Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Jeg tenker og tenker på å skaffe meg (ny) hund. Men det blir visst med tanken,ser det ut for- for det er jo en ganske stor avgjørelse å ta. Ikke bare skal det passe her og nuh, men også 12-15 år fram i tid..Jeg fabler,da. Og drømmer:-) Må være lov det også? Så er det eventuell rase. Jeg har bladd og bladd i rasebøker, og lest side opp og side ned på nettet. Siden jeg bor i leilighet, måtte det ha vært en liten variant(helst ikke så gneldrete). Men jeg kan ikke ha en som er altfor pinglete heller, da jeg elsker å gå tur! Noe pelsstell kan jeg takle, men ikke for mye av det heller. Ellers bør den være snill og barnevennlig (selv om jeg ikke har barn). Raser jeg har tenkt på er: - Tibetansk spaniel - Dvergschnauser - Cairn Terrier Kunne ellers tenke meg en liten blandings, gjerne med (dverg/toy)puddel i. Men ikke ren puddel. Er det noen som har erfaring med en av rasene over? Gode/dårlige? Tips? Eller har du kanskje en annen sort å anbefale meg? Som sagt, er dette veldig på "tenkestadiet" enda, altså.. Kan nevne at jeg har tidligere erfaring med hund, er ikke helt fersk på området. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Har ikke erfaring med noen av rasene du ramser opp her. Vil bare si at du må gjøre drøm til virkelighet :-) Det er så utrolig koselig med hund! Anbefaler deg å se på canis. Der finner du også en rasevelger, og info om masse raser. http://www.canis.no/ Lykke til med valp :-) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Har ikke erfaring med noen av rasene du ramser opp her. Vil bare si at du må gjøre drøm til virkelighet :-) Det er så utrolig koselig med hund! Anbefaler deg å se på canis. Der finner du også en rasevelger, og info om masse raser. http://www.canis.no/ Lykke til med valp :-) Takk! Jeg har vært innom Canis en del ganger, ja:) Prøvd rasevelgeren deres, men ikke blitt så mye klokere. Ja, jeg savner en liten firbeint en noe så utrolig!!! Det er bare det, at den skal jo ha det bra også. Jeg kan ikke være egoistisk og bare tenke på meg selv. Så før jeg evt. skaffer meg en, må jeg vite 100 % sikkert at jeg har tid og mulighet til å ta ordentlig vare på den. Og ikke bare nå, men også framover. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Takk! Jeg har vært innom Canis en del ganger, ja:) Prøvd rasevelgeren deres, men ikke blitt så mye klokere. Ja, jeg savner en liten firbeint en noe så utrolig!!! Det er bare det, at den skal jo ha det bra også. Jeg kan ikke være egoistisk og bare tenke på meg selv. Så før jeg evt. skaffer meg en, må jeg vite 100 % sikkert at jeg har tid og mulighet til å ta ordentlig vare på den. Og ikke bare nå, men også framover. ja, det er mange år fremover man skal ta seg av sin "baby" ;-) Man må regne med å måtte velge den fremfor en jobb langt unna f.eks, eller jobb med mye reising. Greit hvis familie, eller venner er glade i hunder og stiller opp. Det gjør alt så mye lettere. Jeg har iallefall ikke så lyst til å sette Kompis på kennel. Vi valgte en eldre omplasseringshund vi, for å se hvordan det fungerer. Men nå har samboern falt helt for hunder og ønsker nesten hund fremfor barn ;-) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 ja, det er mange år fremover man skal ta seg av sin "baby" ;-) Man må regne med å måtte velge den fremfor en jobb langt unna f.eks, eller jobb med mye reising. Greit hvis familie, eller venner er glade i hunder og stiller opp. Det gjør alt så mye lettere. Jeg har iallefall ikke så lyst til å sette Kompis på kennel. Vi valgte en eldre omplasseringshund vi, for å se hvordan det fungerer. Men nå har samboern falt helt for hunder og ønsker nesten hund fremfor barn ;-) Så fint at dere har tatt til dere en omplasseringshund da! Det kunne jeg også tenkt meg, men de fleste som trenger nye hjem er dessverre for store. Jeg kunne godt tenkt meg en stor hund, jeg, men ser ikke at jeg kommer til å ha plass til det-ikke på mange år. Akkurat nå ønsker jeg meg hund så sterkt at jeg kan forsake veldig mye. Ferieturer og slikt. Ja, skulle jeg velge mellom hund og kjæreste/barn, hadde jeg nesten valgt hunden...tror jeg;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Kjøp en utstoppa en. For mange år siden gikk det på Trøndelag Teater et stykke som het "En utstoppet hund". Husker jeg så det, men jeg husker ikke hva det handlet om. ) 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Så fint at dere har tatt til dere en omplasseringshund da! Det kunne jeg også tenkt meg, men de fleste som trenger nye hjem er dessverre for store. Jeg kunne godt tenkt meg en stor hund, jeg, men ser ikke at jeg kommer til å ha plass til det-ikke på mange år. Akkurat nå ønsker jeg meg hund så sterkt at jeg kan forsake veldig mye. Ferieturer og slikt. Ja, skulle jeg velge mellom hund og kjæreste/barn, hadde jeg nesten valgt hunden...tror jeg;-) Dvergschnausere er veldig gneldrete! I alle fall de jeg har kjent. Vi hadde en gammel nabo som hadde flere omganger med dem og de drev oss til vanvidd med spiss bjeffelyd hver gang noen gikk forbi på veien. En gang hadde de en diger riesenschanuser sammen med en av de små gneldrerne, og han store var snill og stille, og sa bare BOFF en gang i mellom, mens de små! Vau-vau-vau-vau i ett sett. Kanskje de ikke er sånn lenger, det er lenge siden jeg snakket med en dvergschnauser sist! 0 Siter
keinstein Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 For mange år siden gikk det på Trøndelag Teater et stykke som het "En utstoppet hund". Husker jeg så det, men jeg husker ikke hva det handlet om. ) Jeg har fått kloa i en utstoppet rev. Det ene bakbeinet har falt av, og det trengs en taxidermist for å fikse den. Det er enklere med utstoppa rever enn levende rever. 0 Siter
fruen fra havet Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Har nettopp vært i samme situasjon, etterat vi måtte avlive vår gode gamle voff'ers. Vi brukte denne lenken og syntes det var en del god info å finne her: http://www.hundeleksikon.dk/index.html For oss er det viktig å gå ned i størrelse hund (fra stor til høyden middels), lite pelsstell, barnevennlig og ikke altfor "hoppete" på fremmede. Vi står igjen med noen få raser nå, blant annet fransk bulldog (ser ut som en flaggermus), dvergpincher, alle de 4 typene bassett med den "blå" først, dvergschnauser, dansk/svensk gårdshund og griffon.Skulle gjerne hatt terrier igjen, men de vi har hatt har alle vært veldig spretne og "hoppete" av seg, så denne gangen skal vi holde oss utenfor gruppe 3. Er spent på hva dere velger, så fortell da beslutningen er tatt, da! 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Dvergschnausere er veldig gneldrete! I alle fall de jeg har kjent. Vi hadde en gammel nabo som hadde flere omganger med dem og de drev oss til vanvidd med spiss bjeffelyd hver gang noen gikk forbi på veien. En gang hadde de en diger riesenschanuser sammen med en av de små gneldrerne, og han store var snill og stille, og sa bare BOFF en gang i mellom, mens de små! Vau-vau-vau-vau i ett sett. Kanskje de ikke er sånn lenger, det er lenge siden jeg snakket med en dvergschnauser sist! Det er lenge siden jeg snakket med en dvergschnauser også, men jeg vokste opp sammen med en, og han var akkurat slik du beskriver... Han hørte til nød ørlite grann på moren min, ingen av oss andre kunne påvirke ham overhodet, han varslet alltid dersom noen kom i nærheten (også kl 3 om natten dersom noen var ute og gikk på veien noen hundre meter unna huset vårt), han sloss med store hunder hvis det passet seg sånn (jeg tror han selv mente han var en riesenschnauser), han rømte hver gang en eller annen hund i mils omkrets hadde løpetid. Også hadde han verdens mest bedende øyne som ga oss alle dårlig samvittighet fordi vi ikke var flinke nok til å gå tur med ham. Gnist har satt varige spor etter seg i min bevissthet! 0 Siter
frosken Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Så fint at dere har tatt til dere en omplasseringshund da! Det kunne jeg også tenkt meg, men de fleste som trenger nye hjem er dessverre for store. Jeg kunne godt tenkt meg en stor hund, jeg, men ser ikke at jeg kommer til å ha plass til det-ikke på mange år. Akkurat nå ønsker jeg meg hund så sterkt at jeg kan forsake veldig mye. Ferieturer og slikt. Ja, skulle jeg velge mellom hund og kjæreste/barn, hadde jeg nesten valgt hunden...tror jeg;-) Mulig jeg er litt fjern, men hvorfor tenker du at du ikke har plass til en større hund? Vi ha labrador, og han tar ikke noe særlig plass innendørs. Han ligger hvor som helst, selv om det selvfølgelig er en fordel å ha plass til en hundeseng. Vi har hatt dyret med f.eks. på sykehus, og da ligger han på teppe i et hjørne av rommet, evt. delvis under et bord. En helt annen ting, er at man jo må være motivert til å gå nok tur, men det var du jo forberedt på :-) 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Dvergschnausere er veldig gneldrete! I alle fall de jeg har kjent. Vi hadde en gammel nabo som hadde flere omganger med dem og de drev oss til vanvidd med spiss bjeffelyd hver gang noen gikk forbi på veien. En gang hadde de en diger riesenschanuser sammen med en av de små gneldrerne, og han store var snill og stille, og sa bare BOFF en gang i mellom, mens de små! Vau-vau-vau-vau i ett sett. Kanskje de ikke er sånn lenger, det er lenge siden jeg snakket med en dvergschnauser sist! Takk for synspunkt! Huff, det er ofte det som er negativt med småhunder, de er mer gneldrete enn de større, som oftest.. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Har nettopp vært i samme situasjon, etterat vi måtte avlive vår gode gamle voff'ers. Vi brukte denne lenken og syntes det var en del god info å finne her: http://www.hundeleksikon.dk/index.html For oss er det viktig å gå ned i størrelse hund (fra stor til høyden middels), lite pelsstell, barnevennlig og ikke altfor "hoppete" på fremmede. Vi står igjen med noen få raser nå, blant annet fransk bulldog (ser ut som en flaggermus), dvergpincher, alle de 4 typene bassett med den "blå" først, dvergschnauser, dansk/svensk gårdshund og griffon.Skulle gjerne hatt terrier igjen, men de vi har hatt har alle vært veldig spretne og "hoppete" av seg, så denne gangen skal vi holde oss utenfor gruppe 3. Er spent på hva dere velger, så fortell da beslutningen er tatt, da! Tusen hjertelig! Linken er lagt til favoritter:) Ja, skal meddele hva det blir, HVIS det i hele tatt blir noen...:-/ Men jeg blir bare ivrigere og ivrigere! Hopper nesten her jeg sitter;-) Nå kan jeg sitte og titte på hunder, mens jeg følger sånn halvveis med på den kjedelige Grand Prix-avstemningen:) 0 Siter
Gjest Voffvoff Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Er det ikke godt å nyte friheten da? tenk hvor bundet du blir av en hund og hvor masse arbeid det krever. Store dyrlegeutgifter følger også med. Som du skriver, jobben med en hund må du leve med hver dag i ca 15 år! 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Mulig jeg er litt fjern, men hvorfor tenker du at du ikke har plass til en større hund? Vi ha labrador, og han tar ikke noe særlig plass innendørs. Han ligger hvor som helst, selv om det selvfølgelig er en fordel å ha plass til en hundeseng. Vi har hatt dyret med f.eks. på sykehus, og da ligger han på teppe i et hjørne av rommet, evt. delvis under et bord. En helt annen ting, er at man jo må være motivert til å gå nok tur, men det var du jo forberedt på :-) Åh, heldiggris! Jeg kunne gjerne tenkt meg en labrador eller en golden retriever.De er nydelige, og er jo kjent for sitt herlige gemytt. Men i tillegg til at jeg bor i en liten leilighet, reiser jeg en del hjem med fly/tog. Og en liten hund er jo lettere å ta med seg. Dessuten ser jeg for meg at det er veldig kav å bade/skylle en stor hund etter at man har vært ute i uvær? Med en liten hund er det jo enkelt-kan bare løfte den opp trappene og rett i badekaret;) Så akkurat nå har jeg funnet ut at om jeg i det hele tatt skal ha hund, bør det være en nokså liten en. I framtida, derimot:) Når jeg får meg hus og volvo og sånt (hehe, det blir nok ganske langt fram..),skaffer jeg meg sikkert en retriever-variant. Eller en boxer, de er også koselige, synes jeg. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Er det ikke godt å nyte friheten da? tenk hvor bundet du blir av en hund og hvor masse arbeid det krever. Store dyrlegeutgifter følger også med. Som du skriver, jobben med en hund må du leve med hver dag i ca 15 år! Det er det vennene mine og familien også sier. Men jeg gir gjerne fra meg en del av den friheten.. Frihet er overvurdert!;-) Men man må jo veie for og imot. Det ER et stort ansvar i lang tid framover, det er også derfor jeg må tenke nøye igjennom saken før jeg bestemmer meg. 0 Siter
Gjest Voffvoff Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Det er det vennene mine og familien også sier. Men jeg gir gjerne fra meg en del av den friheten.. Frihet er overvurdert!;-) Men man må jo veie for og imot. Det ER et stort ansvar i lang tid framover, det er også derfor jeg må tenke nøye igjennom saken før jeg bestemmer meg. For ikke å snakke om hvor trist det er når dem dør, snufs! Klart det spørs hvilke verdier du har i livet, kansje du setter pris på å være mye hjemme+gå lange turer og synes det er tipptopp? Da kan det passe med hund. Er du derimot eventyrlysten og liker hyppige sydenturer og uavhengighet, da bør du droppe hund. Husk uansett å skaffe en hundesort som ikke røyter, røyting er no herk. Hva med denne bustete rampen på 3,5 år? :-) http://www.omplasseringavhunder.no/hund.php?id=974 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 For ikke å snakke om hvor trist det er når dem dør, snufs! Klart det spørs hvilke verdier du har i livet, kansje du setter pris på å være mye hjemme+gå lange turer og synes det er tipptopp? Da kan det passe med hund. Er du derimot eventyrlysten og liker hyppige sydenturer og uavhengighet, da bør du droppe hund. Husk uansett å skaffe en hundesort som ikke røyter, røyting er no herk. Hva med denne bustete rampen på 3,5 år? :-) http://www.omplasseringavhunder.no/hund.php?id=974 Jeg passer nok best til den første personbeskrivelsen din:) Og den lille tassen der var kjempesøt, ja! Forferdelig trist når de dør, det skal være sikkert:( Hadde en i ti år, som jeg mistet for noen år siden. Men de gir ufattelig mye glede mens man har dem. 0 Siter
Gjest Voffvoff Skrevet 20. mai 2006 Skrevet 20. mai 2006 Jeg passer nok best til den første personbeskrivelsen din:) Og den lille tassen der var kjempesøt, ja! Forferdelig trist når de dør, det skal være sikkert:( Hadde en i ti år, som jeg mistet for noen år siden. Men de gir ufattelig mye glede mens man har dem. Ganske dyrt å kjøpe ny hund, normalt rundt 10.000 for renrasede. Skaffer du hund via omplasseringen koster det i underkant av 2000 (vaksiner, veterinærkontroll og ID-merking). Samtidig hjelper du en hund i nød. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.