Gå til innhold

Hva skal jeg leve av?

Anbefalte innlegg

Gjest Det blir bare verre...
Skrevet

Jeg er for syk til å få gå på attføring, og legen min mener at jeg ikke kan søke uføretrygd, selv om jeg har vært sykemeldt/attført i snart 4 år. Måtte avslutte studier på grunn av forverring av mine plager. Helsa mi er så dårlig at jeg ikke greier å jobbe, så hva skal jeg leve av? KAn legen nekte å hjelpe meg med å søke om uføretrygd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du selv som søker om uføretrygd, ikke legen.

Men på søknadsskjemaet må du oppgi navnet på en lege som trygdekontoret så kontakter for å få medisinske opplysninger. Disse opplysningene plikter legen å gi mest mulig utførlig og korrekt.

Dersom du ut i fra en "objektiv" vurdering kvalifiserer til uføretrygd, så spiller ikke legens motvilje mot at du søker noen rolle. Men dersom det er uklart om du er arbeidsfør eller ikke, så vil selvfølgelig legens vurdering kunne få avgjørende betydning. Hvis legen mener du er frisk nok til å jobbe, så betyr vel det at han ikke finner medisinsk grunnlag for arbeidsuførhet - og i såfall vil sannsynligvis søknaden din ende med avslag.

I slike tilfeller kan det være greit å kontakte trygdekontoret og be om veiledning. Du kan også enten selv be om second opinion hos en annen lege (dette ordner fastlegen din), eller trygdekontoret kan be en annen lege vurdere situasjonen.

Skrevet

rehabiliteringspenger ??

Reabiliteringspenger mener legen min at jeg ikke har krav på da jeg ikke er under behandling med utsikter til bedring. Er mer innfløkt enn jeg trodde det skulle bli dette. Blir ikke friskere av slik motgang, tvert i mot.

Skrevet

Tilleggsmoment; Kan du og legen bli enige om at 50 % uføretrygd kan være et alternativ? Slik at du forsøker deg i 50% jobb og så søker trygd de resterende?

Gjest Saigon
Skrevet

Reabiliteringspenger mener legen min at jeg ikke har krav på da jeg ikke er under behandling med utsikter til bedring. Er mer innfløkt enn jeg trodde det skulle bli dette. Blir ikke friskere av slik motgang, tvert i mot.

En ting er 100% sikkert og det er at du aldri vil bli uten penger i dette landet. Kommer du ikke under noen ordninger på trygdekontoret så er det sosialen som skal hjelpe.

Skrevet

En ting er 100% sikkert og det er at du aldri vil bli uten penger i dette landet. Kommer du ikke under noen ordninger på trygdekontoret så er det sosialen som skal hjelpe.

Problemet er at om en skal få sosialhjelp så kan en ikke eie noen ting. Du får først hjelp når du har solgt bil og leilighet. Jeg har to tenåringsbarn, og har igjennom 20 år i arbeidslivet greidd å skaffe meg en leilighet og en gammel bil. Dette er ingen luksus mener jeg selv. Skaper forutsigbarhet ved at jeg vet hva jeg skal forholde meg til.

Gjest Saigon
Skrevet

Problemet er at om en skal få sosialhjelp så kan en ikke eie noen ting. Du får først hjelp når du har solgt bil og leilighet. Jeg har to tenåringsbarn, og har igjennom 20 år i arbeidslivet greidd å skaffe meg en leilighet og en gammel bil. Dette er ingen luksus mener jeg selv. Skaper forutsigbarhet ved at jeg vet hva jeg skal forholde meg til.

Skjønner at du ønsker forutsigbarhet. Men desverre er systemene slik i dette landet at er sosialen eneste utvei så må man kvitte seg med alt :(

Gjest yeah man
Skrevet

legen dion kan dra til helvete hvis ikke han kan se hva som er best for deg. Er du så syk og virkelig ikke kan jobbe er kanskje midlertidig uføre et glimrende utgangspunkt for deg. Jeg vet at dette innvilges i perioder og kanskje det er lurt for deg å søke samtidig du gjør det du skal , mulig du på sikt kan begynne å jobbe igjen.

BOIKOTT LEGEN DIN OG FINN EN SERIØS EN

Skrevet

Bytt lege!

Heldigvis er denne legen bare vikar, og den legen jeg skal ha, kommer tilbake snart. Det kan forhåpentligvis hjelpe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...