Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har tidligere hatt høyt stoffskifte og har fått behandling for det men har tatt blodprøver nå og jeg stusser litt på resultatene. Fritt tyroksin er på 8,8 mens THS er på 5,5. Er ikke dette egentlig for høyt? Da jeg hadde høyt lå THS på mindre enn 0,01. Jeg har lagt på meg nesten 20 kg og jeg er innmari sliten og kan sove i 15 timer uten problem. De 20 kg gjør ingenting altså, jeg er fremdeles ikke overvektig men det det at jeg er så sliten hele tida og trøtt plager meg virkelig. 0 Siter
Gjest tidligere '!-o-!' Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Har en venninne med lavt stoffskifte, og hun bare lå på sofaen helt utmatta før hun begynte med tabletter som regulerer stoffskiftet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Har en venninne med lavt stoffskifte, og hun bare lå på sofaen helt utmatta før hun begynte med tabletter som regulerer stoffskiftet. Jeg spurte fastlegen min men han var helt uinteressert og jeg fikk ikke noe skikkelig svar. Tror ikke han har noe greie på det jeg. Kanskje jeg burde ringe Aker som har behandlet meg før men det hadde vært godt med en liten forhåndsrapport fra dol slik at jeg ikke ringer og driter meg ut ) 0 Siter
Gjest ervin griselabb Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Hadde du slått til i går skulle vi fått fart på stoffskiftet;) 0 Siter
Gjest tidligere '!-o-!' Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Jeg spurte fastlegen min men han var helt uinteressert og jeg fikk ikke noe skikkelig svar. Tror ikke han har noe greie på det jeg. Kanskje jeg burde ringe Aker som har behandlet meg før men det hadde vært godt med en liten forhåndsrapport fra dol slik at jeg ikke ringer og driter meg ut ) Det er jo ikke normalt at du skal være så sliten, så legen bør nok ta deg på alvor. Venninna mi var helt utmatta, etter hvert var hun det hele tiden. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Det er jo ikke normalt at du skal være så sliten, så legen bør nok ta deg på alvor. Venninna mi var helt utmatta, etter hvert var hun det hele tiden. Han er lei meg ;o) Dette er blodprøver som er tatt i forbindelse med en sykehusinnleggelse i november og jeg fikk ikke tak i resultet før nå. Han har hatt dem hele tida. Men jeg skal på et annet sykehus til onsdag og jeg kan ta det opp der men sannsynligvis sier de at det er en fastlegeoppgave. 0 Siter
citygirl Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Hei Dorthe! Din TSH på 5.5 er forhøyet - normalverdier her er 0.4 - 4.0. Fritt T4 er derimot normalt. (normalverdier fra ca 7 - 19) Det kan være at din behandling mot forhøyet stoffskifte har gitt deg et for lavt stoffskifte - det er ikke uvanlig at man ender opp med thyroxinbehandling etter å ha i utgangspunktet slitt med forhøyet stoffskifte. Dette med vektøkning og tretthet er typisk for lavt stoffskifte, i tillegg til mange andre symptomer. Les mer på www.stoffskifte.org Anbefaler deg å be om henvisning til en endokrinolog ved nærmeste sykehus - de fleste fastleger kan ikke nok om dette til å vurdere deg, og du trenger en spesialist til å vurdere dine prøvesvar og dine symptomer. Stå på krava! :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Hei Dorthe! Din TSH på 5.5 er forhøyet - normalverdier her er 0.4 - 4.0. Fritt T4 er derimot normalt. (normalverdier fra ca 7 - 19) Det kan være at din behandling mot forhøyet stoffskifte har gitt deg et for lavt stoffskifte - det er ikke uvanlig at man ender opp med thyroxinbehandling etter å ha i utgangspunktet slitt med forhøyet stoffskifte. Dette med vektøkning og tretthet er typisk for lavt stoffskifte, i tillegg til mange andre symptomer. Les mer på www.stoffskifte.org Anbefaler deg å be om henvisning til en endokrinolog ved nærmeste sykehus - de fleste fastleger kan ikke nok om dette til å vurdere deg, og du trenger en spesialist til å vurdere dine prøvesvar og dine symptomer. Stå på krava! :-) Jeg har vært på hormonlaben på Aker før, kanskje jeg bare kan ringe opp dit og spørre om en kontroll. Men den blodprøven fra november ble tatt fordi jeg spurte ang stoffskiftet for det ante meg at kanskje det var blitt for lavt. Og det var hos samme legen som sendte meg dit da stoffskiftet var for høyt. De kunne i det minste ha gitt meg beskjed da at verdien var for høy. Takk for svar forresten ) 0 Siter
citygirl Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Jeg har vært på hormonlaben på Aker før, kanskje jeg bare kan ringe opp dit og spørre om en kontroll. Men den blodprøven fra november ble tatt fordi jeg spurte ang stoffskiftet for det ante meg at kanskje det var blitt for lavt. Og det var hos samme legen som sendte meg dit da stoffskiftet var for høyt. De kunne i det minste ha gitt meg beskjed da at verdien var for høy. Takk for svar forresten ) Bare hyggelig:-) Jeg hadde helt klart tatt kontakt med Aker :-) Håper du får dreisen på hormonene dine igjen! 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Bare hyggelig:-) Jeg hadde helt klart tatt kontakt med Aker :-) Håper du får dreisen på hormonene dine igjen! Da ringer jeg dit. Jeg orker ikke å være så sliten lenger og noen ganger er det mange ting som kan være årsaken og da er det greit å sjekke det som er målbart først. 0 Siter
citygirl Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Da ringer jeg dit. Jeg orker ikke å være så sliten lenger og noen ganger er det mange ting som kan være årsaken og da er det greit å sjekke det som er målbart først. Godt poeng - lurt å starte med det sannsynlige og målbare. Dessuten er det svært vanlig med hypothyreose etter behandling med radioaktivt jod. (du skriver ikke at det var det du ble behandlet med, men det er en vanlig behandlingsmetode) 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Godt poeng - lurt å starte med det sannsynlige og målbare. Dessuten er det svært vanlig med hypothyreose etter behandling med radioaktivt jod. (du skriver ikke at det var det du ble behandlet med, men det er en vanlig behandlingsmetode) Jeg er behandlet med det men det begynner å bli noen år siden og jeg trodde det hadde stabilisert seg for lenge siden. Og jeg har ikke blitt innkalt til kontroll på lenge heller så jeg regnet med at det var greit og ikke ville forandre seg. 0 Siter
Gjest også stoffskiftesyk Skrevet 7. mai 2006 Skrevet 7. mai 2006 Ta deg en tur innom her: http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php Der er det mange som har gode kunnskaper om stoffskiftet og kan hjelpe deg mye. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mai 2006 Forfatter Skrevet 7. mai 2006 Ta deg en tur innom her: http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php Der er det mange som har gode kunnskaper om stoffskiftet og kan hjelpe deg mye. Takk skal du ha ) 0 Siter
citygirl Skrevet 8. mai 2006 Skrevet 8. mai 2006 Jeg er behandlet med det men det begynner å bli noen år siden og jeg trodde det hadde stabilisert seg for lenge siden. Og jeg har ikke blitt innkalt til kontroll på lenge heller så jeg regnet med at det var greit og ikke ville forandre seg. Stoffskiftesykdom er kompliserte greier, jeg har ikke noe inngående kunnskap om det. Synes fastleger burde være flinkere til å henvise til spesialister når ting er utenfor deres kompetanseområde. Du får sende noen ord her og fortelle åssen det gikk på Aker:-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Skrevet 8. mai 2006 Stoffskiftesykdom er kompliserte greier, jeg har ikke noe inngående kunnskap om det. Synes fastleger burde være flinkere til å henvise til spesialister når ting er utenfor deres kompetanseområde. Du får sende noen ord her og fortelle åssen det gikk på Aker:-) Det skal jeg gjøre vet du ) 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. mai 2006 Forfatter Skrevet 28. mai 2006 Stoffskiftesykdom er kompliserte greier, jeg har ikke noe inngående kunnskap om det. Synes fastleger burde være flinkere til å henvise til spesialister når ting er utenfor deres kompetanseområde. Du får sende noen ord her og fortelle åssen det gikk på Aker:-) Jeg kom meg aldri på Aker men har vært innlagt på et annet sykehus og der tok de nye stoffskifteprøver. TSH var nå 5, dvs sunket enda litt til og legen der mente at det var riktig å sette meg på tyroksin. Så nå har jeg spist det siden torsdag og skal til kontroll om et par uker for å måle igjen, De andre prøvesvarene får jeg ikke før epikrisen kommer fra sykehuset. Jeg merker ikke noe forskjell foreløpig men har ikke noe ubehag av tablettene i hvert fall. 0 Siter
citygirl Skrevet 28. mai 2006 Skrevet 28. mai 2006 Jeg kom meg aldri på Aker men har vært innlagt på et annet sykehus og der tok de nye stoffskifteprøver. TSH var nå 5, dvs sunket enda litt til og legen der mente at det var riktig å sette meg på tyroksin. Så nå har jeg spist det siden torsdag og skal til kontroll om et par uker for å måle igjen, De andre prøvesvarene får jeg ikke før epikrisen kommer fra sykehuset. Jeg merker ikke noe forskjell foreløpig men har ikke noe ubehag av tablettene i hvert fall. Hei du! Takk for oppdateringen. Bra du fikk starte med behandling. Du vil nok ikke merke noen bedring på en god stund, tar tid før kroppen kommer med. God bedring:-) Og fortsatt god helg! 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2006 Forfatter Skrevet 29. mai 2006 Hei du! Takk for oppdateringen. Bra du fikk starte med behandling. Du vil nok ikke merke noen bedring på en god stund, tar tid før kroppen kommer med. God bedring:-) Og fortsatt god helg! Hvor lang tid tar det før man merker bedring da? Og hvordan skal jeg klare å ikke gå for mye ned i vekt, jeg veier omtrent det jeg ønsker nå og er redd for å gå ned altfor mye? 0 Siter
citygirl Skrevet 30. mai 2006 Skrevet 30. mai 2006 Hvor lang tid tar det før man merker bedring da? Og hvordan skal jeg klare å ikke gå for mye ned i vekt, jeg veier omtrent det jeg ønsker nå og er redd for å gå ned altfor mye? Det er nok litt forskjellig fra person til person - men jeg vet at det kan ta tid før man føler seg bedre. Jeg er ikke noen ekspert på stoffskifte:-) For å unngå ytterligere vekttap bør du spise minst 5 ganger om dagen, og spise sunn mat med bra næringsinnhold. Gjerne spise dessert hver dag - fortrinnsvis noe sunt som frukt/bær/yoghurt etc. Mellommåltid med frukt, musli, yoghurt, kjeks? Det er også bra med fysisk aktivitet når du begynner å føle deg mer opplagt, muskelbruk øker muskelvekten. Lykke til! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.