Gå til innhold

Hva er fordelen med jerngryter?


Gjest middager

Anbefalte innlegg

Tåler den oppvaskemaskin? Vet dere om man kan bruke zalo når man vasker den?

Ikke såpe, og ikke oppvaskmaskin.

Bare evt litt matolje og en skrubb, og så skylle i varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten har en stekepanne i støpjern og den er så tung at jeg knapt klarer å løfte den. Skal jeg helle av f.eks. stekt kjøttdeig så må han komme og hjelpe meg, ikke faen om jeg klarer å holde panna med en hånd og skrape utav med den andre.

Kan du ikke bole og trene litt?

Med jernpanner.

Dessuten er de fine å klinke til folk du ikke er enige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bole og trene litt?

Med jernpanner.

Dessuten er de fine å klinke til folk du ikke er enige med.

Nah - noe må man da bruke disse mannfolka til og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er at jern er tungt, og dermed blir gryta fort varm. Den holder også lenge på varmen, dermed er den utmerket til taco-kjøtt, f.eks!

Jeg bruker min arvede jerngryte kjempemasse! Og den blir det ikke riper etter, såvidt jeg kan se! (Og jeg har akkurat hatt en runde med _grundig_ vask av ovnen...*hehe*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døm trengte noen fendere på danskebåten?

Du mener jeg skulle sende kjæresten som fender på danskebåten? Tja... Da er det nok mer bruk for en som har litt mer kjøtt og fett på beina enn ham. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener jeg skulle sende kjæresten som fender på danskebåten? Tja... Da er det nok mer bruk for en som har litt mer kjøtt og fett på beina enn ham. ;o)

Du får feten opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feten opp litt.

Nytter ikke, det legger seg kun rundt midja, resten forblir like tynt. Dessuten foretrekker jeg å ha ham som "fender" selv fremfor å sende ham til et ferjeleie. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LionQueen

Ikke vaske med såpe, kun varmt vann og skrubb, ellers sitter maten som skrudd fast i den, og den ruster. Ingen bakterier overlever på/i en jerngryte likevel.

Jeg vasker den med litt Zalo jeg,og varmt vann. Skyller veldig godt. Og smører den så inn med litt matolje før jeg setter den bort. Går helt fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker den med litt Zalo jeg,og varmt vann. Skyller veldig godt. Og smører den så inn med litt matolje før jeg setter den bort. Går helt fint det!

Jada, men hygiene er så mangt.

Gryta blir like ren med bare olje og litt varme.

Mange føler at oppvasken ikke er ren uten såpe. Såpe er ikke den endelige løsning. Varme kan sterilisere like godt, om ikke bedre.

Men det var det med følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sirikat

Mange jenter/fertile kvinner mangler faktisk jern...

Nei, det er uvanlig. I should know, har jobbet med å teste jernverdier i blod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min gamle kjære jernpanne oftest til gryteretter, for den er så fin å steke i først, så plumpe alt det andre etter.

Når man lager mat med litt syre i - f.eks tomatsaus - blir det litt jern i sausen. Og det er jo fint om man er litt blodfattig:-)

Den er tung og uhåndterbar, men med pent stell varer den evig. (Min er arvet fra min mormor og er sikkert 60 år) Like fin:-)

Men ikke vask den med såpe, såper fjerner fettet fra den som gjør den så fin å steke i.

Holder lenge med varmt vann og kost, også bør den tørkes med en tørr klut med en gang, ikke la den drypptørke. Når den blir litt rusten eller tørr, er det bare å skrape vekk rusten og smøre inn med nøytral matolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...