minutter siden):

Den ene jeg testet ga jeg meg etter 3 dager. Da kastet jeg bare opp hele tiden og hjernen kortsluttet. Skjønte at dette var noe kroppen ikke ville ha😉

Hvordan kortsluttet den?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kortsluttet den?

Klarte ikke tenke, ekstremt tankekjør, samme tanker som gikk igjen og igjen. Klarte ikke å tvinge meg selv til å gjøre ting, spise, snakke så mye. Var også vanskelig å formidle ting. 

Trinity80 skrev (22 minutter siden):

Klarte ikke tenke, ekstremt tankekjør, samme tanker som gikk igjen og igjen. Klarte ikke å tvinge meg selv til å gjøre ting, spise, snakke så mye. Var også vanskelig å formidle ting. 

Jeg føler jeg ikke klarer å tenke klart, tankekjør om det, slitsomt å snakke om ting fokusere på ting. Men så er jeg utbrent og utslitt osv og var litt sånn før jeg begynte. Føler det er litt verre men går opp og ned. Symptomer på angst osv også det jeg har

klarer «skjerpe meg» litt innimellom og folk opplever meg ikke helt sånn, mest en følese av å bli utslitt av alt. 

så håper det bare er forsterket symptomer som man får ved oppstart de første ukene 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg føler jeg ikke klarer å tenke klart, tankekjør om det, slitsomt å snakke om ting fokusere på ting. Men så er jeg utbrent og utslitt osv og var litt sånn før jeg begynte. Føler det er litt verre men går opp og ned. Symptomer på angst osv også det jeg har

klarer «skjerpe meg» litt innimellom og folk opplever meg ikke helt sånn, mest en følese av å bli utslitt av alt. 

så håper det bare er forsterket symptomer som man får ved oppstart de første ukene 

Håper jeg også. En psykiater jeg snakket med ba meg la være å maskere mine symptomer og å være åpen om det. Man blir enda mer utslitt å late som at ting er greit på det verste. Det var for meg ett godt råd å følge den gangen.

Ligg litt om du må, men ikke ligg nede for lenge. Som sagt: i alle fall innen fire uker burde noe bli bedre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...