Goliath Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg så bare sendingen på dagen, og den synes jeg var ballansert og fin - både med tanke på de ulike personer (både etnisk norske og innvandrere) som ble intervjuet i Norge, og de ulike innslagene fra 17. mai feiringen verden over (der hvor vi er innvandrerne som holder på - dog fredlige og gode - norske tradisjoner:-) Når det gjelder 17. mai i Norge, så tror jeg faktisk det er viktig mtp integreringen, at innvandrerne blir godt mottatt og ivaretatt i denne feiringen. Dette er en av Norges desidert fineste tradisjoner og kultur, og noe vi skal og kan være stolte av. Å la våre innvandrere føle at dette også er en viktig dag for dem, tror jeg bidrar sterkt til en opplevelse av et positivt fellesskap i Norge. Spesielt viktig tror jeg det er for innvandrerbarna, men jeg tror samtidig at for en del voksne innvadrere (som ikke minst har ansvaret for oppveksten og oppdragelsen til egne barn) så kan det bidra positivt til deres syn på både det "offisielle" Norge, og nordmenn generelt. Der de kommer fra så er slike parader og feiringer forbundet med militæret og våpen - og ikke skolekorps med glade barn, etc.... Og jeg synes dagsendingen var både fin og ballansert i så måte. For Oslos vedkommende så er tross alt 1/3 del av alle barn i skolepliktig alder innvandrerbarn - og det må også hensyntas, uansett om man synes det antallet er i meste laget eller ikke. Når de først er her, så må vi gjøre det beste ut av det - spesielt overfor de som oppfører seg. Så kan man heller stramme vesentlig inn overfor de som ikke gjør det......men det er en helt annen diskusjon. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg så bare sendingen på dagen, og den synes jeg var ballansert og fin - både med tanke på de ulike personer (både etnisk norske og innvandrere) som ble intervjuet i Norge, og de ulike innslagene fra 17. mai feiringen verden over (der hvor vi er innvandrerne som holder på - dog fredlige og gode - norske tradisjoner:-) Når det gjelder 17. mai i Norge, så tror jeg faktisk det er viktig mtp integreringen, at innvandrerne blir godt mottatt og ivaretatt i denne feiringen. Dette er en av Norges desidert fineste tradisjoner og kultur, og noe vi skal og kan være stolte av. Å la våre innvandrere føle at dette også er en viktig dag for dem, tror jeg bidrar sterkt til en opplevelse av et positivt fellesskap i Norge. Spesielt viktig tror jeg det er for innvandrerbarna, men jeg tror samtidig at for en del voksne innvadrere (som ikke minst har ansvaret for oppveksten og oppdragelsen til egne barn) så kan det bidra positivt til deres syn på både det "offisielle" Norge, og nordmenn generelt. Der de kommer fra så er slike parader og feiringer forbundet med militæret og våpen - og ikke skolekorps med glade barn, etc.... Og jeg synes dagsendingen var både fin og ballansert i så måte. For Oslos vedkommende så er tross alt 1/3 del av alle barn i skolepliktig alder innvandrerbarn - og det må også hensyntas, uansett om man synes det antallet er i meste laget eller ikke. Når de først er her, så må vi gjøre det beste ut av det - spesielt overfor de som oppfører seg. Så kan man heller stramme vesentlig inn overfor de som ikke gjør det......men det er en helt annen diskusjon. Bra innlegg! Enig! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg vet ikke helt om du er seriøs, men jeg syntes det var et fint og passende innslag. 0 Siter
mariamamma Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nasjonaldag er jo en dag for nasjonen. Altså norske flagg og drakter. ikke en dag for alle andre land og vifte med sine flagg og drakter. Det burde være rimelig logsik for alle. Eller? Nei dette er ikke logisk. Vi feirer Norges nasjonaldag og det burde da gjelde ALLE som bor i landet vårt. Ta en tur til min bydel du og opplev hundrevis av barn fra alle verdenshjørner gå samlet, side om side og synge nasjonalsangen med norske flagg vaiende i vinden. Mange av disse barna er barn av innvandrerfamilier som har bodd i Norge i generasjoner. De er norske, snakker norsk og ønsker å feire vår nasjonaldag. Er du like skeptisk til alle svenskene som serverer deg når du går på by'n også? For de er vel også innvandrere - bare ikke så "synlig". Jeg må si jeg lurer veldig på hvor i landet du bor. For fremmedfrykten er vel sterkest der andelen av innvandrere er lavest. Håper for guds skyld du ikke har barn! Og om du har, at du holder dine tanker for deg selv! 0 Siter
Goliath Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Bra innlegg! Enig! Ble du overrasket nå? :-) 0 Siter
mariamamma Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Hvor jeg er fra? Spiller det noen rolle? En følge av det globaliserte samfunnet vi lever i er at den norske kulturen utvannes. Brunost, får-i-kål og gome utkonkurreres av pateer, taco og creme brulee. Hva er egentlig norsk kultur? Og hvor mye av det praktiseres til hverdags, og hvor mye pusser vi støvet av et par ganger i året når vi feirer jul, påske og 17. mai? Kan du ikke heller bare si det som det er? Det er ikke den norske kulturen du frykter for, men du liker ikke brune mennesker med fremmed kultur. Du hadde neppe reagert likt om det var amerikanere (de hvite, vel å merke...) som kom til Norge. Fremmedfrykt kalles det du er plaget av. For meg er 17. mai en dag hvor vi går i tog og sier gratulerer med dagen til hverandre. Og feirer at Norge er et fritt og godt land å bo i. Og det gjør meg faktisk overhode ingenting å dele den dagen med nye nordmenn. Og støtter Muriel i det hun sier om at utlendinger ikke kan gjøre det rett uansett. Ikke kle seg i norske festdrakter, ikke kle seg i sine egne festdrakter, og ikke gå i hverdagskklær. Feirer de 17. mai tar de over dagen. Feirer de den ikke vil de ikke integreres. Joda, det er lett å være innvandrer i Norge på 17. mai.... Bra svar!! 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Ble du overrasket nå? :-) Tja, nei egenlig ikke... Men det var så befriende og forbasket godt formulert at jeg ble helt yr, jeg ;-) 0 Siter
Goliath Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Tja, nei egenlig ikke... Men det var så befriende og forbasket godt formulert at jeg ble helt yr, jeg ;-) :-) 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nei dette er ikke logisk. Vi feirer Norges nasjonaldag og det burde da gjelde ALLE som bor i landet vårt. Ta en tur til min bydel du og opplev hundrevis av barn fra alle verdenshjørner gå samlet, side om side og synge nasjonalsangen med norske flagg vaiende i vinden. Mange av disse barna er barn av innvandrerfamilier som har bodd i Norge i generasjoner. De er norske, snakker norsk og ønsker å feire vår nasjonaldag. Er du like skeptisk til alle svenskene som serverer deg når du går på by'n også? For de er vel også innvandrere - bare ikke så "synlig". Jeg må si jeg lurer veldig på hvor i landet du bor. For fremmedfrykten er vel sterkest der andelen av innvandrere er lavest. Håper for guds skyld du ikke har barn! Og om du har, at du holder dine tanker for deg selv! Selvsagt ville det vært like provoserende om de utelukkende intervjuet svensker eller dansker eller engelskmenn 17 mai, de er da også utlendinger. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg er ikke rasistisk, men jeg er faktisk til dels enig med deg 0 Siter
mariamamma Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Jeg så bare sendingen på dagen, og den synes jeg var ballansert og fin - både med tanke på de ulike personer (både etnisk norske og innvandrere) som ble intervjuet i Norge, og de ulike innslagene fra 17. mai feiringen verden over (der hvor vi er innvandrerne som holder på - dog fredlige og gode - norske tradisjoner:-) Når det gjelder 17. mai i Norge, så tror jeg faktisk det er viktig mtp integreringen, at innvandrerne blir godt mottatt og ivaretatt i denne feiringen. Dette er en av Norges desidert fineste tradisjoner og kultur, og noe vi skal og kan være stolte av. Å la våre innvandrere føle at dette også er en viktig dag for dem, tror jeg bidrar sterkt til en opplevelse av et positivt fellesskap i Norge. Spesielt viktig tror jeg det er for innvandrerbarna, men jeg tror samtidig at for en del voksne innvadrere (som ikke minst har ansvaret for oppveksten og oppdragelsen til egne barn) så kan det bidra positivt til deres syn på både det "offisielle" Norge, og nordmenn generelt. Der de kommer fra så er slike parader og feiringer forbundet med militæret og våpen - og ikke skolekorps med glade barn, etc.... Og jeg synes dagsendingen var både fin og ballansert i så måte. For Oslos vedkommende så er tross alt 1/3 del av alle barn i skolepliktig alder innvandrerbarn - og det må også hensyntas, uansett om man synes det antallet er i meste laget eller ikke. Når de først er her, så må vi gjøre det beste ut av det - spesielt overfor de som oppfører seg. Så kan man heller stramme vesentlig inn overfor de som ikke gjør det......men det er en helt annen diskusjon. Veldig flott skrevet! Er så hjertens enig! Sånn lesning gjør meg glad! 0 Siter
Gjest såklart man er ikke rasistisk. bare mot de mørke Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Selvsagt ville det vært like provoserende om de utelukkende intervjuet svensker eller dansker eller engelskmenn 17 mai, de er da også utlendinger. Det er klart du sier det nå når du blir konfrontert med det. Men jeg skal vedde en million på at du ikke hadde reagert slik du gjorde, om det handlet om svensker eller dansker i innlegget. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det er klart du sier det nå når du blir konfrontert med det. Men jeg skal vedde en million på at du ikke hadde reagert slik du gjorde, om det handlet om svensker eller dansker i innlegget. Sikkert ikke like sterkt da disse ikke utgjør helt samme trusselbilde for samfunnet. Men jo, med utlendinger mener jeg jo utlendinger, ikke bare brune utlendinger. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Nasjonaldag er jo en dag for nasjonen. Altså norske flagg og drakter. ikke en dag for alle andre land og vifte med sine flagg og drakter. Det burde være rimelig logsik for alle. Eller? Det som er logisk for meg er at vi feirer at vi er et fritt land, som selv kan bestemme om vi vil ta inn mennesker fra alle verdens deler og innlemme dem i vårt land. Og det har vi valgt å gjøre. Og _kan_ gjøre, fordi vi er frie til det. Det er en ting å feire det, og da er det da helt naturlig at vi feirer det sammen med dem vi har invitert hit, på den ene eller den andre måten. Og at de tar på seg sine fineste festdrakter og feirer det samme. Norge er et fritt land. 0 Siter
Kvinnen med utopiene Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Sikkert ikke like sterkt da disse ikke utgjør helt samme trusselbilde for samfunnet. Men jo, med utlendinger mener jeg jo utlendinger, ikke bare brune utlendinger. Trusselbilde? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Ble du overrasket nå? :-) Jeg blei det! Positivt overraska, altså. 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det som er logisk for meg er at vi feirer at vi er et fritt land, som selv kan bestemme om vi vil ta inn mennesker fra alle verdens deler og innlemme dem i vårt land. Og det har vi valgt å gjøre. Og _kan_ gjøre, fordi vi er frie til det. Det er en ting å feire det, og da er det da helt naturlig at vi feirer det sammen med dem vi har invitert hit, på den ene eller den andre måten. Og at de tar på seg sine fineste festdrakter og feirer det samme. Norge er et fritt land. Det er på ingen måte alle i dette landet som har vært med å bestemt det nei. De fleste ville nok ikke invitert hit mange av de som har kommet hit. De har blitt tredd ned over hodet på oss. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Det er på ingen måte alle i dette landet som har vært med å bestemt det nei. De fleste ville nok ikke invitert hit mange av de som har kommet hit. De har blitt tredd ned over hodet på oss. *Fnis..* Ser for meg deg med en pakistaner bokstavelig talt tredd ned over hue! LOL!!!! 0 Siter
Gjest rystet og sjokkert Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 *Fnis..* Ser for meg deg med en pakistaner bokstavelig talt tredd ned over hue! LOL!!!! Du mener burka da? *lol* 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 18. mai 2006 Skrevet 18. mai 2006 Du mener burka da? *lol* Nope! Jeg så for meg deg med rumpa til en pakistaner tredd nedover deg... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.