Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min far har fått diagnosen magekreft med spredning til lever. Han har vært med på et randomisert forskningsprosjekt, men den ga angivelig ikke ønsket effekt, så han ble sendt hjem for å dø. Det er kun to måneder siden han fikk diagnosen og han er bare 62 år. Vi er veldig fortvilte.

Mitt spørsmål gjelder den saken om Jan-Ove Tømmeraas som har vært i media ganske lenge nå.Han reiste til Tyskland og fikk livsforlengende medisin som har hjulpet han i 2-3 år nå. Den medisinen er nå godtatt og godkjent til bruk også i Norge...Men hva heter den???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/230909-kreft-i-magen-med-spredning-til-lever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men fikk lyst til å "reklamere" for Hospice Lovisenberg, dersom dere tilhører Helse Øst. Hospice er et utrolig bra sted med fokus på lindrende behandling, og de har både et dagtilbud og et døgntilbud.

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Så vidt jeg husker saken om Jan-Ove Tømmeraas ble det referert til at han hadde kreft i tykktarmen med spredning til lever og dermed kanskje en annen krefttype enn din far med magekreft. Dermed kan også behandlingen bli annerledes. Jeg har søkt via internett, men dessverre ikke funnet hvilken medisin Jan-Ove Tømmeraas fikk. Tyskland har en litt annerledes tradisjon enn her til lands. Norske kreftleger er nøye med å følge behandlingsprotokoller som er utarbeidet ved å sammenlikne grupper i vitenskapelige forsøk. I Tyskland er det mange leger som behandler pasientene utfra filosofien at alle pasienter er unike og kan profitere på skreddersydd behandling. De bruker derfor kombinasjoner av behandlingsformer som ikke brukes i Norge. Dessuten er regelverket i de ulike land forskjellig slik at en behandling kan være tillatt på en indikasjon i Tyskland og ikke i Norge.

Er usikker på hva den heter, men du kan jo ta å ringe Onkologisk avd Ullevaål og spørre, syns å huske at det er der han får kuren.

Behandlingsopplegg er utrolig nok forskjellig for hvor i landet man bor, og hvilket sykehus man tilhører.

Det er tøft å være syk i Norge, spesielt om man ikke kommer under vingene til ekstremt pliktoppfyllende og ikke minst dyktig leger...som igjen skal jobbe i riktig fylke...og riktig sykehus.

Ellers så støtter jeg forslaget om Hospits Lovisenberg. Et utrolig bra sted!!!!

Så vidt jeg husker saken om Jan-Ove Tømmeraas ble det referert til at han hadde kreft i tykktarmen med spredning til lever og dermed kanskje en annen krefttype enn din far med magekreft. Dermed kan også behandlingen bli annerledes. Jeg har søkt via internett, men dessverre ikke funnet hvilken medisin Jan-Ove Tømmeraas fikk. Tyskland har en litt annerledes tradisjon enn her til lands. Norske kreftleger er nøye med å følge behandlingsprotokoller som er utarbeidet ved å sammenlikne grupper i vitenskapelige forsøk. I Tyskland er det mange leger som behandler pasientene utfra filosofien at alle pasienter er unike og kan profitere på skreddersydd behandling. De bruker derfor kombinasjoner av behandlingsformer som ikke brukes i Norge. Dessuten er regelverket i de ulike land forskjellig slik at en behandling kan være tillatt på en indikasjon i Tyskland og ikke i Norge.

Takk for alle svar på innlegget mitt. Jeg har nå funnet ut selv hva den medisinene heter ved å ringe Rikshospitalet. Ullevål sykehus var det vanskeligere å komme gjennom til. Den heter forøvrig Avastin og er et kjent produkt også i Norge, men som det skrives her tidligere så er det nok andre kritererier for når den blir brukt, sammenlignet med f.eks Tyskland. Vi har "kranglet" oss til en ny vurdering av min far, som vil skje om tre dager, så håper jeg bare han får prøve Avastin sammen med trad. cellegift og at det hjelper. Det haster nå..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...