Gå til innhold

Raser

Gjest Ulikheter mellom dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

så du tror menneskene i afrika ser like ut???

IGJEN driver du å tolker alt til noe helt annet enn det jeg skriver! Ja nå gir jeg opp og orker ikke svare deg mer.

Men hvor er det du vil da? Tror du jeg er opphengt i hudfarge? Du snakker jo mot deg selv her, ikke lett å forstå hva du mener. Virker bare som du skal prøve å gi meg et rarsisstempel.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

5

• bb71

4

• petter smart

4

• Cinnamona

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

herregud. det du sier henger ikke på geip!!

Og det du sier henger ikke på GREIP! Du motsier deg selv, aner ikke hva du mener engang jeg.

Gjest fridalida
Skrevet

Generelt er det visstnok mindre forskjeller mellom raser, enn det er mellom de forskjellige medlemmene innenfor de forskjellige rasene.

Og forsøk som har blitt gjort, feks i USA, heller til at de dårligere resultatene som afro-amerikanere får på intelligens-tester i stor grad kan tilskrives forskjeller i muligheter og kulturer. Dessuten har mennesker som er medlemmer av grupper som blir diskriminert, eller hvor det hersker mange negative stereotypier visstnok en tendens til å "leve opp" til disse stereotypiene ved tester, mens man ikke ser det samme i hverdagssituasjoner. Det gjelder feks kvinner og mattetester og sorte og intelligenstester.

Kan naturligvis ikke avskrive at det er noe i det du sier, men det er i alle fall ikke godt dokumentert. Heller det motsatte.

Alt i følge pensum i psykologi "grunnfag".

Og da tror jeg det er mye smartere av oss å gå ut i fra at mennesker er likeverdige, og at det ikke er vesensforskjeller feks i intelligens blant "rasene". OM hurtighet og rytme skyldes miljø eller gener er heller ikke sikkert, forresten.

petter smart
Skrevet

Det skal, som flere skriver, ganske store forskjeller til at man kan kalle det raser.

Menneskene er en rase, men det er forskjeller innen rasen.

Fysiske attributter er en. Vider har undersøkelser vist at mennesker fra et visst område i vest-afrika har bedre forutsetninger for å løpe fort. En stor majoritet av gode sprintere de siste 50 årene kommer fra et relativt lite område. Det kan ikke være tilfeldig.

Det er nok mange andre forskjeller på oss, men det er så lite PK å i det hele tatt forske på dette og det vil vi neppe finne ut noe mer av.

IQ målinger er veldig kulturavhengige og kunnskapsavhengige og gir ikke noe godt mål for egentlig intelligens.

Da må en heller se på hvilke krav naturen har satt til folk og som kan ha drevet utviklingen i visse retninger.

Mennesket kommer opprinnelig fra Afrika og har utvandrer derfra. Når de kom nordover og måtte overleve i sterk kulde, med lite mat osv., var det da enkelte typer trekk som overlevde? Krevde det ekstra intelligens eller styrke å overleve under slike forhold? Kanskje, og kanskje det kan forklare noe.

Problemet er at slik informasjon alltid vil bli brukt av rasister. At vi er forskjellige betyr ikke at noen er bedre enn andre, eller mer verdt. Vi vurderer ikke nordmenns verdi etter intelligens heller.

Skrevet

"Jeg er klok og du er dum, og da er vi ergo ikke av samme "rase"? Jeg er etnisk norsk, og du må være noe annet."

Du misforstår jo helt, og du vil ikke engang prøve å forstå hva jeg mener du bare blir blendet av noe du tror er rasisme. Nytter ikke diskutere slikt på et forum som ikke er spesialisert innen vitenskap og hvor folk kan litt, ser det nå.

"Eller på den annen side er det lite smart og veldig umodent av meg å skrive noe slikt som jeg skrev nå... Vel jeg er fortsatt etnisk norsk - men det er kanskje du også?"

Jeg forstår ikke hvor du vil? Jeg har da ikke sagt at noen rase er dårligere enn en annen, men de er ulike. Og hvor får du det fra at jeg har rakket ned på deg?

Verden er ikke klar for en slik diskusjon, ikke de som ikke greier å legge person til side og tenke ren vitenskap hvertfall.

Hjernen er ikke annerledes, der er cluet! Den blir påvirket ulikt, og har noe ulik grad av styrkeområder, men vi er alle født med en umoden hjerne som formes etter omgivelsene. De ytre trekk kan være biologisk betinget i større grad. Derfor latterliggjør jeg dine tanker. Beklager - det var ikke et særlig smart innlegg av meg dette.

Skrevet

Det skal, som flere skriver, ganske store forskjeller til at man kan kalle det raser.

Menneskene er en rase, men det er forskjeller innen rasen.

Fysiske attributter er en. Vider har undersøkelser vist at mennesker fra et visst område i vest-afrika har bedre forutsetninger for å løpe fort. En stor majoritet av gode sprintere de siste 50 årene kommer fra et relativt lite område. Det kan ikke være tilfeldig.

Det er nok mange andre forskjeller på oss, men det er så lite PK å i det hele tatt forske på dette og det vil vi neppe finne ut noe mer av.

IQ målinger er veldig kulturavhengige og kunnskapsavhengige og gir ikke noe godt mål for egentlig intelligens.

Da må en heller se på hvilke krav naturen har satt til folk og som kan ha drevet utviklingen i visse retninger.

Mennesket kommer opprinnelig fra Afrika og har utvandrer derfra. Når de kom nordover og måtte overleve i sterk kulde, med lite mat osv., var det da enkelte typer trekk som overlevde? Krevde det ekstra intelligens eller styrke å overleve under slike forhold? Kanskje, og kanskje det kan forklare noe.

Problemet er at slik informasjon alltid vil bli brukt av rasister. At vi er forskjellige betyr ikke at noen er bedre enn andre, eller mer verdt. Vi vurderer ikke nordmenns verdi etter intelligens heller.

Først må jeg rette deg til at mennsker er en art. Rase er undergruppen under art, og tydeligvis ikke helt bestemt om det er flere raser av oss.

"Problemet er at slik informasjon alltid vil bli brukt av rasister. At vi er forskjellige betyr ikke at noen er bedre enn andre, eller mer verdt. Vi vurderer ikke nordmenns verdi etter intelligens heller."

Ja, det er synd at slikt misbrukes, og hvorfor skulle en rase være mindre verdt bare fordi feks intelligensen var litt lavere? Hva er så skummelt med ulikheter?

Skrevet

Hjernen er ikke annerledes, der er cluet! Den blir påvirket ulikt, og har noe ulik grad av styrkeområder, men vi er alle født med en umoden hjerne som formes etter omgivelsene. De ytre trekk kan være biologisk betinget i større grad. Derfor latterliggjør jeg dine tanker. Beklager - det var ikke et særlig smart innlegg av meg dette.

Men innen hunderaser er det raser som er smartere enn de andre. Sikkert ikke mulig å finne ulikheter i hjernen, eller genene, men noen er smartere, raseavhengig. De lærer fortere feks.

petter smart
Skrevet

Generelt er det visstnok mindre forskjeller mellom raser, enn det er mellom de forskjellige medlemmene innenfor de forskjellige rasene.

Og forsøk som har blitt gjort, feks i USA, heller til at de dårligere resultatene som afro-amerikanere får på intelligens-tester i stor grad kan tilskrives forskjeller i muligheter og kulturer. Dessuten har mennesker som er medlemmer av grupper som blir diskriminert, eller hvor det hersker mange negative stereotypier visstnok en tendens til å "leve opp" til disse stereotypiene ved tester, mens man ikke ser det samme i hverdagssituasjoner. Det gjelder feks kvinner og mattetester og sorte og intelligenstester.

Kan naturligvis ikke avskrive at det er noe i det du sier, men det er i alle fall ikke godt dokumentert. Heller det motsatte.

Alt i følge pensum i psykologi "grunnfag".

Og da tror jeg det er mye smartere av oss å gå ut i fra at mennesker er likeverdige, og at det ikke er vesensforskjeller feks i intelligens blant "rasene". OM hurtighet og rytme skyldes miljø eller gener er heller ikke sikkert, forresten.

Prøver du å si at jenter kan matte??????

petter smart
Skrevet

Hvordan vet du at hjernene er like?

Skrevet

Du forstod tydeligvis overhodet ikke hva jeg mente.

Jeg tror faktisk ikke at du mente noen var bedre eller dårligere, og jeg vet selvfølgelig at det er genetiske forskjeller. Men jeg har altså hørt at vi mennesker ikke er genetisk ulike NOK til at vi kan deles opp i forskjellige raser.

Neandertalerne derimot, var en annen rase.

Sorry, men stemora mi er ikke en annen RASE enn meg, selv om hun har andre gener som gir en mørkere hudfarge og afro.

Søstra mi er ingen blandingshund.

Og jeg er ikke antirasistisk, hater jævla muslimutlendinger som glor sleskt på meg og tenker at jeg er et ligg. Det som er rasistisk er om jeg dømmer alle muslimske menn til å være slik.

Vi bruker altså ordet rasisme og rase feil, og det er kanskje ikke så nøye heller. Bare refererte til det programmet jeg så jeg... Og jeg føler det var riktig slik de sa det der.

Er det politisk ukorrekt å bruke ordet rase?

Jeg skriver på et amerikansk forum og for å melde seg inn der så får man spørsmål om hvilken rase man er og jeg svarer kaukasisk hvis noen der inne spør hva jeg er.

Dette er et helt vanlig sykdomsforum og ingen der inne reagerer. Folk skriver stadig at de er hispanic, african american, asien osv.

Skrevet

All viteskap kan misbrukes. Det blir imidlertid helt feil når du hevder at noe så til de grader menneskeskapt og menneskestyrt som moralske rettningslinjer skal kunne overstyre viteskapelige fakta.

Vi kan ikke politisk vedta at jorda er flat heller.

Dette påminner mye om debatten mellom kvinner og menn. "Vi er forskjellige, men er like mye verdt" Tull og tøys! Med én gang man trekker frem forskjeller, begynner man også å tenke i "best" og "dårligst". Og på samme måte som mellom kvinner og menn, vil man aldri kunne si hva som er medfødt og hva som er miljøbetinget før man har eksakt like oppvekstvilvår. Noe som antagelig aldri vil skje. Asiatere skårer forøvrig høyest på IQ-tester, og da høyere enn oss "vestlige". Hadde du vært like ivrig i diskusjonen om du visste at du var del av et folkeslag/rase/etnisk gruppe som skåret lavere enn andre?

Nysgjerrig hilsen,

Gjest linnelinn
Skrevet

Men hvor er det du vil da? Tror du jeg er opphengt i hudfarge? Du snakker jo mot deg selv her, ikke lett å forstå hva du mener. Virker bare som du skal prøve å gi meg et rarsisstempel.

nei, jeg har jo sagt flere ganger nå, at jeg IKKE tror du er rasist.

Påpeker kun en liten ting, og det er at forskere ikke mener vi er forskjellige genetisk nok til at ordet rase er riktig å bruke.

Ikke verre enn det.

Men du tåler tydeligvis ikke å bli rettet litt på...

Gjest fridalida
Skrevet

Prøver du å si at jenter kan matte??????

Naturligvis klar over at det er en drøy påstand, men det er nok det jeg prøver å si, ja :)

Skrevet

Etter WW2 har det av naturlige årsaker vært fullstendig tabu og snakke om, ennå mer forske på dette tema. Før krigen var det en vitenskap som alle andre i mange land, også Norge.

De fysiske kroppslige forskjeller er det vel liten disput om. Noen har mørkere hud, større kroppsbygging annerledes nese, mindre\mer hår osv. osv.

Det er også velkent at noen raser ikke tåler melk, mindre alkohol osv. av fysiske årsaker.

Når det hjelder den delen av kroppen som heter hjernen er det imidlertid politisk, (og ikke vitesnkapelig) vedatt at det ikke SKAL være noen som helst forskjell.

Slik er det bare, og det er lite å få gjort med et.

Tja -det er jo forskjell på IQ innenfor hver rase også - klart det er følsomt å få målt IQ'en.Det er letter å tåle at man har store ører, rødt hår, stor rompe eller svære nesebor - -enn å være dummere enn gjenomsnittet,,,,de fleste tror jo at de ligger over gjennomsnittet - noe som ikke går an :)

Skrevet

Tja -det er jo forskjell på IQ innenfor hver rase også - klart det er følsomt å få målt IQ'en.Det er letter å tåle at man har store ører, rødt hår, stor rompe eller svære nesebor - -enn å være dummere enn gjenomsnittet,,,,de fleste tror jo at de ligger over gjennomsnittet - noe som ikke går an :)

Teknisk sett går det vel an, dersom det fåtallet som er dummere enn gjennomsnittet trekker noe voldsomt ned! ;-)

Skrevet

Teknisk sett går det vel an, dersom det fåtallet som er dummere enn gjennomsnittet trekker noe voldsomt ned! ;-)

Ja, man må skille mellom gjennomsnitt og median.

Medianen har halvparten over og halvparten under.

Skrevet

Ja, det er jo sant! .)...der ser du hvor teit jeg er! hehe

Gjest Morsk
Skrevet

Dette påminner mye om debatten mellom kvinner og menn. "Vi er forskjellige, men er like mye verdt" Tull og tøys! Med én gang man trekker frem forskjeller, begynner man også å tenke i "best" og "dårligst". Og på samme måte som mellom kvinner og menn, vil man aldri kunne si hva som er medfødt og hva som er miljøbetinget før man har eksakt like oppvekstvilvår. Noe som antagelig aldri vil skje. Asiatere skårer forøvrig høyest på IQ-tester, og da høyere enn oss "vestlige". Hadde du vært like ivrig i diskusjonen om du visste at du var del av et folkeslag/rase/etnisk gruppe som skåret lavere enn andre?

Nysgjerrig hilsen,

Dumt spørsmål. Det du skriver er velkjent, så svaret er ja. Her er forøvrig litt å lese på dersom du er interresert i emnet:

http://www.lagriffedulion.f2s.com/testing.htm

Skrevet

Dumt spørsmål. Det du skriver er velkjent, så svaret er ja. Her er forøvrig litt å lese på dersom du er interresert i emnet:

http://www.lagriffedulion.f2s.com/testing.htm

Nå har jeg mange års utdanning innen blant annet dette feltet, men takk allikevel. Så skulle jeg vel egentlig "postet" innlegget mitt litt høyere opp, da det var ment til hovedinnlegger. Neste gang..

Skrevet

nei, jeg har jo sagt flere ganger nå, at jeg IKKE tror du er rasist.

Påpeker kun en liten ting, og det er at forskere ikke mener vi er forskjellige genetisk nok til at ordet rase er riktig å bruke.

Ikke verre enn det.

Men du tåler tydeligvis ikke å bli rettet litt på...

Joda, men du skrev så utrolig frem og tilbake og forvirrende, pluss at du tydelig viste at du ikke forstår begrepene rase og art, og da er dine argumenter litt dødfødte, siden du ikke en gang vet HVA du diskuterer om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...