Gå til innhold

Studievalg...Begynner å bli litt krise

Anbefalte innlegg

Gjest -lei nå ja-
Skrevet

Sitter her i nattens mørke og tenker&tenker...

er 23 år, har snart fullført 2 år på allmennlærerstudiet. Droppa å møte opp på den ene eksamenen, siden jeg ikke har lest noe i hele år. Det har jeg ikke på de 3 andre eksamenene heller, men alikevel sitter jeg her og prøver å lese.

Er så umotivert, vet at det er ikke dette jeg vil. Men nå som jeg har kommet så langt, kan jeg jo ikke slutte, føler jeg.

Jeg valgte dette studiet fordi jeg måtte ha noe å gjøre, gikk bare rundt her arbeidsledig uten noen ting å gjøre. Så dukka dette studiet opp på restetorget.

Vet at jeg ikke vil bli lærer, ikke føler jeg det er alldeles riktig heller når jeg bare går her for å stå på eksamenene, blir ikke noen god lærer for eventuelle elever da...

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har kjæreste og vil ha en jobb og tjene penger som vanlige folk gjør. Men jeg kan ikke bli lærer sånn som situasjonen er hos meg.

Aner ikke hva jeg skal bli, og tida går, blir jo snart 24 år, og har rett og slett ikke peiling. Har ingen interesser, er ikke av den skarpeste kniven i skuffen når det gjelder studier, og er totalt umotivert til å åpne bøker.

Noen gode forslag? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du ikke har noen interesser, men hvis du tenker deg om er det sikkert noe du liker å gjøre.

Kanskje du liker å kjøre bil, lage ting med hendene enten det er sløyd eller håndarbeid? Kanskje du liker å snakke med folk, eller kanskje å gi omsorg?

Sett deg ned og tenk litt på hva du gjør når du trives. Skriv ned det du finner ut. Det gjør ikke noe om det er helt sinnsykt.

Så kan du prøve å tenke ut hvordan du kan finne en jobb som gjør at du får brukt deg selv på en måte som gjør at du føler deg nyttig.

Lykke til!

Gjest bit tennene sammen
Skrevet

Jeg ville satt alle kluter til og fullfører studiene på en mest mulig ok måte. Ta eksamenene du ikke står på i år, sammen med sisteåret nesteår.

Du behøver ikke å jobbe som lærer selv om det er hovedfomålet bak utdannelsen din, i veldig mange jobber trengs det bare en generell utdanning, så kurses man i det som er spesialkunnskap for akkurat den jobben. Det er mange lærere innen statlig og kommunal administrasjon, i ulike foreninger, i politikken, som selgere osv

Det er viktigere for arbeidsgiver at du har en utdannelse, som du har fullført.

Så kan du evt ta videre utdannelse senere, når det dukker opp noe du virkelig brenner for.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Har du prøvd å få interesser og egenskaper testet på Aetat? Der kan du få en undersøkelse for å kartlegge hvilke yrker som kan passe for deg.

Lykke til!

mvh

Skrevet

Jeg ville satt alle kluter til og fullfører studiene på en mest mulig ok måte. Ta eksamenene du ikke står på i år, sammen med sisteåret nesteår.

Du behøver ikke å jobbe som lærer selv om det er hovedfomålet bak utdannelsen din, i veldig mange jobber trengs det bare en generell utdanning, så kurses man i det som er spesialkunnskap for akkurat den jobben. Det er mange lærere innen statlig og kommunal administrasjon, i ulike foreninger, i politikken, som selgere osv

Det er viktigere for arbeidsgiver at du har en utdannelse, som du har fullført.

Så kan du evt ta videre utdannelse senere, når det dukker opp noe du virkelig brenner for.

Henger meg helt på Bit tennene sammen. Utdannelsen din vil telle uansett om du skal jobbe som lærer eller ikke. Allmenkunnskap vil alltid telle. Forsøk å ikke tenk så mye på eksamen, men LES og prøv å interessere deg for stoffet. Kan også anbefale deg boken Memo. En annen måte å repitere på kan være å lese inn stoffet og høre på det etterpå. Mange har jo MP3 spiller i dag, med diktafon.

Gjest Starling
Skrevet

Anbefaler deg å fullføre studiet så du iallfall får papirer på det. Det er så tungt å begynne på noe nytt når man ikke har fullført det gamle. Hvis du ikke klarer å bestemme deg med en gang, så har du iallfall vitnemålet, og det tar seg litt bedre ut på en CV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...