Gå til innhold

skam?


Petroline

Anbefalte innlegg

bugge -jenta

hvorfor er det vanskelig å gripe fatt i?

jeg bare spør fordi jeg prøver finne ut av mine egne sp.m og hvorfor jeg reagere og tenker som jeg gjør ikke noe ant

Jeg tror en av grunnene til at den er vanskelig å forstå og gripe fatt i, er at den er blitt påført deg, og det kan være temmelig vanskelig å vite hvem det er som har påført deg den, og hvor den kommer fra.

Noe av min skam, kansje mye, kommer fra han som utsatt meg for overgrep. Jeg kan kjenne det, og det er forvirrende. _Han_ klarte ikke bære den en gang så hvordan skal jeg det? Og hvordan skal jeg forstå denne skammen, som på mange måter også kjennes fremmed ut? Selv om jeg har kjent på den så lenge. Jeg vil egentlig ikke forstå den så mye. Helst bare finne måter å kvitte meg med den på.

Jeg tror skam er ekstra forvirrende fordi den i utgangspunktet ikke var til å bære for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror en av grunnene til at den er vanskelig å forstå og gripe fatt i, er at den er blitt påført deg, og det kan være temmelig vanskelig å vite hvem det er som har påført deg den, og hvor den kommer fra.

Noe av min skam, kansje mye, kommer fra han som utsatt meg for overgrep. Jeg kan kjenne det, og det er forvirrende. _Han_ klarte ikke bære den en gang så hvordan skal jeg det? Og hvordan skal jeg forstå denne skammen, som på mange måter også kjennes fremmed ut? Selv om jeg har kjent på den så lenge. Jeg vil egentlig ikke forstå den så mye. Helst bare finne måter å kvitte meg med den på.

Jeg tror skam er ekstra forvirrende fordi den i utgangspunktet ikke var til å bære for noen.

Eg trur at eg må finne ut kvifor eg har skam slik at eg kan jobbe med det og på den måten bli kvitt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke du allerede har gjort det bør du også stille dette spørsmålet på forum for overgrep.

sp.m er no stilt på overgrep også!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffeguri

Skam er så mye :-)

Jeg tror at man kan føle skam som man vet er det, men jeg tror også skam kan bli en naturlig reaksjonmåte som man ikke er klar over at man har en gang.

Hvis andre sier ting som sårer, kan man for eksempel reagere med å ta det inn over seg, og føle skam for den man er og det man gjør. Skammen kan bli en naturlig reaksjonsmåte når man egentlig burde bli sint.

Samtidig tror jeg skam kan være en sunn reaksjon hvis man virkelig har gjort noe man bør skjemmes over.

Hvis man har lavt selvbilde tror jeg man lett kan reagere med skamfølelse for ting man sier og gjør, uten at det er noen grunn til det. Da blir ting farlig, og man blir svært hemmet i sin væremåte.

Skam er et viktig tema, og jeg tror det er viktig å ha et gjennomarbeidet forhold til når man reagerer med det, hvorfor det skjer og hva man kanskje bør gjøre istedenfor.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...