Gå til innhold

Om å stjele musikk....

Anbefalte innlegg

Gjest føler seg litt slem...
Skrevet

Jeg er en sånn som knapt kjøper CD'er, jeg laster heller ned musikk uten å betale for det.

Jeg hare tekt mye på dette, at jeg har visse favorittband som jeg ville gitt mye for å dra på konsert med og sånn. Men hva tjener de egentlig på fansen sin, sånne som meg? Ingenting! det måtte i så fall vært inngangspengene til en konsert eller noe bandmerchandise jeg kjøper...

Men saken er at hvis jeg skulle kjøpt en CD ville den bare blitt liggende i CD-hylla ubrukt, for jeg brenner f.eks en mp3 med 700 MB av ulike låter og har med f.eks i bilen. Det er litt forskjell på 20 sanger og 120 sanger....

Hvordan tenker dere om denne problematikken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig teit å ha et band eller en artist man virkelig liker, og så stjele all musikken man har av vedkommende. Og unnskyldningen med at CD-en ikke blir brukt holder ikke i det hele tatt. Jeg har f.eks rippet de aller fleste CD-ene mine til mp3 - det er null problem.

"............................................."

Gjest GJør vi alle
Skrevet

slemt ja, men sparer mye penger! :)

Gjest Starling
Skrevet

Jeg gjør som deg, men laster ned utrolig lite musikk, bare en sang her og der. Har ikke kjøpt en cd på 10 år, tror jeg. Det er med litt dårlig samvittighet, ja.

Skrevet

Jeg har ikke råd til det, så jeg har ikke dårlig samvittighet. De fleste artistene/bandene tjener mer enn godt nok. Når det gjelder små, ukjente band som lager musikk jeg ikke kan være foruten kjøper jeg gjerne.

Det er det samme med film. Har ikke vært på kino på et halv år, men har sett de fleste filmene som har vært verdt å se. Tror jeg laster ned ca 5 filmer og 15 album per uke.

Gjest sandex
Skrevet

Jeg brenner gratis, og jeg har tenkt å fortsette med det:)

Angrer ikke, beklager:)

Gjest Varg i Veum
Skrevet

Den musikken jeg laster ned er ting jeg liker litt sånn passe, og hører på en skjelden gang, men ikke ville brukt penger på å kjøpe. Ergo taper ikke artisten noe på at jeg laster det ned. Favorittene mine som jeg hører på ofte kjøper jeg CD av, også fordi det er mye bedre kvalitet på en original CD enn en komprimert mp3-fil.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg gjør sånn: Jeg brenner ikke skiver fra venner eller laster ned fra nett,med mindrer det ber snakk om den nye til Madonna o.l liksom. Ut i fra mitt syn trenger jeg ikke å ta hensyn til hennes pengebok. Jeg ville på den annen side aldri brenne den nye til Dumdum, de skal få støtte av meg.

Jeg prøver å være småbevist på det her, mange musikere i familien og vennekretsen etc, men mista noen illusjoner da broren min innrømte han brant skiver..;-) ( Han er musiker)

jeg synes det er forjævlig at desom forskjønner verden med å lage pen musikk til oss skal miste levebrødet p.g.a at jeg ikke gidder å kjøpe skiver lenger. Da synes jeg nesten det er rederligere å bøffe på ICA, enn å rappe konsekvent fra favorittartister, og særlig små artister.

Vel, jeg har et untakt til. Har jeg kjøpt plata flere ganger før og mistet den føler jeg meg fritatt for å skulle måtte kjøpe den i butikkn en gang til. Da brenner jeg en av venner eller laster ned det jeg skal ha.

Kanskje en noe inkonsekvent politikk fra meg her, men jeg synes den funker.

:-)

Skrevet

Jeg brenner gratis, og jeg har tenkt å fortsette med det:)

Angrer ikke, beklager:)

Slike som deg gjør jo bare slike som meg mer oppsatt på å jobbe med, og få gjennomslag for, drm-beskyttelse o.l. Det det kan ende med, er at man får musikk som er kjøpt til bestemte avspillingsenheter, og som man ikke engang selv kan spille på sine andre enheter. Det hadde vært trist, men en passende konsekvens for den ikke-eksisterende moralen som råder på området.

".........................................."

Skrevet

Musikken jeg laster ned er artister jeg ikke kjenner så godt til, og som jeg bare vil "prøve ut". Er det dårlig, sletter jeg det igjen. Hvis det er snakk om artister jeg _vet_ er bra, så kjøper jeg skiva. Nedlastning gjør at jeg blir kjent med musikk jeg ellers ikke ville fått vite om eller kjøpt uansett.

Gjest sandex
Skrevet

Slike som deg gjør jo bare slike som meg mer oppsatt på å jobbe med, og få gjennomslag for, drm-beskyttelse o.l. Det det kan ende med, er at man får musikk som er kjøpt til bestemte avspillingsenheter, og som man ikke engang selv kan spille på sine andre enheter. Det hadde vært trist, men en passende konsekvens for den ikke-eksisterende moralen som råder på området.

Det er HELT OK :)

petter smart
Skrevet

Jo mer DRM, kopisperrer og begrensninger, jo mer piratkopiering. Slik er det bare.

Blir det slik du forespeiler, så vil nesten ingen kjøpe musikken lenger.

Musikkindustrien må begynne å høre på ønskene og kravene fra kundene sine.

Skrevet

Jo mer DRM, kopisperrer og begrensninger, jo mer piratkopiering. Slik er det bare.

Blir det slik du forespeiler, så vil nesten ingen kjøpe musikken lenger.

Musikkindustrien må begynne å høre på ønskene og kravene fra kundene sine.

"Jo mer DRM, kopisperrer og begrensninger, jo mer piratkopiering. Slik er det bare."

Jo mer ønsker om det, ihvertfall. Men kraftig DRM er fryktelig vanskelig å komme rundt. Problemet er bare at en god, sikker beskyttelse går utover anvendeligheten.

"Blir det slik du forespeiler, så vil nesten ingen kjøpe musikken lenger."

Det vil jaggu vise seg, tror jeg.

"Musikkindustrien må begynne å høre på ønskene og kravene fra kundene sine."

Å sammenlikne folks manglende moral som som sier at det er helt i orden å stjele, med ønsker fra kunder, blir jo litt søkt. Det musikkindustrien må innfinne seg med, er at markedet endrer seg til andre kanaler. Det er de trege med, men det går fremover i små skritt. Når folk ønsker å fritt kunne stjele opphavsrettslig beskyttet materiale, og å spre dette fritt rundt, så er ikke det "ønsker fra kundene" som industrien kan forventes å høre på.

Mulig jeg er "gammelags", og man kan si mye om meg. Men jeg er ingen tyv. Å stjele er noe av det laveste man kan begi seg ut på.

Gjest Debra irl
Skrevet

Det hender jeg rapper musikk ja. Hvorfor? Fordi jeg sjelden er i platebutikker. Og jeg kjøpte noen ærlig og redelig som downloads på nett, fordi jeg ville støtte "bandet mitt" og at de skal få lønn for jobben de gjør. Men hva skjer? Downloadsen er full av sperrer, så det eneste stedet jeg kan spille av cd'en er på min egen pc. Jeg kjøper ikke musikk for å sitte foran pc'n og høre på den der. Jeg vil ha den med i bilen, spille den i stua etc. Så nå bestiller jeg cd'er fra nett, slik at jeg kan spille musikken jeg har betalt for hvor det passer meg. Men noen ganger vil jeg høre den og den låta NÅ, og da går jeg på nett og rapper den.

Gjest hender jeg gjør opptak
Skrevet

Jeg gjør sånn: Jeg brenner ikke skiver fra venner eller laster ned fra nett,med mindrer det ber snakk om den nye til Madonna o.l liksom. Ut i fra mitt syn trenger jeg ikke å ta hensyn til hennes pengebok. Jeg ville på den annen side aldri brenne den nye til Dumdum, de skal få støtte av meg.

Jeg prøver å være småbevist på det her, mange musikere i familien og vennekretsen etc, men mista noen illusjoner da broren min innrømte han brant skiver..;-) ( Han er musiker)

jeg synes det er forjævlig at desom forskjønner verden med å lage pen musikk til oss skal miste levebrødet p.g.a at jeg ikke gidder å kjøpe skiver lenger. Da synes jeg nesten det er rederligere å bøffe på ICA, enn å rappe konsekvent fra favorittartister, og særlig små artister.

Vel, jeg har et untakt til. Har jeg kjøpt plata flere ganger før og mistet den føler jeg meg fritatt for å skulle måtte kjøpe den i butikkn en gang til. Da brenner jeg en av venner eller laster ned det jeg skal ha.

Kanskje en noe inkonsekvent politikk fra meg her, men jeg synes den funker.

:-)

Kjenner selv til komponister som brenner musikk de har lastet ned fra nettet, så selv musikere, artister og komponister er syndere her.

Sjelden jeg selv laster ned noe ulovlig. Ofte kjøper jeg online hvis det er en mp3 jeg vil ha tak i. Men det hender også at jeg setter på et innspillingsprogram og spiller inn når jeg hører en låt på nettet som jeg synes er ok.

Skrevet

Laster ned en del selv fra tid til annen.

Og det jeg virkelig liker, det sørger jeg for å kjøpe såfremt jeg har penger til det.

Prøver litt konsekvent å kjøpe musikken fra artistenes hjemmesider om mulig; da artistene får mer igjen for slikt salg enn salg gjennom platesjapper.

Eventuelt kjøpe musikken i digital form uten DRM; slik det praktiseres på blant annet mindawn.com

Skrevet

Jeg laster ikke ned ting lenger.

Får dårlig samvittighet av det.

Vet det er vanlig og at "alle" gjør det.

Men det betyr ikke noe for min del.

Gjest wiggum
Skrevet

Laster gjerne ned et par låter for å sjekke ut en CD. Liker jeg det kjøper jeg CD'en. Mye morsommere å ha en fysisk gjenstand i hyllen da.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er selvfølgelig teit å ha et band eller en artist man virkelig liker, og så stjele all musikken man har av vedkommende. Og unnskyldningen med at CD-en ikke blir brukt holder ikke i det hele tatt. Jeg har f.eks rippet de aller fleste CD-ene mine til mp3 - det er null problem.

"............................................."

Jeg laster ned det meste jeg vil ha.

Men enkelte artister vil jeg ha i cd-bunka mi, og en brent cd er ikke verdt noe for meg. Jeg har såpass respekt for egen cd-bunke at jeg ikke laster ned en skive og brenner den, for så å legge den i samlinga. Det ser bare patetisk ut. Men det er ikke på grunn av moralske skupler. Jeg synes bare det ser jævla dumt ut når man kommer hjem til noen og det står 100 brente cd-er godt synlig i cd-hylla. Herregud. Folk eier jo ingen skam. Greit nok hvis originalskivene ligger godt beskytta i et skap, men det er jo sjelden tilfelle. Enkelte printer til og med ut coveret og forsøker å gjøre den brente plata original. Herreminhatt!

Så jeg brenner ingenting. Vil jeg ha musikken i samlinga kjøper jeg den. Og det vil jeg jo ofte.

Jeg ser også an artistene. Jeg har f.eks. ingen moralske skrupler mot å laste ned hele katalogen til Rolling Stones. De raner oss uansett når de holder konserter. Noe annet er det f.eks. med små, norske artister.

Men jeg går på konserter. Der legger jeg igjen penger. Og jeg har aldri lastet ned en film i hele mitt liv, så jeg legger også igjen kroner i diverse live-dvd-er. Flere burde gi ut live-dvd-er i god kvalitet.

Muligheten til å laste ned hele album på få minutter gjør at jeg stadig finner musikk jeg normalt ikke ville kjøpt, og hvis jeg liker det jeg hører er det mulig jeg kjøper deler av katalogen deres.

Jeg lastet forresten ned Gåtes nye live-album her forlden. Det likte jeg så godt at jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe det. Kult å ha i samlinga. Lite norsk band. Gode er de også.

Lurer på om jeg ikke har hørt rykter om at de har en dvd på vei. I så fall legger jeg igjen penger der også.

Nope. Ingen dårlig samvittighet her i gården.

Hmmm, men jeg har faktisk litt dårlig samvittighet for at jeg for noen år siden kjøptes Metallicas St. Anger. Herregud. De burde betalt meg for søpla. Tort og svie og greier. Det er det minste jeg burde kunne forlange etter å ha hørt på dritten opptil flere ganger.

Men så er det samlemanien min. Jeg har jo alt annet av dem. Fram til 1990 har jeg til og med alt både på lp og cd.

Deres neste album kommer jeg til å stjæle med god samvittighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...