chanti Skrevet 24. mars 2001 Del Skrevet 24. mars 2001 Kan du skrive om de ulike bivirkningene til Johannesurt? I hvilken form er det best å ta den ? Er det tilfeller hvor denne IKKE skal brukes ? Er den langtidsvirkendeeller korttidsvirkende? Ei jeg kjenner har kapsler men tygger de i stykker og det skummer svart i munnen på henne lenge etterpå, disse kapslene er grønne. Er det kanskje meningen at disse skal løses opp i mage/tarm? Hvis deet er snakk om personer med psykiatriske lidelser av betydelig art , hvordan ville du ansett muligheten for virkning da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23028-johannesurt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 24. mars 2001 Del Skrevet 24. mars 2001 Ved alvorlige psykiatriske lidelser tror jeg ikke du bør ta johannesurt. Den virker bare mot lettere depresjoner. Jeg har tatt den som tinktur (kjøpt på helsekost), da har jeg dryppet så og så mange dråper i saft, te e.l. Det er litt tiltak fordi den bør inntas jevnlig, fra 3-5 ganger om dagen og det smaker ikke spes. godt. Har du tilgang på hele planten, kan du lage uttrekk som te, men det er vanskelig å justere dosen, så jeg anbefaler ikke å teste ut sånt, hvis ikke du har god erfaring med urter fra før. Virkningen jeg fikk var heller negativ, jeg ble verre. Jeg har diagnosen lett manisk-depressiv så det kan hende det var derfor den ikke virket. Ellers har jeg hørt at man ofte får forverring av tilstanden den første tiden man går på medisinen, deretter blir det bedre igjen. Det er jo vanlig i stort sett alle former for behandling. Tinkturen tror jeg er den som er lettest opptakelig av systemet, spesielt siden den inneholder etanol (alkohol). Den bør ikke kombineres med andre legemidler og man bør rådføre seg med lege ved bruk under amming o.l. Man kan få lettere lysømfintlig hud av den. Så vidt jeg vet merker man rimelig hurtig om medisinen har noen effekt. Får du dårlige virkninger er det i alle fall noe som skjer, og det er helt opp til en selv om man vil stå over bivirkningene for å se om det bedrer seg etterpå. Håper du fikk litt informasjon du trengte, mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23028-johannesurt/#findComment-97682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 27. mars 2001 Del Skrevet 27. mars 2001 Kjære chanti, Johannesurt bør ikke brukes ved svingende depresjoner der det også forekommer maniske episoder. Virkningen kommer etter ca en uke og øker de første tre ukene. Bruksområdet er lettere depresjoner, uro og engstelse. Forsøk har vist at johanneurt kan være like virksomt i behandlingen av depresjoner som ordinære antidepressive. Bivirkningene er heldigvis få, men ømfintlighet for sol kan forekomme ved inntak av høye doser (30 ggr normal dose). Det er viktig å ikke kombinere johannesurt med andre legemidler som antidepressiva, digitoxin og cyklosporin. Kombinert med p-piller kan johannesurt i noen tilfeller føre til ekstrablødninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23028-johannesurt/#findComment-98312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.