Gå til innhold

"Den jøden der!" - ulik toleranse for kraftuttrykk

Anbefalte innlegg

Gjest banning trengs
Skrevet

Banneordene begynte som forbannelser. De er negativt ladet per definisjon, ikke som en betydning noen har tillagt dem. Derfor står banneord i en særstilling i forhold til preposisjoner som verken er positivt eller negativt ladet av betydning/per definisjon.

Banning er ikke blitt sett på som en godtatt del av vanlig dagligtale før de senere år - og da bare i et utvalg av miljøer.

Det er fortsatt en god del mennesker, om ikke en majoritet, som stiller seg negativt til fri flyt av disse ordene.

Det er selvfølgelig vanskelig å aldri komme utfor det å fornærme noen, men når man vet at en viss handling støter noen (og det ikke er noe man trenger å gjøre) forstår jeg ikke hvorfor dette må gjøres.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å i hvert fall frosøke å ta hensyn til andre.

Du tar jo ikke hensyn til de som banner virker det som! Hvorfor skal de da ta hensyn til deg?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinnen med utopiene

35

• petter smart

8

• org

3

• Hatsumomo

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jada, fint det.
Skrevet

Som sagt greier jeg ikke respektere voksne mennesker som tror på eventyr nei. Det blir liksom litt for dumt.

Men da trenger ingen å respektere deg tilbake da.

Så kan verden bryte ut i krig for ingen respekterer hverandre for noe lenger.

Kjekt med slike folk som deg.

Gjest banning trengs
Skrevet

Ja, jeg tror at Gud finnes. Og jeg tror at det finnes gode krefter og onde krefter.

Det var DU som skrev at du VET at det ikke finnes!

At det kan finnes onde og gode krefter kan vel hende. Men at det finnes en gud som i bibelen og en Jesus osv som det står der det VET jeg at det ikke gjør, og det er vel denne religionen du tror på er det ikke?

Du tror ikke bare på en kraft?

Kvinnen med utopiene
Skrevet

En tro basert på eventyr blir like dumt som å tro på julenissen for meg. Det finnes mange religioner, mange utdødde religioner. Hvorfor det? Fordi hver enkelt folkegruppe lager seg en religion og velger å tro på denne, så dør den ut og en ny oppstår.

Hadde religion vært fakta så ville det vært bare en og den ville bstått.

Legger du din lit bare til vitenskapen? Det burde du ikke med tanke på hvordan vitenskapens historie ser ut.

Hva som er faktiske sannheter, støttet av vitenskapen, har jo også endret seg drastisk siden historiens første empiriske undersøkelser.

Det at det finnes forskjellige religioner betyr ikke at ingen av dem er riktige. Kanskje alle er det på sin måte?

Gjest banning trengs
Skrevet

Tro basert på eventyr I DIN MENING!

Jøss, jeg tror ikke jeg har møtt på en mer fordomsfull menneske enn deg.

Hvis man blir slik som deg når man ikke tror, så er det ikke mye å trakte etter.

Å tro på Bibelen blir like mye eventyr som å tro på bigbang.

For bigbang er en TEORI og vitenskapen har ikke mulighet til å bevise noe som helst.

Så bare fordi du ikke ser en GUD, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

Gidder ikke å diskutere med deg en gang, for tåpeligheten hos deg har ingen grenser.

Du ser ikke ut til å skjønne at DIN MENING om Bibelen eller religion er ikke universiell for alle! BARE FOR DEG!

Andre tror noe annet, og noen tror det samme som deg.

SÅ lenge slike som deg ikke klarer å respektere det så er det ikke rart at det ikke er fred i verden.

Akseptering og respekt for og fra BEGGES sider er det som kreves.

Nå minner du meg like mye om en fanatiker som mange fundamentale trossamfunn har.

Som sagt så tror jeg ikke på noen gud som i bibelen. At det kan finnes en kraft, kanskje, men ikke en gud som beskrevet i biblen og det våset der.

Bibelen er menneskeskapt.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Det er jo faktisk INGEN som VET at de finnes. Men noen som TROR det.

Det er ingen som noensinne har visst noe som en eller flere ikke har motbevist - på en eller annen måte.

Gjest banning trengs
Skrevet

Men da trenger ingen å respektere deg tilbake da.

Så kan verden bryte ut i krig for ingen respekterer hverandre for noe lenger.

Kjekt med slike folk som deg.

Nå har det jo vært slik og er faktisk fortsatt slik at de religiøse er de misnt tolerante og mest hårsåre folkene som finnes. Det er de som starter kriger og krangler og har gjort det opp gjennom tidene. Når noen er så hjernevasket som de religiøse så er man litt farlig tror jeg. Man har jo mistet evnen til å tenke selv og til å tenke logsik. Folk sprenger seg i lufta for sin religion jo!

Gjest banning trengs
Skrevet

Legger du din lit bare til vitenskapen? Det burde du ikke med tanke på hvordan vitenskapens historie ser ut.

Hva som er faktiske sannheter, støttet av vitenskapen, har jo også endret seg drastisk siden historiens første empiriske undersøkelser.

Det at det finnes forskjellige religioner betyr ikke at ingen av dem er riktige. Kanskje alle er det på sin måte?

Hvordan skulle alle religioner være sanne? De motsier da hverandre og utelukker jo at det kan finnes fler guder.

Gjest jada, fint det.
Skrevet

Nå har det jo vært slik og er faktisk fortsatt slik at de religiøse er de misnt tolerante og mest hårsåre folkene som finnes. Det er de som starter kriger og krangler og har gjort det opp gjennom tidene. Når noen er så hjernevasket som de religiøse så er man litt farlig tror jeg. Man har jo mistet evnen til å tenke selv og til å tenke logsik. Folk sprenger seg i lufta for sin religion jo!

"Man har jo mistet evnen til å tenke selv og til å tenke logsik. Folk sprenger seg i lufta for sin religion jo!"

På meg virker det som du selv sliter litt der.

Ja det finnes fundamentalister på den religiøse siden.

Men for meg er du en fudamentilst på den ikke religliøse siden.

Så da braker det sammen mellom fundamentalistene.

Mens de religiøse som respekterer andre ikke troende og omvendt, sitter på gjerdet og kikker på.

Og du er da ikke bedre enn noen av de fundamentalistiske religiløse slik du uttaler deg her.

Gjest prust
Skrevet

At det kan finnes onde og gode krefter kan vel hende. Men at det finnes en gud som i bibelen og en Jesus osv som det står der det VET jeg at det ikke gjør, og det er vel denne religionen du tror på er det ikke?

Nei, jeg tror på en personlig Gud, og jeg tror at Jesus var hans sønn og at han døde og stod opp igjen.

Akkurat om djevelen er en fyr i svart kappe og horn eller bare en ond kraft er jeg mer usikker på, men det er nå heller uvesentlig!

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Du tar jo ikke hensyn til de som banner virker det som! Hvorfor skal de da ta hensyn til deg?

Fortell meg hvordan jeg ikke tar hensyn til de som banner! Jeg har ikke sagt noe nedsettende om mennesker som banner. Jeg har påpekt at jeg synes det er en uting, og hvorfor, på en saklig måte. Det betyr ikke at jeg ikke tar hensyn.

Du svarte heller ikke på det jeg faktisk skrev...

Gjest banning trengs
Skrevet

"Man har jo mistet evnen til å tenke selv og til å tenke logsik. Folk sprenger seg i lufta for sin religion jo!"

På meg virker det som du selv sliter litt der.

Ja det finnes fundamentalister på den religiøse siden.

Men for meg er du en fudamentilst på den ikke religliøse siden.

Så da braker det sammen mellom fundamentalistene.

Mens de religiøse som respekterer andre ikke troende og omvendt, sitter på gjerdet og kikker på.

Og du er da ikke bedre enn noen av de fundamentalistiske religiløse slik du uttaler deg her.

Joda, jeg er både rolig og ikke voldelig. Bare ler og fnyser litt av de religiøse jeg. Og er litt redd når en ser hvordan islam tar over verdensbildet.

Gjest hallo ?! snakk om å tenke høyt om seg selv.
Skrevet

Det kan du IKKE vite.

For om du visste det, så bodde du 2000 år tilbake på den tiden du da.

Men det gjorde du ikke, så du kan bare tro og mene. Men du kan ikke VITE.

For det kan ingen.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Hvordan skulle alle religioner være sanne? De motsier da hverandre og utelukker jo at det kan finnes fler guder.

Jeg mener at det kan finnes et snev (eller mer) av sannhet i alle religioner og livsfilosofier. Det handler om å finne likheter i stedet for ulikheter sånn at man faktisk kan leve fredelig sammen.

Gjest jada, fint det.
Skrevet

Joda, jeg er både rolig og ikke voldelig. Bare ler og fnyser litt av de religiøse jeg. Og er litt redd når en ser hvordan islam tar over verdensbildet.

Tja, ikke voldelig? Tviler jeg sterkt på.

Alle mennesker har det i seg å være voldelig når det trengs og når man kjemper for noe man mener er riktig.

Om muslimene hadde gått til krig i Norge, så hadde du sikkert vært en av de første til å melde deg til tjeneste.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

"Nå har det jo vært slik og er faktisk fortsatt slik at de religiøse er de misnt tolerante og mest hårsåre folkene som finnes."

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å si dette, men jeg opplever deg som den mest hårsåre og respektløse av alle debattantene i denne tråden. Det var du som først begynte å gå til personangrep og latterliggjøre andres syn.

Gjest banning trengs
Skrevet

Jeg mener at det kan finnes et snev (eller mer) av sannhet i alle religioner og livsfilosofier. Det handler om å finne likheter i stedet for ulikheter sånn at man faktisk kan leve fredelig sammen.

Men alle mener jo at deres religion er sann. Og hvis den skal være det må jo de andre være falske, ikke sant, hvertfall store deler av dem. Likevel tror de at de har rett, og at akkurat de har "valgt" den religionen som er sann.

Kvinnen med utopiene
Skrevet

Men alle mener jo at deres religion er sann. Og hvis den skal være det må jo de andre være falske, ikke sant, hvertfall store deler av dem. Likevel tror de at de har rett, og at akkurat de har "valgt" den religionen som er sann.

Alt i en religion trenger ikke være sann, men deler kan være det. Argumentasjonen din har også en svakhet i det at ditt livssyn også er ett av mange. Ingen kan vite med sikkerhet at deres tro eller livssyn er riktig fordi vi ikke har noen fakta å basere den på.

Forskere må også tro, fordi også vitenskapen har en feilmargin. I historiens løp er jo store mengder av "vitenskapelige sannheter" blitt motbevist v.h.a. nyere forskning. På samme måte som mange av de tingene vi tar for gitt som sannheter i dag også - med all sannsynlighet - vil bli forandret. Kanskje til og med forkastet totalt.

Med hvilke universelle og urokkelige fakta kan du basere din skråsikkerhet på?

Gjest banning trengs
Skrevet

Nei, jeg tror på en personlig Gud, og jeg tror at Jesus var hans sønn og at han døde og stod opp igjen.

Akkurat om djevelen er en fyr i svart kappe og horn eller bare en ond kraft er jeg mer usikker på, men det er nå heller uvesentlig!

Hva synes du om emner som DaVinci koden? Hvorfor er det så grusomt for religiøse at jesus hadde sex?

Gjest banning trengs
Skrevet

Fortell meg hvordan jeg ikke tar hensyn til de som banner! Jeg har ikke sagt noe nedsettende om mennesker som banner. Jeg har påpekt at jeg synes det er en uting, og hvorfor, på en saklig måte. Det betyr ikke at jeg ikke tar hensyn.

Du svarte heller ikke på det jeg faktisk skrev...

Så du sier ikke til folk som banner at de ikke skal gjøre det? Gjør du det så tar du ikke hensyn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...