Gå til innhold

Fabler om voffse:-)

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Ganske dyrt å kjøpe ny hund, normalt rundt 10.000 for renrasede.

Skaffer du hund via omplasseringen koster det i underkant av 2000 (vaksiner, veterinærkontroll og ID-merking). Samtidig hjelper du en hund i nød.

Sant det. Men de jeg har sett som har behøvd omplassering har vært store, som regel. Og det er jo lettere å "forme" hunden som man vil ha den, om man får den som valp...Men det er absolutt ikke uaktuelt med en omplasseringshund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, heldiggris! Jeg kunne gjerne tenkt meg en labrador eller en golden retriever.De er nydelige, og er jo kjent for sitt herlige gemytt. Men i tillegg til at jeg bor i en liten leilighet, reiser jeg en del hjem med fly/tog. Og en liten hund er jo lettere å ta med seg. Dessuten ser jeg for meg at det er veldig kav å bade/skylle en stor hund etter at man har vært ute i uvær? Med en liten hund er det jo enkelt-kan bare løfte den opp trappene og rett i badekaret;)

Så akkurat nå har jeg funnet ut at om jeg i det hele tatt skal ha hund, bør det være en nokså liten en. I framtida, derimot:) Når jeg får meg hus og volvo og sånt (hehe, det blir nok ganske langt fram..),skaffer jeg meg sikkert en retriever-variant. Eller en boxer, de er også koselige, synes jeg.

Enig i at dersom du skal ha med hunden på offentlige transportmidler, så har størrelsen betydning.

Når det gjelder renhold, så bruker ikke jeg noe lengre tid på dyret vårt enn hva f.eks. svigerinnen min gjør på sin Shetland Shipdog.

Labradorer har kun en feil etter min mening; de er noen matvrak! Han venter på maten sin flere timer daglig...*s*

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Takk for synspunkt! Huff, det er ofte det som er negativt med småhunder, de er mer gneldrete enn de større, som oftest..:(

"We give dogs time we can spare, space we can spareand love we can spare. In return dogs give us their all. It's the best deal man has ever made..." - M. Facklam

Jeg synes det er litt trist at små bikkjer skal få rykte på seg som gneldrete, for det er nesten alltid eiernes feil om hunden har fått legge seg til den vanen. Jeg er nå på min andre lille hund, og har ikke opplevd noen av dem som gneldrete. Når det er sagt har jeg vært VELDIG obs på at de ikke skulle få bli det.. Har hatt store hunder til nå, og det er like irriterende (om ikke mer) med en gneldrete dobbis som det er med en gneldrete mops.

Hvis det er pelsstell som gjør at du ikke vil ha renraset puddel, så er det jo bare å holde den helt kortklippet. Med en skikkelig maskin klarer du det helt fint selv.

Jeg har nå puddel (min første), og rasen har imponert meg stort med sin selvstendighet, allsidighet og arbeidsvilje. Hennes motto ser ut til å være: Livet er herlig, og jeg er søt. ;o)

Lykke til med avgjørelse og rasevalg. Utrolig bra at du setter det skikkelig inn i hva du vil ha. Håper du bruker like mye ressurser på å finne den rette oppdretteren når du bestemmer deg for at den riktige avgjørelsen er å skaffe seg en firbein kompis ;o)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Har nettopp vært i samme situasjon, etterat vi måtte avlive vår gode gamle voff'ers.

Vi brukte denne lenken og syntes det var en del god info å finne her:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

For oss er det viktig å gå ned i størrelse hund (fra stor til høyden middels), lite pelsstell, barnevennlig og ikke altfor "hoppete" på fremmede.

Vi står igjen med noen få raser nå, blant annet fransk bulldog (ser ut som en flaggermus), dvergpincher, alle de 4 typene bassett med den "blå" først, dvergschnauser, dansk/svensk gårdshund og griffon.Skulle gjerne hatt terrier igjen, men de vi har hatt har alle vært veldig spretne og "hoppete" av seg, så denne gangen skal vi holde oss utenfor gruppe 3.

Er spent på hva dere velger, så fortell da beslutningen er tatt, da!

Den dans-svenske gårdshunden er vel ikke helt ulik en terrier, vel? Laget til rottejakt, blandt annet...

Gjest baremei
Skrevet

"We give dogs time we can spare, space we can spareand love we can spare. In return dogs give us their all. It's the best deal man has ever made..." - M. Facklam

Jeg synes det er litt trist at små bikkjer skal få rykte på seg som gneldrete, for det er nesten alltid eiernes feil om hunden har fått legge seg til den vanen. Jeg er nå på min andre lille hund, og har ikke opplevd noen av dem som gneldrete. Når det er sagt har jeg vært VELDIG obs på at de ikke skulle få bli det.. Har hatt store hunder til nå, og det er like irriterende (om ikke mer) med en gneldrete dobbis som det er med en gneldrete mops.

Hvis det er pelsstell som gjør at du ikke vil ha renraset puddel, så er det jo bare å holde den helt kortklippet. Med en skikkelig maskin klarer du det helt fint selv.

Jeg har nå puddel (min første), og rasen har imponert meg stort med sin selvstendighet, allsidighet og arbeidsvilje. Hennes motto ser ut til å være: Livet er herlig, og jeg er søt. ;o)

Lykke til med avgjørelse og rasevalg. Utrolig bra at du setter det skikkelig inn i hva du vil ha. Håper du bruker like mye ressurser på å finne den rette oppdretteren når du bestemmer deg for at den riktige avgjørelsen er å skaffe seg en firbein kompis ;o)

Fint ordtak!

Det er jo kjent at visse raser, som terriere f.eks. gir mer lyd fra seg enn andre...men det har nok mye med hvordan de oppdras, sikkert. Har du noen råd om hvordan unngå det problemet? Hadde jeg bodd i enebolig, hadde det ikke gjort fullt så mye, men i blokk kan jo naboene bli irriterte på mye bjeffing.

Jeg har hatt to små hunder tidligere(ulike raser). Den ene gjødde ganske mye, den andre var veldig stille av seg. Oppdratt på samme måte. Vi fikk en gang et tips om å ha en liten sprayflaske med vann stående, og sprute litt på hunden hver gang den gjødde. Men det hjalp ikke...

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Fint ordtak!

Det er jo kjent at visse raser, som terriere f.eks. gir mer lyd fra seg enn andre...men det har nok mye med hvordan de oppdras, sikkert. Har du noen råd om hvordan unngå det problemet? Hadde jeg bodd i enebolig, hadde det ikke gjort fullt så mye, men i blokk kan jo naboene bli irriterte på mye bjeffing.

Jeg har hatt to små hunder tidligere(ulike raser). Den ene gjødde ganske mye, den andre var veldig stille av seg. Oppdratt på samme måte. Vi fikk en gang et tips om å ha en liten sprayflaske med vann stående, og sprute litt på hunden hver gang den gjødde. Men det hjalp ikke...

Min første lille hund var en terrier, og han gjødde overhodet ikke i voksen alder. Fordi han ALDRI har oppnådd noe med å bjeffe. Hverken negativt eller positivt. Negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet, vet du. Dvs, det hendte jeg løftet ham opp og bar ham ut i gangen og lukket døren om han ble for ivrig/gneldrete som valp. Åpnet så snart han hadde vært stille i tre sekunder. Meget effektivt. Det er faktisk det verste man kan gjøre mot en hund, fjerne den fra flokken, så da skal det ikke så mange turene i gangen før han skjønner at det lønner seg å oppføre seg. Er er nok litt "klikker-tilhenger", så jeg overser (så langt mulig) negativ oppførsel, og belønner når hunden gjør det jeg vil den skal gjøre. Hvis hunden står og gneldrer på to-åringen min fordi hun tror han vil leke når han veiver med en fille eller noe, kan jeg selvsagt ikke overse. Da vil sønnen min sin veiving være oppmuntrende og belønne gneldringen. I slike tilfeller fjerner jeg først hunden, og så roer jeg sønnen ;o)

I tillegg jobber jeg mye med å få en suveren innkalling hunden. Har man en bra innkalling, trenger man ikke mye annet.

Gjest baremei
Skrevet

Min første lille hund var en terrier, og han gjødde overhodet ikke i voksen alder. Fordi han ALDRI har oppnådd noe med å bjeffe. Hverken negativt eller positivt. Negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet, vet du. Dvs, det hendte jeg løftet ham opp og bar ham ut i gangen og lukket døren om han ble for ivrig/gneldrete som valp. Åpnet så snart han hadde vært stille i tre sekunder. Meget effektivt. Det er faktisk det verste man kan gjøre mot en hund, fjerne den fra flokken, så da skal det ikke så mange turene i gangen før han skjønner at det lønner seg å oppføre seg. Er er nok litt "klikker-tilhenger", så jeg overser (så langt mulig) negativ oppførsel, og belønner når hunden gjør det jeg vil den skal gjøre. Hvis hunden står og gneldrer på to-åringen min fordi hun tror han vil leke når han veiver med en fille eller noe, kan jeg selvsagt ikke overse. Da vil sønnen min sin veiving være oppmuntrende og belønne gneldringen. I slike tilfeller fjerner jeg først hunden, og så roer jeg sønnen ;o)

I tillegg jobber jeg mye med å få en suveren innkalling hunden. Har man en bra innkalling, trenger man ikke mye annet.

Å fjerne hunden fra flokken-det hørtes ikke dumt ut, du! Da vet jeg det til neste gang, om det blir noen "neste gang":)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Å fjerne hunden fra flokken-det hørtes ikke dumt ut, du! Da vet jeg det til neste gang, om det blir noen "neste gang":)

Lykke til! ;o)

Gjest baremei
Skrevet

Lykke til! ;o)

Takk! Skal holde dere oppdatert om det blir hundekjøp. Kommer kanskje inn her for å spørre om flere råd til hundeoppdragelse da:) Så ikke forsvinn, hihi;)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Takk! Skal holde dere oppdatert om det blir hundekjøp. Kommer kanskje inn her for å spørre om flere råd til hundeoppdragelse da:) Så ikke forsvinn, hihi;)

Det er bare å spørre. Jeg messer gjerne, jeg ;o)

Skrevet

Er det ikke godt å nyte friheten da? tenk hvor bundet du blir av en hund og hvor masse arbeid det krever.

Store dyrlegeutgifter følger også med.

Som du skriver, jobben med en hund må du leve med hver dag i ca 15 år!

Vi har ikke store dyrlegeutgifter. Betaler noen hundre hver høst for vaksinering og generell kontroll, og så kjøper vi et flåtthalsbånd på våren til ca 150,-...Man kan evt. forsikre seg mot uforutsette (og store) kostnader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...