Gjest til atene Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Hvis det står i samboeravtalen, så. Det er jo det man har en samboeravtale til, å avtale hvordan ting skal deles ved brudd. Men det må stå i avtalen, en generell avtale der det står "vi bor sammen" holder ikke... sistnevnte står det vel i de færreste samboeravtaler :0) 0 Siter
Atene Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 sistnevnte står det vel i de færreste samboeravtaler :0) Nettopp. Og som sagt, skal man kreve eierandel i bolig, må det være eksplisitt avtalt i samboeravtalen. Siden vi har avtalefrihet her i landet, kan man avtale akkurat det som passer i det enkelte tilfelle, og den avtalen må selvfølgelig følges. 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Nei, slett ikke. Synes forslaget var bra, jeg. Hun skal da ikke bo gratis? De eier en leilighet hver, bor i den ene og leier ut den andre. Da må de dele leieinntektene, og hver tar ansvar for sine utgifter med å eie. Lyder riktig. Du har rett! - om det skjærer seg, vil begge sitte igjen med leiligheter som det er nedbetalt gjeld på :-) sant? 0 Siter
Atene Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Du har rett! - om det skjærer seg, vil begge sitte igjen med leiligheter som det er nedbetalt gjeld på :-) sant? Nettopp. Høres rettferdig ut. Men det kan sikkert være haker jeg ikke har tenkt på her. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Den logiske bristen er vel at hun trenger leieinntektene til å betale på lånet sitt? - Men det blir jo ikke riktig i forholde til hennes samboer som ikke får muligheten til leieinntekter for å betale ned SITT lån, så det blir jo ikke riktig det heller da... Da bør i såfall hun betale en viss "leie" til samboeren sin da. 0 Siter
flisa Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Men det blir jo ikke riktig i forholde til hennes samboer som ikke får muligheten til leieinntekter for å betale ned SITT lån, så det blir jo ikke riktig det heller da... Da bør i såfall hun betale en viss "leie" til samboeren sin da. Ja - jeg har funnet ut det jeg også - om du leser videre 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Ja - jeg har funnet ut det jeg også - om du leser videre Se der ja :-) Jeg bare svarte på innlegget i "svar til meg" jeg, så ikke de andre innleggene :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg ville ikke godtatt noe annet enn å kjøpe meg inn i leiligheten. Som du sier: det er ikke rettferdig at du skal betale på hans leilighet og ikke få noe som helst igjen for det. Evt. ville jeg godtatt å betale så mye for så å løpende kjøpe meg inn leiligheten. Dvs. hvis han f.eks. betaler 8000 kr i måneden til renter og avdrag, så selv betale halvparten av det. Hvis det er 2000 kr i avdrag og leiligheten er verdt to millioner, så vil du etter f.eks. tre år eie 3,6% av leiligheten. (Regnestykket er selvsagt mye mer komplisert.) 0 Siter
Sofline Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Men det blir jo ikke riktig i forholde til hennes samboer som ikke får muligheten til leieinntekter for å betale ned SITT lån, så det blir jo ikke riktig det heller da... Da bør i såfall hun betale en viss "leie" til samboeren sin da. Hvis det er leieinntekter han trenger, så bør han få seg en romkamerat, ikke en kjæreste. :-) Man kjøper ikke en leilighet hvis man er avhengig av en samboer til å betale ned på lånet sitt. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Hvis det er leieinntekter han trenger, så bør han få seg en romkamerat, ikke en kjæreste. :-) Man kjøper ikke en leilighet hvis man er avhengig av en samboer til å betale ned på lånet sitt. Helt enig! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 22. mai 2006 Skrevet 22. mai 2006 Jeg synes fokus er litt feil her. Man snakker om hva du måtte betalt om du skulle leid. Hvorfor det? Hva taper han på at du er der? 5000,- er ALT for mye. Mener ikke du skal bo gratis, men det er faktisk han som sitter med bukta og begge endene om det skjer noe. Høres ut som han vet du har penger, og mener du da kan bruke de på han som har mye lån å betale. Samtidig som han sikrer sin egen fremtid. Etter x antall år vil han sannsynligvis ha en gevisnt, du har bare gått i minus. Spør om du kan kjøpe deg inn, og tenk deg godt om når du skal bruke penger hvis du ikke gjør det. Lett for at den som har mest å rutte med bruker mest på fellesskapet. Det er urettferdig når det er fordi den andre sikrer fremtiden sin :-) Så står dere kanskje foran det neste problemet; skal du betale halvparten av det det kostet da han kjøpte? Eller prisen hvis det ble solgt nå? ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.