Gå til innhold

Hva er normal lønn?

Gjest lavtlønnet eller ekstremt storforlangende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva en normal lønn egntlig ligger på. Føler jeg har dårlig råd uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Har 17800,- brutto hver mnd, 100 % stilling som kommunal assistent med 8 års ansenitet.

Må legge til at jeg er gift, og vi har tre barn i barnehage.

Han jobber turnus, og har 20300 brutto.

Det er store utgifter hver mnd til barnehage, strøm og forsikring (nedlagt gårdsbruk) og kommunale avgifter.osv..osv..

Hva har -du-?

Videoannonse
Annonse
Gjest grønn tulipan
Skrevet

Vi tjener omtrent det samme som du nevner her. Jeg vil kalle dette en normal lønn, og jeg synes vi har greit med penger.

Om en har god råd eller ikke avhenger jo av hvor mye lån en har.

Skrevet

Vi tjener omtrent det samme som du nevner her. Jeg vil kalle dette en normal lønn, og jeg synes vi har greit med penger.

Om en har god råd eller ikke avhenger jo av hvor mye lån en har.

Mye lån har vi ikke. (under en halv mill.) Men vi vil betale ned såpass at vi kan kjøpe en nyere bil om etpar år, så vi betaler 7000,- mnd. (vet dette er lite for dem som sitter med 2-3 mill i lån, noe sånt kunne vi aldri ha betjent.

Vi er heller ikke ofte på byen (max en gang/år), eller på restaurant. Ikke kjøper vi nye klær hele tiden.

Det føles som vi går på et minimum hele tiden, men det er klart det koster å ha barn da..

Gjest Mom33
Skrevet

Mye lån har vi ikke. (under en halv mill.) Men vi vil betale ned såpass at vi kan kjøpe en nyere bil om etpar år, så vi betaler 7000,- mnd. (vet dette er lite for dem som sitter med 2-3 mill i lån, noe sånt kunne vi aldri ha betjent.

Vi er heller ikke ofte på byen (max en gang/år), eller på restaurant. Ikke kjøper vi nye klær hele tiden.

Det føles som vi går på et minimum hele tiden, men det er klart det koster å ha barn da..

Men hvis dere betaler hardt på lånet for å bli ferdig med det, så vil det jo nødvendigvis bli igjen mindre "å leve for".

Vi har en helt annen filosofi enn dere. Vi vil ha mer penger mellom hendene nå mens ungene er små. Ikke har man noen anelse om hva fremtiden bringer heller, så vi ønsker ikke å "sette livet på vent". Betaler derfor - i forhold til lønn - mindre enn vi kan klare på huslånet.

Vi må jo ha et sted å bo, og om vi med det betaler mer renter enn strengt tatt nødvendig så er det revnende likegyldig. Vi vil leve NÅ! :-)

Det er ikke en idè å betale mindre på lånet, da? Om dere må bytte bil kan dere jo heller låne på det eksisterende lånet senere om nødvendig.

Skrevet

Men hvis dere betaler hardt på lånet for å bli ferdig med det, så vil det jo nødvendigvis bli igjen mindre "å leve for".

Vi har en helt annen filosofi enn dere. Vi vil ha mer penger mellom hendene nå mens ungene er små. Ikke har man noen anelse om hva fremtiden bringer heller, så vi ønsker ikke å "sette livet på vent". Betaler derfor - i forhold til lønn - mindre enn vi kan klare på huslånet.

Vi må jo ha et sted å bo, og om vi med det betaler mer renter enn strengt tatt nødvendig så er det revnende likegyldig. Vi vil leve NÅ! :-)

Det er ikke en idè å betale mindre på lånet, da? Om dere må bytte bil kan dere jo heller låne på det eksisterende lånet senere om nødvendig.

Det er jo i og for seg en grei filosofi, men mannen min hadde ikke "overlevd" den... Han ville helst vært gjeldsfri han da..

Har vi dårlig betalte jobber? Hva er gjennomsnittet/vanlig idag egentlig?

Vurderer og bytte jobb, fordi jeg syns ikke lønna står i stil med jobben jeg gjør..

Gjest Mom33
Skrevet

Det er jo i og for seg en grei filosofi, men mannen min hadde ikke "overlevd" den... Han ville helst vært gjeldsfri han da..

Har vi dårlig betalte jobber? Hva er gjennomsnittet/vanlig idag egentlig?

Vurderer og bytte jobb, fordi jeg syns ikke lønna står i stil med jobben jeg gjør..

Jeg vet ikke helt hva lønnsnivået ligger på for deres yrkesgrupper, jeg, men det er kanskje der de fleste er?

Vi tjener nok mer enn dere, jeg har vel 27 000,- brutto, han har 31 000,- brutto. Men vi betaler ikke så mye på lånet, da, har utleie i sokkelen og det betaler det meste av avdraget.

Jeg ville nok ha byttet jobb, ja, men det vil vel kreve utdanning kanskje? Ikke for det, jeg har ingen utdanning, da, så det går jo an å finne noe greit betalt uten også. Kommer kanskje litt an på hvor man bor?

Å bli gjeldfri, forresten, hvorfor er det et mål? Blir det ikke bare formue av alt, da?

Gjest lavtlønnet eller ekstremt storforlangende
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva lønnsnivået ligger på for deres yrkesgrupper, jeg, men det er kanskje der de fleste er?

Vi tjener nok mer enn dere, jeg har vel 27 000,- brutto, han har 31 000,- brutto. Men vi betaler ikke så mye på lånet, da, har utleie i sokkelen og det betaler det meste av avdraget.

Jeg ville nok ha byttet jobb, ja, men det vil vel kreve utdanning kanskje? Ikke for det, jeg har ingen utdanning, da, så det går jo an å finne noe greit betalt uten også. Kommer kanskje litt an på hvor man bor?

Å bli gjeldfri, forresten, hvorfor er det et mål? Blir det ikke bare formue av alt, da?

Jo, det blir mer skatt å betale til staten istedet for å betale "på sitt eget" .

Det er dette som gjør at han "godtar" å ha litt lån..

Skal nok se meg om etter noe annet ja, må bare søke på det som er og så håpe på napp...

Gjest LucySky
Skrevet

Jo, det blir mer skatt å betale til staten istedet for å betale "på sitt eget" .

Det er dette som gjør at han "godtar" å ha litt lån..

Skal nok se meg om etter noe annet ja, må bare søke på det som er og så håpe på napp...

Det kommer jo veldig an på hvor man bor i landet, da. Pengene rekker mye lenger i ei lita bygd eller en liten by enn midt i Oslo.

For eksempel.

Skrevet

Har dere utdannelser? Jeg synes nemlig det høres ganske lavt ut.

Skrevet

Har dere utdannelser? Jeg synes nemlig det høres ganske lavt ut.

Joda utdannelser har vi, men ikke høyskoleutdannelse..

Agronom er ordet...

Skrevet

Agronom er ordet...

Fagbrev? Så synes jeg allikevel lønna høres lav ut hvis den er brutto.

Gjest smack
Skrevet

Agronom er ordet...

jeg har omtrent samme lønn. Jeg er høyskoleutdannet, men arbeider ikke innen faget jeg er utdannet i.

Skrevet

Og jeg som trodde topplønn for assistenter i kommunen var nærnere 300.000 og ikke bare 213.600. Så feil kan man ta.

mumitrollet
Skrevet

spørs hva du sammenligner med. Jeg har lang utdannelse og tjener såvidt over gjennomsnittslønna i Norge (brutto ca 30000 pr mnd.) Synes ikke det er all verden, men så er jeg aleneforsørger med 1,6 mill i gjeld...

Skrevet

Og jeg som trodde topplønn for assistenter i kommunen var nærnere 300.000 og ikke bare 213.600. Så feil kan man ta.

Topp ansenitet er vel ikke før etter ti år, så da har jeg en stund igjen til jeg når toppen der.

Det kan også være forskjell på lønna til forskjellige assistenter?

Jeg er renholdsassistent, kanskje en assistent i skolen/barnehage har større lønn. (har inntrykk av at tyngre jobb=lavere lønn)

Gjest Tror dette er litt høyt?
Skrevet

Jeg har i overkant av 300' i 80% jobb. Har to år på høyskole og jobber med regnskap. (Eneansvar for 2 firmaer + lager konsernregnskap hver mnd.)

Relativt mye ansvar, men ikke mye arbeidspress mesteparten av året.

Gjest amparro..
Skrevet

Vi hadde nok ikke klart oss særlig bra på de lønningene der. Iallefall ikke med 3 barn i barnehage. Jeg har 340 000 i året og mannen min 320 000 og vi har et barn i barnehage. Jeg har utbetalt ca. 20 000 pr måned og han ca. 18 000. Jeg synes vi klarer oss bra, vi har ikke studiegjeld noen av oss, men lån på biler og hus. Vi reiser på ferier og koser oss mye. Lever her og nå, sparer ingenting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...