Gå til innhold

Trist å se på utviklingen

Anbefalte innlegg

Gjest Sebana
Skrevet

Jeg angriper ikke deg og jeg forsvarer ikke meg! Jeg bare kommer med tanker rundt det her. Om vi og alle andre kanskje hadde gjort det bedre for barna våre, og oss selv, hvis vi hadde jobbet mindre. Gjort er gjort, så det kan ikke gjøres om. Men en kan jo tenke om det.

Barn er lojale som voksen også. Som barn sier de ingenting hvis mamma og pappa ikke er greie. De tier. Når de blir voksne, så tier de fortsatt overfor foreldrene, men de forteller til andre. De anklager ikke foreldrene øyne til øyne altså. Men de utleverer foreldrene til andre.

Så du har jo rett i at voksne barn ikke lenger er lojale. Det er sant det. Men sikkert også sunt. Min mann og jeg har feks delt både gode og vonde barndomsminner. Fått det ut. Det har vært godt. Men ingen av oss kunne tenkt oss å belaste våre foreldre med disse minnene.Som forøvrig ikke er noe spesielt galt, men slikt alle har noe av i bagasjen. Hvorfor skulle vi det? De gjorde så godt de kunne de, utifra de forutsetningene de hadde. Og det gjør også vi. Men når det gjelder oppdragelse av barn er det dumme at en ikke ser om en gjorde riktig før det er for sent. Da er barna voksne, og en begynner å tenke. Alle barn er også forskjellige. og foreldrene har litt av en oppgave hvis en alltid skal gjøre det 'rette'. Derfor synes jeg det er veldig artig å filosofere over slikt. Du må ikke ta deg nær av det. Da drar jeg jo isåfall meg selv med, klager over meg selv også.

Jeg tar meg ikke nær av det, og selvsagt har alle gode og onde minner. Det jeg svarer på er at jeg tror ikke et øyeblikk på at mine barn har onde minner fordi de gikk i barnehage. De var ikke uten mor og far. Jeg vet en del om hvor smerten ligger både hos meg og dem, og det har ingenting med min jobb eller andres å gjøre. Filosofere kan du, men du blander noe sammen her. Du beviser ikke for meg at det er negativt at mødre jobber utenfor hjemmet, og at barn i dag har mere onde minner enn før.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 228
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lonelyP

24

• flisa

17

• Prozak

16

• Hawkwind

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Barn trenger å kjede seg langt mere enn det de gjør i dag.

Det er ikke bra for barn at det skal skje noe hele tiden. Hva når de blir større og det ikke er så mye å finne på som er morsomt? Hvordan skal de da takle å kjede seg når de nesten aldri har gjort det før? Noen mener at det kan være en årsak til at noen begynner med stoff. De har vært vant til at noe skal skje hele tideog ser dermed som stoff en måte å skaffe seg et kick på.

La barna finne ut hvordan de skal takle kjedsomhet så går det bedre senere også,

Nå er ikke SFO akkurat et sted der det er "program" hele tiden. Jeg tror nok evnen til å kjede seg og deretter finne på noe selv, utvikles helt greit der også, ikke bare hjemme.

Dessuten er ikke døgnet slutt for skolebarn når de kommer hjem fra SFO. De har likevel mange timer i uka til å ta egne initiativ.

Jeg har en sønn som er omtrent som GAs. Han går hjem fra SFO selv (nå som det er lyst om ettermiddagen) sammen med jevnaldrende når det nærmer seg middagstid. Jeg tror faktisk han lærer en god del av det - mer enn om vi skulle hente ham hjem så tidlig vi kan. Da havner han lett foran en skjerm fram til middag, noe som ikke trenger å være så utviklende at det gjør noe.

Gjest LionQueen
Skrevet

Jeg tar meg ikke nær av det, og selvsagt har alle gode og onde minner. Det jeg svarer på er at jeg tror ikke et øyeblikk på at mine barn har onde minner fordi de gikk i barnehage. De var ikke uten mor og far. Jeg vet en del om hvor smerten ligger både hos meg og dem, og det har ingenting med min jobb eller andres å gjøre. Filosofere kan du, men du blander noe sammen her. Du beviser ikke for meg at det er negativt at mødre jobber utenfor hjemmet, og at barn i dag har mere onde minner enn før.

Nei, det er klart, jeg tenkte nok ikke spesifikt på barnehage. Det synes jeg er en flott ting. Jeg hadde allikevel ikke hatt verken kreativitet eller ork til å gjøre så mye bra for barna som de gjorde der.

Men for min del, så ser jeg vel i ettertid at en av ungene mine nok hadde trengt meg mer hjemme. De andre gikk det helt greit for. Unger er forskjellige de også. Sensitive på forskjellige områder. Mendet skjønte jeg ikke den gangen. Eller ville jeg ikke se det?

Gjest kanarita
Skrevet

Det er greit det. Men bare ikke glem at mange psykiatere og psykologer mener det er viktig at barn kjeder seg. Skal vedde på at NHD mener det samme. Det viktigste er at du vet det. Mere har ikke jeg og si.

Må le litt! Skal man liksom hente barnet hjem slik at det må kjede seg?? Du har nok misforstått litt. Poenget er at man ikke skal underholde barna hele tiden, men det er bare positivt at barna underholder hverandre og har leken igang.

Gjest Kanarita
Skrevet

Det som er mest sosialt utviklende for barn er å være sammen med mennesker i alle aldre. Mange barn har alt for lite kontakt med eldre.

Dessuten trenger de å ha en rollemodell og noen å se etter for hvordan han skal være i samfunnet. Å bare være sammen med kamerater er nok best for de som har "dårlige" foreldre. Barn trenger absolutt å være sammen med voksne som ser de også.

Så vidt jeg vet så er det voksne som jobber på sfo...

Men du virker ikke helt god. Merkelige ting du kommer med.

kakki1365380609
Skrevet

Nope :-)

Man får barn fordi naturen er laget slik at vi har en iboende trang til å videreføre genene våre og sikre artens fremtid. (egoistisk nok)

Det er derfor det er kjekt å ha sex og man blir glad i barna for å gjøre det man kan for at de skal lykkes og videreføre genene sine når de blir kjønnsmodne.

Dette avkommet skal også ha tak over hodet, mat og klær, og det er ikke alle som synea at et telt i hagen til besteforeldrene, egenprodusert mat og striesekker er godt nok for barna sine. Da må man jobbe det man kan for å sikre fremtiden.

Kom igjen den dagen du har fått to-tre barn og fortell meg hvordan du løser hverdagen, ihvertfall dersom du ikke har en rik mann som forsørger deg og ungene.

Gjest barnets viktigst
Skrevet

Må le litt! Skal man liksom hente barnet hjem slik at det må kjede seg?? Du har nok misforstått litt. Poenget er at man ikke skal underholde barna hele tiden, men det er bare positivt at barna underholder hverandre og har leken igang.

Er man ikke helt god om man ikke er enig med deg? Huffa meg! Selv har jeg ingen hensikt med å såre andre noe du tydligvis har!

Sier ting i beste mening, synd det skal taes så personlig.

Når det er sagt så syns jeg det er svært lenge for en seksåring å være borte 9-10 timer hver dag. Barn trenger også hvile seg litt og koble av hjemme. Ang. det å kjede seg så var det GA som sa hun ikke ville ha ham med på butikken fordi han syns det var kjedelig. Har sett mange foreldre som er så¨redde for at barna skal kjede seg. Utfra det jeg har lært så er det helt feil og ikke kunne la de kjede seg.

Skrevet

Flere burde da kanskje heller kjøpt seg en rimeligere bolig, gått litt ned i standard og ned i stilling. Forstår eneforsørgere men de fleste med to intekter kan klare seg med mindre om de virkelig vil.

Tja, det kommer an på det da.

Hva slags jobber de har, og hvor de bor.

Et par hvor begge jobber som vaskehjelper har få valgmuligheter; mens par hvor begge er bedriftsøkonomer i jobb har helt andre valgmuligheter.

Verden og virkeligheten er litt mer komplisert enn hva du legger opp til i din beskrivelse, serru.

Skrevet

Hun ser det fra barnets side. Flere burde kanskje se litt til hva fagfolk/ansatte i SFO og barnehage sier før de går i forsvar. Hva mener andre som jobber på SFO? Er det mange som ser det samme som trådstarter er det viktig å ta på alvor det som sies. Er det veldig delte meninger så blir det noe annet.

Det er synd at dette knapt kan diskuteres og at så mange skal gå i forsvar med en gang.

Problemstillingen vinkles helt feil fra trådstarter.

Holdningen om at alle kan sørge for å tilbringe mer tid med barna (ha dem mindre på SFO) er rett og slett ikke korrekt, og basert på fri fantasi.

Enkelte har slike muligheter ja, og flere av dem burde benyttet muligheten ja; men for det store flertall er ikke virkeligheten slik.

Den generelle problemstillingen er interessant (hvorfor må barna være så mye på SFO - og hvilke løsninger finnes til dette?), men den biten viser trådstarter svært liten interesse for - for å si det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...