Gå til innhold

Dehydrert?

Anbefalte innlegg

Gjest tørrpinn

For 3 uker siden fikk jeg en slags omgangssyke. Kastet opp og diare 1 dag, 2 dager totalt kraftløs, deretter en ny dag med oppkast og diare. Har ikke kommet meg etter dette, er nå sykemeldt, og er helt kraftløs og bare trøtt og svimmel. Fant sjøl ut at jeg trodde jeg var uttørket, og var hos lege, men han sa han så på 3 meters avstand at jeg ikke var dehydrert, og ville ikke sjekke dette, fikk bare sykemelding. Jeg fikk ekstremt tørr hud (hendene var helt grå og skrukkete), tørre lepper, tørr i halsen, og svie i øynene. Prøvde å teste på å klype i huden, og jeg sjøl så forskjell fra den dagen jeg var hos legen, og til dagen etter da jeg hadde helt i meg store mengder vann. Så jeg tror enda at jeg hadde rett. Men, spørsmålet er, er det da nok å bare drikke og drikke, prøver å spise litt salt også. Er blitt bedre etter denne vannkuren, men er fremdeles utrolig slapp. Dersom man er til en viss grad uttørket, vil det da ta lang tid før kroppen funker igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23068-dehydrert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære tørrpinn.

Vanligvis vil kroppsvekten kunne si noe om hvordan kroppens væskebalanse er. Et vekttap på 5% av kroppsvekten kan indikere at uttørringen er alvorlig. Ved nedgang på 10% bør man som regel legges på sykehus for intravenøs behandling med korrigering av saltbalansen. I ditt tilfelle burde væskebalansen være i orden nå tre uker etter sykdommen. Jeg anbefaler at du får tatt en blodprøve slik at både saltbalansen og eventuelt andre årsaker til din slapphet kan bli undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23068-dehydrert/#findComment-98318
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...