Gå til innhold

Hva er fordelen med jerngryter?


Gjest middager

Anbefalte innlegg

Gjest middager

Ser at slike jerngryter i svindyre. De er også veldig tunge.

Hva er egentlig vitsen med å ha slike jerngryter? Er det riktig at det også blir mere jern i maten ved bruk av slike gryter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aimabel

ja, det stemmer! Det er veldig sunt å koke i jerngryte. Og så har du den for livet, den går i arv! Supersolid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ruster, blir det mye jern i maten. ellers ikke så mye.

Støpejern tåler veldig mye varme, og slitasje. Metallet er ikke giftig, slik som aluminium, og tåler mye juling fra redskaper. Tåler også hundre år i stekeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det stemmer! Det er veldig sunt å koke i jerngryte. Og så har du den for livet, den går i arv! Supersolid

Jeg har en som er nesten 100 år. Har fått dreid bunnen flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg har en som er nesten 100 år. Har fått dreid bunnen flat.

kult! Jeg har brukt teflonbelegg, titan, alt mulig, men DET blir dyre panner det! De holder jo ikke lenge. Bra å investere i en skikkelig jerngryte og en jernpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

en til fordel, jern leder varme, slik at du ikke trenger å bruke en plate med samme diameter som plata. Steker jevnt. Og så holder maten seg varm oppi gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

en til fordel, jern leder varme, slik at du ikke trenger å bruke en plate med samme diameter som plata. Steker jevnt. Og så holder maten seg varm oppi gryta.

-"plate med samme diameter som plata"

oissann! En GRYTE med samme diameter som plata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult! Jeg har brukt teflonbelegg, titan, alt mulig, men DET blir dyre panner det! De holder jo ikke lenge. Bra å investere i en skikkelig jerngryte og en jernpanne.

Kjæresten har en stekepanne i støpjern og den er så tung at jeg knapt klarer å løfte den. Skal jeg helle av f.eks. stekt kjøttdeig så må han komme og hjelpe meg, ikke faen om jeg klarer å holde panna med en hånd og skrape utav med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være veldig forsiktig med å bruke jernpanner/-gryter på keramisk topp. Jerngryter kan ripe opp overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Kjæresten har en stekepanne i støpjern og den er så tung at jeg knapt klarer å løfte den. Skal jeg helle av f.eks. stekt kjøttdeig så må han komme og hjelpe meg, ikke faen om jeg klarer å holde panna med en hånd og skrape utav med den andre.

Ja, de er tunge, du skal ikke hive pannekakene i taket hvis du har jernpanne :-D samboern min var elendig til å steke biff, helt til jeg kjøpte en grillpanne i jern. Men nå blir biffen bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er tunge, du skal ikke hive pannekakene i taket hvis du har jernpanne :-D samboern min var elendig til å steke biff, helt til jeg kjøpte en grillpanne i jern. Men nå blir biffen bra!

Den jernpanna han har er fullstendig uegnet til pannekaker. De bare setter seg fast og den er for dyp til at man kommer nedi med stekespade for å få snudd pannekaka. Derfor bruker vi en billig teflonpanne til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Man må være veldig forsiktig med å bruke jernpanner/-gryter på keramisk topp. Jerngryter kan ripe opp overflaten.

oissann! Det gjør vi. Men vi er ikke så nøye på det da. Egentlig synes jeg ikke om arbeidsredskaper som ikke tåler en støyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oissann! Det gjør vi. Men vi er ikke så nøye på det da. Egentlig synes jeg ikke om arbeidsredskaper som ikke tåler en støyt.

Det blir dyrt da, om du må kjøpe ny koketopp fordi den du har blir ødelagt? Eller blir den ikke ødelagt, bare stygg av alle ripene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sirikat

Ville ikke kjøpt en jerngryte, men en jernpanne er kjekt til visse ting. Biff blir best i jernpanna, da den tåler høye temperaturer uten å bli ødelagt. Pannekaker er blir også luftigere i jernpanne. Men bortsett fra kjøtt og pannekaker, så ser jeg ingen fordeler med jernpanne kontra titan.

Forresten, det er nesten ingen som mangler jern mer, så det er ingen grunn til å bruke jerngryter/panner. Mange får faktisk for mye jern via kosten nå (det er derfor det ikke er jern i brunost mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det blir dyrt da, om du må kjøpe ny koketopp fordi den du har blir ødelagt? Eller blir den ikke ødelagt, bare stygg av alle ripene?

jernpanna mi har et slags belegg under da, jeg har ikke oppdaget noe riper etter den. Men så kjører jeg den ikke rundt på toppen heller da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jernpanna mi har et slags belegg under da, jeg har ikke oppdaget noe riper etter den. Men så kjører jeg den ikke rundt på toppen heller da

Kjører vel ikke panner rundt jeg heller, men det er jo ikke så lett å unngå at de flyttes litt innimellom.

Men kanskje nyere jernpanner har det belegget under som du nevner, og ikke eldre jernpanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middager

Hvis de ruster, blir det mye jern i maten. ellers ikke så mye.

Støpejern tåler veldig mye varme, og slitasje. Metallet er ikke giftig, slik som aluminium, og tåler mye juling fra redskaper. Tåler også hundre år i stekeovn.

Tåler den oppvaskemaskin? Vet dere om man kan bruke zalo når man vasker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Ville ikke kjøpt en jerngryte, men en jernpanne er kjekt til visse ting. Biff blir best i jernpanna, da den tåler høye temperaturer uten å bli ødelagt. Pannekaker er blir også luftigere i jernpanne. Men bortsett fra kjøtt og pannekaker, så ser jeg ingen fordeler med jernpanne kontra titan.

Forresten, det er nesten ingen som mangler jern mer, så det er ingen grunn til å bruke jerngryter/panner. Mange får faktisk for mye jern via kosten nå (det er derfor det ikke er jern i brunost mer)

Mange jenter/fertile kvinner mangler faktisk jern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Kjører vel ikke panner rundt jeg heller, men det er jo ikke så lett å unngå at de flyttes litt innimellom.

Men kanskje nyere jernpanner har det belegget under som du nevner, og ikke eldre jernpanner.

det er godt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult! Jeg har brukt teflonbelegg, titan, alt mulig, men DET blir dyre panner det! De holder jo ikke lenge. Bra å investere i en skikkelig jerngryte og en jernpanne.

Ikke vaske med såpe, kun varmt vann og skrubb, ellers sitter maten som skrudd fast i den, og den ruster. Ingen bakterier overlever på/i en jerngryte likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...