Gå til innhold

Om å stjele musikk....

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

"Jo mer DRM, kopisperrer og begrensninger, jo mer piratkopiering. Slik er det bare."

Jo mer ønsker om det, ihvertfall. Men kraftig DRM er fryktelig vanskelig å komme rundt. Problemet er bare at en god, sikker beskyttelse går utover anvendeligheten.

"Blir det slik du forespeiler, så vil nesten ingen kjøpe musikken lenger."

Det vil jaggu vise seg, tror jeg.

"Musikkindustrien må begynne å høre på ønskene og kravene fra kundene sine."

Å sammenlikne folks manglende moral som som sier at det er helt i orden å stjele, med ønsker fra kunder, blir jo litt søkt. Det musikkindustrien må innfinne seg med, er at markedet endrer seg til andre kanaler. Det er de trege med, men det går fremover i små skritt. Når folk ønsker å fritt kunne stjele opphavsrettslig beskyttet materiale, og å spre dette fritt rundt, så er ikke det "ønsker fra kundene" som industrien kan forventes å høre på.

Mulig jeg er "gammelags", og man kan si mye om meg. Men jeg er ingen tyv. Å stjele er noe av det laveste man kan begi seg ut på.

".........................................."

Det er jo nettopp fordi kraftig DRM er vanskelig å komme seg rundt, at flere folk vil piratkopiere. Få folk ønsker å kun spille musikken på en stasjonær cd-spiller eller kun på den pc'en de er lastet ned på. Dersom de sliter med å overføre musikken til andre avspillere er ikke veien lang til å laste den ned gratis. Da kan de spille den slik de vil.

Det er dette jeg mener med kundenes krav og forventninger. Vi forventer å kunne spille av musikken på den måten vi selv ønsker.

Jeg er ikke så sikker på at folk ønsker å stjele musikk. Men når alternativene er dyre og upraktiske er det ikke så rart at de gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo nettopp fordi kraftig DRM er vanskelig å komme seg rundt, at flere folk vil piratkopiere. Få folk ønsker å kun spille musikken på en stasjonær cd-spiller eller kun på den pc'en de er lastet ned på. Dersom de sliter med å overføre musikken til andre avspillere er ikke veien lang til å laste den ned gratis. Da kan de spille den slik de vil.

Det er dette jeg mener med kundenes krav og forventninger. Vi forventer å kunne spille av musikken på den måten vi selv ønsker.

Jeg er ikke så sikker på at folk ønsker å stjele musikk. Men når alternativene er dyre og upraktiske er det ikke så rart at de gjør det.

"Det er dette jeg mener med kundenes krav og forventninger. Vi forventer å kunne spille av musikken på den måten vi selv ønsker."

Ja, det gjør vi. Men når vi dermed stjeler musikken, fordi vi ikke er fornøyd med hvordan den selges, distribueres etc., så gir vi fra oss retten til å kreve noe som helst.

"Jeg er ikke så sikker på at folk ønsker å stjele musikk. Men når alternativene er dyre og upraktiske er det ikke så rart at de gjør det"

Tja...musikk har vel ikke blitt spesiellt mye dyrere de siste årene enn mange andre ting. Og det koster vel fra 5,- (på det billigste) til 12-15,- å kjøpe én og én sang. Jeg synes ikke det finnes argumenter for at det er for dyrt der, akkurat.

Og jo - folk "ønsker" å stjele, i den betydningen at de ikke ser noe galt i det. Det er den ikke-eksisterende moralen som er hovedproblemet her, muliggjort av teknologien. Hvor mye (til dels rettmessig) klaging om den slemme platebransjen hørte/leste vi om før mp3 ble fritt tilgjengelig?

".........................................."

Skrevet

Kjenner selv til komponister som brenner musikk de har lastet ned fra nettet, så selv musikere, artister og komponister er syndere her.

Sjelden jeg selv laster ned noe ulovlig. Ofte kjøper jeg online hvis det er en mp3 jeg vil ha tak i. Men det hender også at jeg setter på et innspillingsprogram og spiller inn når jeg hører en låt på nettet som jeg synes er ok.

"Kjenner selv til komponister som brenner musikk de har lastet ned fra nettet, så selv musikere, artister og komponister er syndere her."

Jeg jobbet hos en spillprodusent en gang i tiden. På serverne der lå alltid piratkopier (rippede warez etc.) av den nyeste spillene fra alle andre. :-)

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...