Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du gir en stor kikkert til et barn ute en fin dag. Hva må du passe på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lyset, at ungen ikke ser direkte på sola?

Skrevet

Riktig. Sola brenner hull i netthinna for livet på et tidels sekund gjennom en 10x50 kikkert, før ungen får tenkt. Voksne vet instinktivt at det kan være skummelt.

Vil du se på sola, hold et hvitt ark bak linsa, så ser du bildet av sola på arket. Arket blir også varmt.

Skrevet

at de ikke setter den i halsen

fniz

Det var vel peanøtter det.

Skrevet

Biltema selger en ørliten lysdiodelykt til 10 kr som ligger tett opptil å brenne hull i netthinna om du ser i lyset på nært hold.

Ny teknologi, meget sterkt lite hvitt lyspunkt og linse på pæra.

En voksen fikk det i øyet ved et uhell og flekken ble på netthinna i to-tre dager.

Skrevet

Riktig. Sola brenner hull i netthinna for livet på et tidels sekund gjennom en 10x50 kikkert, før ungen får tenkt. Voksne vet instinktivt at det kan være skummelt.

Vil du se på sola, hold et hvitt ark bak linsa, så ser du bildet av sola på arket. Arket blir også varmt.

Jeg har ikke tenkt på det før men minstemann fikk en kikkert etter bestefaren og jeg skal passe på :o)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på det før men minstemann fikk en kikkert etter bestefaren og jeg skal passe på :o)

Jeg ville vurdert å la den "forsvinne".

Gjest prust
Skrevet

Uff, det har jeg ikke tenkt på! Ungene våre har fått bruke kikkert, under oppsyn. Vi har ikke eksplisitt sagt til dem at de ikke skal kikke på sola - men det skal vi gjøre neste gang!

Skrevet

Uff, det har jeg ikke tenkt på! Ungene våre har fått bruke kikkert, under oppsyn. Vi har ikke eksplisitt sagt til dem at de ikke skal kikke på sola - men det skal vi gjøre neste gang!

Sollyset er skadelig for synet i sin daglige form. Over tid skaper det grå stær. Uforstørret er det allerede vondt å se på. Når det blir ganget med 8 eller 10 i kikkerten, da kan spesielt små barn få skader på brøkdelen av et sekund. De større reagerer nok fortere og smekker igjen gluggene når det gjør vondt. Voksne har et instinkt som nok gjør at de føler faren før de prøver.

Rett kikkerten mot sola og hold et papirark bak kikkhullet, og du vil se et bilde av sola på arket, Glovarmt blir det også på papiret.

Gjest prust
Skrevet

Sollyset er skadelig for synet i sin daglige form. Over tid skaper det grå stær. Uforstørret er det allerede vondt å se på. Når det blir ganget med 8 eller 10 i kikkerten, da kan spesielt små barn få skader på brøkdelen av et sekund. De større reagerer nok fortere og smekker igjen gluggene når det gjør vondt. Voksne har et instinkt som nok gjør at de føler faren før de prøver.

Rett kikkerten mot sola og hold et papirark bak kikkhullet, og du vil se et bilde av sola på arket, Glovarmt blir det også på papiret.

Jeg har jo prøvd å fyre opp gress med et forstørrelesglass (husker pappa viste meg det da jeg var liten), og en kikkert blir jo det sammen, bare sterkere.

Et godt innspill til de av oss som har vært tankeløse angående dette, Keinstein!

Skrevet

Jeg har jo prøvd å fyre opp gress med et forstørrelesglass (husker pappa viste meg det da jeg var liten), og en kikkert blir jo det sammen, bare sterkere.

Et godt innspill til de av oss som har vært tankeløse angående dette, Keinstein!

Mange måter å blir svaksynt på, og etter en slik avsviing, hjelper det ikke med briller.

Det gror visst litt etterhvert, men ikke helt.

Jeg finner ikke så mye om IR-forbrenning av øyet, merkelig nok. Astrologene kjenner etterhvert mange voksne som har skader. Det er litt dumt å ikke kunne se når man er astrolog.

Skrevet

Astronom selvsagt.

Astrologer er jo i bløffmakernisjen.

Gjest prust
Skrevet

Astronom selvsagt.

Astrologer er jo i bløffmakernisjen.

Sant nok :-)

Skrevet

At barnet ikke mister det på tåa, siden h*n sikkert er barbent i det fine været?

Men for at barnet skal få den helt store opplevelsen med ny kikkert, så tror jeg (siden det er på dagen, og månen og stjernene ikke synes) det er lurt å gi beskjed om at solen ser fantastisk flott ut i en kikkert - i de sekundene h*n fremdeles har synet i behold......

Skrevet

At barnet ikke mister det på tåa, siden h*n sikkert er barbent i det fine været?

Men for at barnet skal få den helt store opplevelsen med ny kikkert, så tror jeg (siden det er på dagen, og månen og stjernene ikke synes) det er lurt å gi beskjed om at solen ser fantastisk flott ut i en kikkert - i de sekundene h*n fremdeles har synet i behold......

Det er moro med fysikk. Mange intressante eksperimenter.

Prøv forskejllen på å nikke til en biljardkule og en fotball. Det har noe med treghet og masse å gjøre tror jeg.

Også relativitet: kulen i hue øker relativt til farten biljardkula og hue ditt har.

Skrevet

Hvis du nikker til den med ulike hastigheter og avstander, kan du lage kurver og kanskje lage en doktoravhandling. I hvert fall doktoren på sykehuset kan avhandle din intelligens ganske lett ut fra kurvene og antall sting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...