Gå til innhold

Hvilke typer mat inneholder jern?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Produkter med blod i.

Blodklubb er vel ikke så veldig godt, men en jernbombe.

Spiker, skruer og muttere er det jern i :-)

"Hvad man kan spise og drikke for at få mere jern gennem kosten?

• Kød – der er meget jern i kød og mest i rødt kød som okse, kalv, and, struds og vildt.

• Indmad – lever og hjerter. F.eks. er leverpostej en god kilde.

• Brød og andre kornprodukter, især brød, der er groft, langtidshævet eller lavet på surdej (eksempelvis ciabattabrød og rugbrød). Bager du selv, kan du tilsætte f.eks. sesamfrø eller hvedeklid, der også indeholder meget jern.

• Rosiner, svesker, dadler, figner samt mandler og nødder er jernholdige. En nem måde at få lidt mere jern på er at blande f.eks. mandler og rosiner som en lille snack.

• Bønner og linser er et godt supplement til kosten. De er gode at blande i salat, og er man vegetar, er de også en god erstatning for kød, da de både er meget jernholdige og indeholder meget protein.

• Rødvin indeholder jern, og et glas i ny og næ er en dejlig måde at få mere jern på."

Produkter med blod i.

• Kød – der er meget jern i kød og mest i rødt kød som okse, kalv, and, struds og vildt.

• Brød og andre kornprodukter, især brød, der er groft, langtidshævet eller lavet på surdej (eksempelvis ciabattabrød og rugbrød). Bager du selv, kan du tilsætte f.eks. sesamfrø eller hvedeklid, der også indeholder meget jern.

• Rosiner, svesker, dadler, figner samt mandler og nødder er jernholdige. En nem måde at få lidt mere jern på er at blande f.eks. mandler og rosiner som en lille snack.

• Bønner og linser er et godt supplement til kosten. De er gode at blande i salat, og er man vegetar, er de også en god erstatning for kød, da de både er meget jernholdige og indeholder meget protein.

• Rødvin indeholder jern, og et glas i ny og næ er en dejlig måde at få mere jern på."

Rødvin er godt.

Annonse

Gjest baremei

Hei!

Spesielt gode jernkilder er kjøtt, lever/leverpostei og blodpudding.

Jernberikningen av vanlig brunost er tatt bort, bare Litagos ost berikes fortsatt.

Grønne bladgrønnsaker og korn inneholder en del jern, men jern i vegetabilier tas ikke like lett opp i kroppen som jern fra animalier.

Vil du maksimere kroppens jernopptak, spiser du en matvare rik på C-vitamin (appelsinjuice f.eks.) sammen med den jernholdige.

Melk/kalcium, kaffe og te hemmer derimot jernopptaket.

Gjest LucySky

Brokkoli, leverpostei, ja..... grønnsaker tror jeg inneholder jern. Kjøtt. Rødbeter.

Da jeg var gravid, spurte jeg legen om jeg ikke kunne spise persille i stedet for å ta jerntabletter. Da svarte han at ok, men da må du spise et trillebårlass om dagen med persille, da.

Poenget mitt er at man skal spise MYE av jernholdige matvarer om det skal monne.

Blodpudding er godt, det.

:)

Produkter med blod i.

Jøss, visste ikke at rosiner og mandler var så jernholdige? Det var gode nyheter for barna mine!

Annonse

Gjest Aimabel

Grønne grønsaker, brunost og leverpostei er gode jernkilder. Kanskje også prim - i alle fall litago sin tror jeg. Visstnok skal også brød, kornprodukter, storfekjøtt, fjærfe og skalldyr inneholde bra med jern.

kun litago-brunost inneholder jern. De har sluttet å tilsette jern i andre brunoster

Gjest også hatt jernmangel...

spinatsuppe av frisk spinat! Da er det mulig å få i seg en stor dose spinatblader, uten at man føler seg som en ku.

grove kornprodukter gjerne rug

havregryn

hvetekli

bønner!

avokado

blåskjell

fenalår

kjøttdeig (faktisk mer jern her enn i karbonadedeig)

storfekjøtt, helst stekt/kokt i jerngryte

Gjest blue cucumber

spinatsuppe av frisk spinat! Da er det mulig å få i seg en stor dose spinatblader, uten at man føler seg som en ku.

grove kornprodukter gjerne rug

havregryn

hvetekli

bønner!

avokado

blåskjell

fenalår

kjøttdeig (faktisk mer jern her enn i karbonadedeig)

storfekjøtt, helst stekt/kokt i jerngryte

Får jeg kjøpt spinatsuppe noe sted?

Eller må jeg lage det selv?

Gjest også hatt jernmangel

Får jeg kjøpt spinatsuppe noe sted?

Eller må jeg lage det selv?

det er ikke vanskelig å lage selv. Frisk spinat har mest næringsstoffer.

Jeg bruker en pose spinat. koker opp jevning av 3ss mel, 1dl melk, 2ss margarin. Så koker jeg opp en liter kjøttbuljong. Tilsetter buljongen i jevningen, og har i spinaten. Så kjører jeg hele suppa i en blender, og koker opp igjen etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...