Gjest engangsnick Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Jeg skriver for ei venninne av meg. Hun og mannen har vært gift i ca 8 - 9 år, og har to barn sammen i 9 - 11 års alder. Hva skjer ved et evt brudd? En av bilene står i hennes navn. Den andre bilen, en nyere sak, ble tatt opp på toppen av huslån, som står i begges navn. Hvordan finner hun ut om hun er bare medlånetaker (må være med å undertegne papirene i banken etc) eller også medeier? (Hun fikk ikke bestilt garasjeplass, det måtte mannen hennes gjøre). Hun vil helst ikke kontakte banken, for han står på godfot med kontaktpersonen der. Han betaler husleie og lån, hun betaler mat, klær, telefon etc. Han har middels god lønn, hun har kun rehabiliteringspenger. Hvordan vil evt fordelingen av hus og hjem være, hvis det blir brudd? Kan noen synse litt, hadde det vært fint! 0 Siter
Atene Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Det viktige her at de er gift. Da skal de dele verdien av eiendelene, med mindre en av dem kan vise til at de er anskaffet for midler h*n hadde da de giftet seg, eller har mottatt som arv eller gave. Du sier ikke noe om noe sånt, så jeg går ut fra at det ikke er tilfellet videre. Det viktige her er at man klarer å skjelne mellom begrepene felleseie og sameie. De er gift, og har felleseie. Når det gjelder bilene, ser det ut til at de eier en hver. Det som da skjer, er at hver av dem beholder den bilen h*n eier. Verdien av bilen inngår derimot i boet, og må deles. Når det gjelder huset, vil det antagelig være sameie, og de må bli enige om hvem som skal bli boende, eller selge det. Verdien inngår fortsatt i boet, og skal deles. Egentlig blir det hele gjort slik at hver av dem setter opp en oversikt over det de eier, og det de skylder. Blir det et overskudd, skal den andre ha halvparten. Så det spiller antagelig ingen rolle om din venninne står som eier av bilen, så lenge hun har signert for lånet, da har hun bevis for at hun har vært med på anskaffelsen, og skal ha halvparten av verdien (minus halvparten av lånet). Hvilke utgifter hver av dem har betalt spiller ingen rolle så lenge de er gift. Puh... jeg er ikke så pedagogisk. Håper det var forståelig. Så var det barna: Der er det umulig å anta noe som helst. Det eneste som er helt sikkert, er at hvis de ikke blir enige, kan retten ikke idømme 50/50 omsorg. 0 Siter
Gjest rådgiveren Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Det er uvesentlig "i hvem sitt navn noe står/er skrevet". Alt skal deles likt. 0 Siter
Atene Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Det er uvesentlig "i hvem sitt navn noe står/er skrevet". Alt skal deles likt. Det er vesentlig i forhold til hvem som beholder selve tingen. Men verdien skal som du sier deles. 0 Siter
Goliath Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Veldig grovt så mener jeg at det er slik (så fremt man ikke har inngått spesielle særeier/skriftlige avtaler): Det man tok med seg av verdi inn i ekteskapet tar man også med seg ut (i den grad det fremdeles har noen verdi. Det kan være slik som oppsparte midler, bil, bolig etc). NB: det er verdien av det, og ikke nødvendigvis selve objektet man da kan "ta med seg ut". Verdiøkning på bolig, oppsparte midler, biler og annet man har gått til anskaffelse av under ekteskapet, skal deles likt. Lån tatt opp under ekteskapet deles likt. Arv mottatt under ekteskapet tror jeg tilfaller arvetakeren alene, men er litt usikker på om det må fremgå spesielt ved arven (at selve arven er definert som særeie i arvedokumentene). Når man så vet vilke verdier som skal fordeles (i kroner), så er jeg mer usikker på hva reglene er for hvem som kan kreve fysisk hva (bil, bolig etc). Uansett vil det man ønsker selv å beholde da bli en del av regnestykket om vilke verdier de begge samlet skal sitte igjen med. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Så lenge de er gift, så er vel bilen felles, det mener jeg. Selv om han tar opp lån uten henne, så er det felles lån så lenge man er gift. Bare det man tar med inn i ekteskapet kan holdes utenfor et oppgjør, pluss arv man får underveis, det går visstnok også utenom. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Om hun har tjent lite og han mye teller ikke. Heller ikke om den ene har betalt på lånet og den andre kjøpt mat. Ting den andre aldri vil kunne bruke, bunaden hennes f.eks. er hennes (hvis den ikke er kjøpt for felles midler). Hvis hun f.eks. brukte pengene fra en hytte hun hadde ved ekteskapsinngåelse til å kjøpe den de har nå, er den hennes. Alt annet regnes som felles verdier som skal deles, men den som står som eier, kan fortsette å ha den etterpå. Er lånet skjevfordelt, kan den som har størst lån, trekke det fra sin andel av fellesformuen. Gaver ment til den ene er dennes alene. Og motsatt så klart når en gave er gitt til begge. Verdien regnes fra det tidspunktet som kom først av da den ene flyttet ut eller fylkesmannen mottok separasjonspapirene. Tror det er sånn at hvis en eiendel du gikk inn med (aksjer f.eks.) har steget i verdi, skal verdistigningen inngå i fellesboet. Men dette er jeg ikke sikker på. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2006 Skrevet 23. mai 2006 Ganske enkelt: verdier skapt i ekteskapet deles likt, men det man tok med seg inn i ekteskapet, tar man også med seg ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.