Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til en tett, fin hekk ca 1,5-2,5 meter høy?

Skal brukes som "skjerming" fra glanete nabo.

Fortsetter under...

Skrevet

En kraftig tujahekk ville jeg valgt. Den er vintergrønn og hvis du kjøper de som har litt høyde så får du skjermet for naboen denne sommeren.

Gjest LucySky
Skrevet

En kraftig tujahekk ville jeg valgt. Den er vintergrønn og hvis du kjøper de som har litt høyde så får du skjermet for naboen denne sommeren.

Hvis du ikke vil ha tuja, går det jo an å velge en løvfellende hekk (jeg personlig syns tuja ikke er noe særlig, da). For eksempel sibirertebusk, den vokser fort og blir tett og høy med gule blomster i juni og frø som spretter alle vegne i august.

Eller alperips, ser ut som store ripsbusker med tett, grønt bladverk.

Eller vanlig granhekk. Klipp den hvert år og den blir tett som en vegg.

Skrevet

Hvis du ikke vil ha tuja, går det jo an å velge en løvfellende hekk (jeg personlig syns tuja ikke er noe særlig, da). For eksempel sibirertebusk, den vokser fort og blir tett og høy med gule blomster i juni og frø som spretter alle vegne i august.

Eller alperips, ser ut som store ripsbusker med tett, grønt bladverk.

Eller vanlig granhekk. Klipp den hvert år og den blir tett som en vegg.

Jeg vet ikke om vi vil ha en løvfallende hekk. Mot naboen har vi nå et nettinggjerde (som brytes ned av snø hvert år), og nedenfor er det rett ned. Dessuten tror jeg ikke kjerringa ved siden av blir så blid om det faller ned til henne....

Skrevet

Svartsurbær er fine, synes jeg. Jeg liker ikke tuja.

Det er lurt å høre på et lokalt hagesenter, få tips om ha som egner seg der du bor. Solforhold mm betyr en del for om hekken trives. Hekk er ganske dyrt å opparbeide, såd et er jo greit om man lykkes på første forsøk.

Gjest ikke berberis!
Skrevet

Uansett hva du ender opp med, - ikke kjøp berberis!

Det er noe av det jævligste jeg vet, og er et rent ville helvete å få fjernet igjen! For ikke å snakke om vedlikeholdet av den stikkedritten! Har en lang, lang rekke av disse buskene på tomta her og skulle mer enn gjerne vært kvitt dem en gang for alle. Men da må jeg nok bruke dynamitt, og da går vel huset i samme slengen...

En positiv ting skal jeg likevel nevne; den er effektiv mot inntrengere! Det er nok ikke den tjuvradden i verden som orker å forsere en slik hekk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...