Gå til innhold

Trist å se på utviklingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med å sette av litt tid til å avslutte leken? T.o.m et barn som er kjempetrett vil ikke hjem med en gang når det er midt i en lek.

Selvfølgelig veit jeg hvordan man gjør for at en unge skal takle overgangen mellom barnehage, evt SFO, og det å skulle gå hjem!

Hvor har du erfaring fra forresten? Siden du anklager meg for å lage dopmisbrukere, mener jeg?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lonelyP

24

• flisa

17

• Prozak

16

• Hawkwind

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest barent viktigst
Skrevet

Nei, han kan godt være med meg, han. Det er bare at det er _utrolig_ mye mer spennende å leike med kompisene enn å henge i skjørtet til mora. _OG_ mye mer sosialt utviklende for ham.

Hadde han bestandig villet være sammen med meg, villet bli hentet tidlig på skole/SFO, _DA_ hadde jeg blitt alvorlig bekymret.

Han er ikke en del av meg selvom jeg har født ham, han er et selvstendig individ med sine egne venner og sitt eget liv. Og det tror jeg er sunt.

Det som er mest sosialt utviklende for barn er å være sammen med mennesker i alle aldre. Mange barn har alt for lite kontakt med eldre.

Dessuten trenger de å ha en rollemodell og noen å se etter for hvordan han skal være i samfunnet. Å bare være sammen med kamerater er nok best for de som har "dårlige" foreldre. Barn trenger absolutt å være sammen med voksne som ser de også.

Skrevet

Det som er mest sosialt utviklende for barn er å være sammen med mennesker i alle aldre. Mange barn har alt for lite kontakt med eldre.

Dessuten trenger de å ha en rollemodell og noen å se etter for hvordan han skal være i samfunnet. Å bare være sammen med kamerater er nok best for de som har "dårlige" foreldre. Barn trenger absolutt å være sammen med voksne som ser de også.

Har jeg skrevet at han "bare " er sammen med kamerater?

Angelica :o)
Skrevet

He he..og det er jo heller ingen voksne på skolen, sfo eller i hjemmet..

Gjest barnet viktigst
Skrevet

Selvfølgelig veit jeg hvordan man gjør for at en unge skal takle overgangen mellom barnehage, evt SFO, og det å skulle gå hjem!

Hvor har du erfaring fra forresten? Siden du anklager meg for å lage dopmisbrukere, mener jeg?

Har ikke anklaget deg for noe som helst. Hvorfor skulle jeg gidde å kaste bort tid på å skrive dette om det ikke var velmenende råd?

Skrevet

Har ikke anklaget deg for noe som helst. Hvorfor skulle jeg gidde å kaste bort tid på å skrive dette om det ikke var velmenende råd?

Guttungen er slett ikke kjempetrøtt når jeg henter ham på SFO, da fyker han som regel rett ut for å leike eller sykle eller hoppe på trampoline når han kommer hjem.

Gjest barnet viktigst
Skrevet

Guttungen er slett ikke kjempetrøtt når jeg henter ham på SFO, da fyker han som regel rett ut for å leike eller sykle eller hoppe på trampoline når han kommer hjem.

Det er greit det. Men bare ikke glem at mange psykiatere og psykologer mener det er viktig at barn kjeder seg. Skal vedde på at NHD mener det samme. Det viktigste er at du vet det. Mere har ikke jeg og si.

Skrevet

Det er greit det. Men bare ikke glem at mange psykiatere og psykologer mener det er viktig at barn kjeder seg. Skal vedde på at NHD mener det samme. Det viktigste er at du vet det. Mere har ikke jeg og si.

Jadda, men han trenger vel ikke å dra tidlig hjem fra SFO fordi han skal kjede seg??

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1148243863' post='3124106]

He he..og det er jo heller ingen voksne på skolen, sfo eller i hjemmet..

Niks ingen voksne noe sted, og det er jo bare mamma som må være hjemme ikke sant?

Læreren, treneren på fotballaget, spillelæreren i kulturskolen, dirigenten i koret, pappa'n til kameraten, osv osv. De teller ikke.

Ei heller pappa, besteforeldre, tanter eller naboer.

Skrevet

Må du ta deg en bolle...!

Barn utvikler seg gjennom lek, og hvem leker man med? Kamerater som er jevnaldrende selvsagt. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være. Det finnes ingen som har blitt dopmisbrukere fordi de ikke har kjedet seg når man var barn. Dummeste jeg har hørt noensinne. Når man er barn virker tiden mye langsommere enn når man blir voksen. En dag for et barn er lang, tror nok ikke det finnes barn som aldri finner tid til å kjede seg. Så det er nok langt fra verdens undergang om en gutt heller blir på sfo og leker med kompiser enn å bli med mor på butikken og skriker for å få sjokolade og får sukkersjokk og derfor blir narkis når han blir stor.

Skrevet

Må du ta deg en bolle...!

Barn utvikler seg gjennom lek, og hvem leker man med? Kamerater som er jevnaldrende selvsagt. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være. Det finnes ingen som har blitt dopmisbrukere fordi de ikke har kjedet seg når man var barn. Dummeste jeg har hørt noensinne. Når man er barn virker tiden mye langsommere enn når man blir voksen. En dag for et barn er lang, tror nok ikke det finnes barn som aldri finner tid til å kjede seg. Så det er nok langt fra verdens undergang om en gutt heller blir på sfo og leker med kompiser enn å bli med mor på butikken og skriker for å få sjokolade og får sukkersjokk og derfor blir narkis når han blir stor.

:-) enig!

Kan'ke du ta å legge det under h*n derre "barent viktigst" så h*n får se det på lista si?

Skrevet

:-) enig!

Kan'ke du ta å legge det under h*n derre "barent viktigst" så h*n får se det på lista si?

Ops... :o) Will do.

Skrevet

Må du ta deg en bolle...! Barn utvikler seg gjennom lek, og hvem leker man med? Kamerater som er jevnaldrende selvsagt. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være. Det finnes ingen som har blitt dopmisbrukere fordi de ikke har kjedet seg når man var barn. Dummeste jeg har hørt noensinne. Når man er barn virker tiden mye langsommere enn når man blir voksen. En dag for et barn er lang, tror nok ikke det finnes barn som aldri finner tid til å kjede seg. Så det er nok langt fra verdens undergang om en gutt heller blir på sfo og leker med kompiser enn å bli med mor på butikken og skriker for å få sjokolade og får sukkersjokk og derfor blir narkis når han blir stor.

Skrevet

Jeg vil ikke si at man gjør det en tjeneste - i alle fall ikke mer enn barna gjør sine adoptivforeldre når de kommer etter årevis, for mange, med ønsker og forsøk på å få barn. Sånn sett tror jeg barna og foreldrene gjør hverandre en tjeneste, og "redder" hverandre.

Men jeg skjønner hva du mener - man gir et barn muligheten til et bedre liv når man tar det inn i en familie. Og adopsjon er jo først og fremst et middel for å gi barn det beste mulige livet de kan få. At det også skaper mange lykkelige foreldre er en fantastisk bieffekt.

Jeg har tenkt litt på dette med barn/ikke barn/egoisme etter denne debatten pluss noen andre som går her inne. Jeg er helt enig i at både det å få barn og det å ikke få barn er valg som bunner i egoisme for egen del. Men når man har barn, lærer man rimelig kjapt å sette noen andre foran seg selv. Så jeg tror kanskje folk som får barn blir mindre egoistiske på sikt. Jeg har i alle fall lært et par-tre ting jeg ikke lærte i alle mine år som single (var 33 da jeg fikk det første barnet). Men - så er det en "deilig" lærdom det også, da - som jeg absolutt ikke ville vært foruten. Så jeg ender vel egentlig opp som en kjempe-egoist uansett hvordan jeg snur og vender på det... :)

Det er helt sant -egoismen renner fort av den når man blir forelsket i en liten Pluttsak -en forelskelse som varer livet ut ;)

Skrevet

Det er da ikke så galt, mye bedre at de er der under oppsikt. Etter min mening skulle det vært døgnåpent slik som mange steder i Sverige. da hadde det vært til nytte for skiftarbeidere, deltidsansatte og folk med ubekvem arbeidstid. Ungene kunne da være der den tiden det er nødvendig og tiden på ordningen ble kanskje kortere eller mer som et hjem, men det igjen krever at de som jobber der bryr seg om dem.

Dette måtte være en bra løsning for å få personale i sykehus og foretninger som har håpløse åpningstider. I dag er det alt for mange barn som passer hverandre, dag og natt, jeg har mange eksempler på det, det er ikke bra. Det er ikke alltid det er best å være i hjemmemiljøet.

Gjest Sebana
Skrevet

Niks ingen voksne noe sted, og det er jo bare mamma som må være hjemme ikke sant?

Læreren, treneren på fotballaget, spillelæreren i kulturskolen, dirigenten i koret, pappa'n til kameraten, osv osv. De teller ikke.

I en undersøkelse så svarte barn at de godt kunne tenke seg en fjernkontroll de kunne klikke på når de ønsket seg voksne, men at de slapp å ha dem hengende over seg når de lekte med venner og kamerater.

Kanskje de svarene burde respekteres.

Gjest Sebana
Skrevet

I en undersøkelse så svarte barn at de godt kunne tenke seg en fjernkontroll de kunne klikke på når de ønsket seg voksne, men at de slapp å ha dem hengende over seg når de lekte med venner og kamerater.

Kanskje de svarene burde respekteres.

Gjest LionQueen
Skrevet

Mine barn og mange andre vokser/vokste opp med mamma og pappa. Filosofering rundt at barn er lojale passer ikke rundt voksne barn. Barn er lojale mot foreldrene sine, men de er ikke nødvendigvis lojale når de blir voksne. Mine barn er voksne.

Ja jeg har fått høre at det er noe eget med mor. Det sier gjerne damer som angriper andre fordi de forsvare seg selv.

Jeg angriper ikke deg og jeg forsvarer ikke meg! Jeg bare kommer med tanker rundt det her. Om vi og alle andre kanskje hadde gjort det bedre for barna våre, og oss selv, hvis vi hadde jobbet mindre. Gjort er gjort, så det kan ikke gjøres om. Men en kan jo tenke om det.

Barn er lojale som voksen også. Som barn sier de ingenting hvis mamma og pappa ikke er greie. De tier. Når de blir voksne, så tier de fortsatt overfor foreldrene, men de forteller til andre. De anklager ikke foreldrene øyne til øyne altså. Men de utleverer foreldrene til andre.

Så du har jo rett i at voksne barn ikke lenger er lojale. Det er sant det. Men sikkert også sunt. Min mann og jeg har feks delt både gode og vonde barndomsminner. Fått det ut. Det har vært godt. Men ingen av oss kunne tenkt oss å belaste våre foreldre med disse minnene.Som forøvrig ikke er noe spesielt galt, men slikt alle har noe av i bagasjen. Hvorfor skulle vi det? De gjorde så godt de kunne de, utifra de forutsetningene de hadde. Og det gjør også vi. Men når det gjelder oppdragelse av barn er det dumme at en ikke ser om en gjorde riktig før det er for sent. Da er barna voksne, og en begynner å tenke. Alle barn er også forskjellige. og foreldrene har litt av en oppgave hvis en alltid skal gjøre det 'rette'. Derfor synes jeg det er veldig artig å filosofere over slikt. Du må ikke ta deg nær av det. Da drar jeg jo isåfall meg selv med, klager over meg selv også.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Mener du at man heller skal skulke jobben for å hente barna tidligere?

Skrevet

Bra for deg, da. Da har du ihverfall en jobb:) - Og det har vel de foreldrene, som har barna på SFO og.

De jobber antageligvis for å gi barna det de trenger. Og det er din jobb, og gjøre tiden for ungene best mulig:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...