Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Skal gifte meg, serverer spekemat, og har tenkt at folk skal kunne ha litt å drikke på utover kvelden. Nå er jeg usikker på hvor mye drikkevarer jeg bør ha, så jeg har telt opp, delt på antall inviterte, og har nå følgende per gjest: 5 øl, 0,75 liter rødvin, 1 dl whisky, 0,5 dl cognac, 1 dl baileys, 2 dl musserende vin (velkomstdrikk) og bittelitt hvitvin (2 flasker bare....). I tillegg har vi akkurat nå omtrent 1,5 dl vodka per person også hvis vi velger å servere det, men er usikker på om vi skal ha det. Hvor mye bør man ha per person? Flertallet av gjestene er mellom 25 og 30 år og glade i en fest. Bør vi ha noe annet enn øl, vin, whisky, cognac og baileys? Bør vi stille med vodka og blandevann liksom...? Vil jo ikke at det skal bli DEN fyllefesten heller liksom. (Barskapet begynner å bli fullt, for å si det sånn...) 0 Siter
org Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville sørget for rikelig med brus! Både for å "vanne ut" selskapet litt, og som tørstedrikke. Og kaffe. Spekemat er helt nydelig, men ganske salt! 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg ville sørget for rikelig med brus! Både for å "vanne ut" selskapet litt, og som tørstedrikke. Og kaffe. Spekemat er helt nydelig, men ganske salt! Ja, vi har tenkt å ha mye brus, en god del farris, og veldig mye springvann. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Du må ha vodka og blandevann. Det er alltid en del særinger som ikke drikker brunt brennvin. 0 Siter
org Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Ja, vi har tenkt å ha mye brus, en god del farris, og veldig mye springvann. Isbiter, hvis det er mulig? 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Du må ha vodka og blandevann. Det er alltid en del særinger som ikke drikker brunt brennvin. Tenkte at særingene som ikke drikker brunt brennevin klarte seg med rødvin, øl og baileys, men da tar jeg med vodkaen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Tenkte at særingene som ikke drikker brunt brennevin klarte seg med rødvin, øl og baileys, men da tar jeg med vodkaen. Det er alltid noen særinger som ikke liker noe annet enn vodka, og drikker rødvin til maten kun av plikt. Hehe, i hvert fall kjenner jeg et par sånne, og de hadde akket seg bra om de ikke fikk sprit på festen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Da hadde jeg sterkt håpet at jeg fikk hvitvinen for meg selv, for med unntak av bailysen og den musserende vinen drikker jeg ikke noe av det andre... ) 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg synes du har altfor lite hvitvin. Ja, det vet jeg. Hvor mye bør jeg ha? 0 Siter
Angelica :o) Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg synes du har altfor lite hvitvin. Støttes! 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Da hadde jeg sterkt håpet at jeg fikk hvitvinen for meg selv, for med unntak av bailysen og den musserende vinen drikker jeg ikke noe av det andre... ) Har tenkt å kjøpe mer hvitvin, men har ikke kommet så langt enda. Alt det andre er handlet litt etter litt, fått i gaver, kjøpt på tax-free osv. Hvor mye bør jeg ha på ca 50 gjester? 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Har tenkt å kjøpe mer hvitvin, men har ikke kommet så langt enda. Alt det andre er handlet litt etter litt, fått i gaver, kjøpt på tax-free osv. Hvor mye bør jeg ha på ca 50 gjester? Jeg aner ikke! ) Det er jo så enormt forskjellig hva folk drikker i mengde, jeg hadde havnet på sykehuset for pumping hadde jeg hatt i meg det du skisserer pr. pers. 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg aner ikke! ) Det er jo så enormt forskjellig hva folk drikker i mengde, jeg hadde havnet på sykehuset for pumping hadde jeg hatt i meg det du skisserer pr. pers. Regner ikke med at alle drikker alt det, men må ta høyde for at noen ikke drikker sånn og sånn liksom. (Også er det jo SÅ kjekt å handle 4 kasser øl på båten!) Om ikke det er noen som vil ha verken whisky eller cognac må jeg jo ha nok baileys til at alle kan få det, og omvendt. 0 Siter
fresja Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Tenkte at særingene som ikke drikker brunt brennevin klarte seg med rødvin, øl og baileys, men da tar jeg med vodkaen. Rødvin, øl og Baileys er ingenting for meg, så jeg så gjerne at det var hvitvin, cider og lettbrus ved bordet! Kanskje også alkoholfri vin til gravide og avholdsfolk. 0 Siter
Gjest Ja det sa brura og Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Rødvin, øl og Baileys er ingenting for meg, så jeg så gjerne at det var hvitvin, cider og lettbrus ved bordet! Kanskje også alkoholfri vin til gravide og avholdsfolk. Alkoholfri vin hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tips. 0 Siter
Gemini Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Rødvin, øl og Baileys er ingenting for meg, så jeg så gjerne at det var hvitvin, cider og lettbrus ved bordet! Kanskje også alkoholfri vin til gravide og avholdsfolk. Og alkoholfritt øl, som Munkholm eller Claustaler. Øl smaker bedre til spekemat enn vin, synes jeg. 0 Siter
libra Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Som flere andre her har sagt, er det nok litt lite hvitvin, men ellers ser det ut for at dere har nok i massevis. Du behøver ikke å beregne så det skal være overflod av f.eks. baileys til alle, ei heller cognac. Det vil alltid være noen som ikke drikker av alle sortene, og noen som ikke drikker noe. Går det tomt av en sort litt utpå kvelden vil nok de som absolutt må ha mer være fornøyd bare det er noe alkoholholdig de kan helle i seg... ;-) 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Jeg aner ikke! ) Det er jo så enormt forskjellig hva folk drikker i mengde, jeg hadde havnet på sykehuset for pumping hadde jeg hatt i meg det du skisserer pr. pers. Det jeg normalt ville klart å få i meg på en slik festkveld kunne feks være : Velkomstdrink - 2 glass vin til maten, 2 likør til kaffen (av det slaget som finnes). Utenom det kunne jeg tenkt meg to Irish Coffea. I mangel av det hadde det blitt to øl eller hvitvin. Så kan du jo regne om. Jeg er hunkjønn, eldre enn de du skal ha i selskap. Mannfolk super jo ofte i seg litt mer da! Noen drikker derimot mye mindre. Kanskje blir jeg et gjennomsnitt totalt? 0 Siter
Gjest LionQueen Skrevet 21. mai 2006 Skrevet 21. mai 2006 Regner ikke med at alle drikker alt det, men må ta høyde for at noen ikke drikker sånn og sånn liksom. (Også er det jo SÅ kjekt å handle 4 kasser øl på båten!) Om ikke det er noen som vil ha verken whisky eller cognac må jeg jo ha nok baileys til at alle kan få det, og omvendt. En annen likør som mange liker er kaffelikører, feks Tia Maria eller Kahlua. Og appelsinlikør, feks Cointreau. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.